افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
3

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی: سانسور و مصادره حتماً به ضرر کتاب خواهد بود/ کتاب را نباید سانسور کنیم، آن هم طرفداران خاص خودش را دارد.

  • کد خبر : 29504
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی: سانسور و مصادره حتماً به ضرر کتاب خواهد بود/ کتاب را نباید سانسور کنیم، آن هم طرفداران خاص خودش را دارد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: باید گفت و گو را در جامعه ترویج دهیم چرا که تحدید، ممانعت، سانسور و مصادره ناگزیر مضر می شود و همچنان شاهد آثار آن در جامعه هستیم. حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست اکران فیلم «مصلحت» در سازمان سینمایی اوج با انتقاد از وقوع چشم بند در مسیر […]

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: باید گفت و گو را در جامعه ترویج دهیم چرا که تحدید، ممانعت، سانسور و مصادره ناگزیر مضر می شود و همچنان شاهد آثار آن در جامعه هستیم. حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست اکران فیلم «مصلحت» در سازمان سینمایی اوج با انتقاد از وقوع چشم بند در مسیر قانونی اخذ مجوز، پروانه ساخت و نمایشگاه فیلم، گفت: باید از خود فاصله بگیریم. از چشمان بسته البته باید با آنچه مخالف اندیشه صحیح توحیدی و الهی یا مخالف ارزشهای والای اسلامی و اخلاقی است، یا مثلاً علناً با نظام، با امنیت، نظم، اسلام و اخلاق مقابله کرد. گرفته شود

به گزارش ایسنا، وی افزود: اگر فیلمی ضد اخلاق، علیه مواضع صحیح الهی و ملکوتی جامعه، مخرب افکار عمومی و حاوی آموزه های انحرافی ضد اخلاقی باشد، ما نیز مخالف آن هستیم. اما اگر فیلمی برخلاف تحلیل و دیدگاه ما باشد یا کارگردان بخواهد بر زاویه خاصی تاکید کند، اشکالی ندارد و واقعیت های هنری این اقتضا را دارند.

پورمحمدی افزود: فیلمی که به نقد و یا حتی نقد دستگاه قضایی، اجرایی، سیاسی یا مدیریتی کشور می پردازد ممکن است حرف بدی بزند که ما هم نقد کنیم و بگوییم شما اشتباه کردید اما توقیف آن چندان فایده ای ندارد. رویکرد بازدارنده کمکی به رشد و روشن شدن افکار نمی کند.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: یک کار غلط ارزش های خاص خود را دارد. ارزش هنری و خلاقانه دارد. ما انتقاد می کنیم و می گوییم این گزارش دروغ است. این روایت یا برداشت و تحلیل آن صحیح نیست; اما نمی‌توانیم بگوییم که هیچ‌کس حرف نمی‌زند، هیچ‌کس فیلم نمی‌سازد، هیچ‌کس نظری برخلاف نظر ما ندارد. این رویکردها اشتباه هستند و اغلب به خودشان نتیجه معکوس می دهند.

وی تاکید کرد: آیا قرار است یک گفت و گو یا یک بند همه چیز را در انقلاب، کشور و نظام هستی تغییر دهد؟ آیا انقلاب و نظام و جامعه را اینقدر کوچک و بسته و متاثر از یک فیلم و دو جلد کتاب می دانیم؟

پورمحمدی تصریح کرد: به هر حال کتاب دو اشتباه دارد. ما نباید آن را سانسور کنیم، زیرا آن نیز طرفداران خاص خود را دارد. بیاید چاپ کند ما هم نقد می کنیم و پاسخ می دهیم. اگر کتاب اشتباه است و عقاید را مغشوش می‌کند، یا آن‌طور که گزارش‌های تاریخی دروغ‌های آشکار و متناقضی می‌گوید و تحریف‌های شدیدی ایجاد می‌کند، باید جلوی آن را بگیریم. اما فیلم یک داستان است، یک صحنه سازی. لزوماً حقیقت را نمی گوید. نظر، تحلیل، رویکرد و داستان را بیان می کند.

وی ادامه داد: با جامعه ای بزرگ، فرهیخته و آگاه مواجه هستیم. جامعه ای که به دنیا متصل است و در حال رشد و پیشرفت است. ما باید با مقتضیات این جامعه برنامه ریزی و مدیریت کنیم. ما باید مفاهیمی مانند تحلیل، گفتگو و بحث را در جامعه ترویج دهیم. محدودیت، تکذیب، سانسور و مصادره قطعاً مضر خواهد شد و اکنون می‌توان آثار آن را در جامعه مشاهده کرد.

رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر پرهیز از دوگانگی سخت گیری و ساده لوحی، تصریح کرد: بخشی از اتفاقات امروز بازخورد سخت گیری های بی موردی است که اعمال می کنیم. بر اساس تحلیل خودمان می گوییم اگر این متن یا این کتاب یا فیلم یا این رمان یا این نمایش معرفی شود، شکست می خوریم و نظام آسیب می بیند. سیستمی که با این حرف ها و به همین راحتی نمی توان حرکت کرد.

پورمحمدی تصریح کرد: ساده لوحی و مدارا را قبول ندارم. فکر نکنید آنچه می گویم نمونه ای از سادگی و سطحی نگری و تسامح است. گذشته، مسئولیت ها و اعمالم ثابت می کند که ساده لوح، سطحی نگر و بردبار نبودم و نیستم. اما معنای کلمه این نیست که انسان در تدابیر خود عقلانی و عاقلانه عمل نکند و مقتضیات زندگی و زمان خود را در نظر نگیرد.

۲۱۶۲۲۰

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=29504

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.