افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 29 September , 2024
2

رئیس جبهه اصلاح طلبان: ترکیب کابینه با میانگین مورد انتظار جبهه اصلاح طلبان فاصله دارد. ما به دیدار با رئیس جمهور ادامه می دهیم.

  • کد خبر : 323237
رئیس جبهه اصلاح طلبان: ترکیب کابینه با میانگین مورد انتظار جبهه اصلاح طلبان فاصله دارد. ما به دیدار با رئیس جمهور ادامه می دهیم.

کابینه دکتر بالاخره امروز به مجلس معرفی شد. اعلام اسامی اما با واکنش های منفی زیادی در بدنه جریان اصلاحات مواجه شد. انتقادها عمدتاً متوجه ابقای نخست وزیران و همچنین وزرای پیشنهادی کشور و ورزش است. وی برای بررسی موضوع «انتخابات» مذکور با آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاح طلبان گفت وگویی داشته که مشروح آن […]

کابینه دکتر بالاخره امروز به مجلس معرفی شد. اعلام اسامی اما با واکنش های منفی زیادی در بدنه جریان اصلاحات مواجه شد. انتقادها عمدتاً متوجه ابقای نخست وزیران و همچنین وزرای پیشنهادی کشور و ورزش است.

وی برای بررسی موضوع «انتخابات» مذکور با آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاح طلبان گفت وگویی داشته که مشروح آن را در ادامه می خوانیم:

* چقدر از مطب پزشکان انتظار داشتید؟ این ترکیب چقدر با آرمان جبهه اصلاح طلبان فاصله دارد؟

نباید فراموش کرد که هدف جبهه اصلاح طلبان از حضور فعال در این انتخابات با نامزدی فداکار، حل مشکلات اقتصادی کشور و توقف افراط گرایی بود که کشور را به ورطه های خطرناک می کشاند. به همین دلیل ما در انتخابات هم گفتیم که نباید از این دولت انتظار معجزه داشت و باید در نظر داشت که بیش از 80 درصد قدرت کشور در دست سایر قوا است. از مجلس که نتیجه انتخابات غیررقابتی بود گرفته تا نهادهای غیرانتخابی و غیرپاسخگو که به تجربه می دانیم نه تنها کمکی به دولت منتخب مردم نمی کند، بلکه اگر بتواند موانعی ایجاد می کند. بنابراین با در نظر گرفتن این الزامات و تعریف ساختار و مناسبات واقع بینانه قدرت در کشور، باید انتظارات رئیس جمهور مورد حمایت جبهه اصلاح طلبان تعدیل شود. ما به عنوان جبهه لیستی به رئیس جمهور ارائه نکردیم و آن را هم اعلام کردیم، اما ترکیب ارائه شده قطعاً با میانگین مورد انتظار و مطلوب جبهه اصلاح طلبان فاصله دارد و به همین دلیل در نامه ای نگرانی هایی را در این خصوص مطرح کردیم. خطاب به رئیس جمهور دیروز و در روزهای آینده به دیدار رئیس جمهور در قالب جلسه اصلاحات جبهه ادامه خواهیم داد.

وحدت ملی چگونه تعریف می شود؟ آیا اجماع ملی به معنای کمک به جریان های مخالف است؟

تعریف ما از حکومت وحدت ملی به هیچ وجه کمکی به جناح های سیاسی نبوده و نیست. شاید جبهه اصلاحات هم اعلام کرد که به دنبال سهمی از دولت پزشکی نیست. به نظر ما شاخص های این توافق ملی مهم است. در واقع حکومت وحدت ملی باید حاصل شعار ایران برای همه ایرانیان باشد. یعنی همه شهروندان ایران که دارای توانایی و شایستگی هستند، فارغ از تفاوت نگرش، مذهب، قومیت و جنسیت، می توانند در اداره کشور نقش داشته باشند. به عبارت دیگر حکومت وحدت ملی یک حکومت ائتلافی نیست. دولت ائتلافی صاحب ندارد و هیچ کس مسئول عملکرد آن نیست. مثلاً اگر وزیری سهم جناح مخالف در دولت باشد، بعد از چهار سال معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی عملکرد او باشد. اما رئیس جمهور باید بتواند به عنوان وزیر و همکار، قدرت مطلوب را در کنار خود داشته باشد. این نیز شرط لازم برای پاسخگویی است. ما از دکتر خواسته ایم که در فواصل زمانی کوتاه با مردم صحبت کند و امیدواریم هر چه زودتر رابطه کابینه ایجاد شده با کابینه وحدت ملی را برای ما توضیح دهد. البته نمی توان این نکته را نادیده گرفت که تحقق وحدت ملی تنها در اختیار و اراده رئیس جمهور نیست.

*با واگذاری وزارتخانه های امنیتی مانند وزارت کشور آیا انتظار می رود وعده های اصلی دولت پزشکان یعنی حذف گشت های جهت یابی و رفع فیلترها به نتیجه نرسد؟

اینکه وزرای تعیین شده برای وزارت کشور و اطلاعات چنین اراده ای برای چنین اموری داشته باشند یا نه بستگی به مدیریت رئیس جمهور دارد. در واقع این خواسته جامعه و بویژه رای دهندگان است که شاهد تغییر سیاست ها و رفتارهای نادرست در حوزه هدف گذاری و فیلترینگ باشند و نه تداوم آن. به هر حال طبق قانون یا رئیس جمهور صلاحیت تعیین کابینه خود را دارد یا ندارد! در هیچ جای قانون اساسی چنین اختیاری از رئیس جمهور سلب نشده است و به همین دلیل خواسته اصلی رأی دهندگان از رئیس جمهور است نه از وزرا.

*چرا هیچ چهره شاخصی از جبهه اصلاح طلبان در بین وزرا دیده نمی شود؟

دکتر ظفر قندی، دبیر کل جامعه اسلامی پزشکان از جمله برگزیدگان است. اما این به صلاحدید رئیس جمهور بود. جبهه اصلاح طلبان لیستی به رئیس جمهور ارائه نکردند.

هرچند ممکن است برخی از افرادی که معرفی شدند جزو گزینه های احزاب عضو باشند.

*سازمان ناراضی از این کابینه جبهه اصلاح طلبان و رئیس جمهور را مقصر می داند، پاسخ شما به این قسمت از رای پزشکان چیست؟ چرا اصلاح طلبان نمی توانند برنامه های مورد نظر خود را عملی کنند و همیشه از دید جامعه چنین نگاه کنند؟ چشم؟ به نظر شما جریان اصلاحات به بن بست رسیده است؟

انتخابات تیر 1403 یکی از سخت ترین انتخابات برای ما و جامعه ایران بود. زیرا با تایید دکتر برای ما مشخص بود که یکی از دلایل تایید صلاحیت وی رقابتی بودن و در نتیجه افزایش نرخ مشارکت بوده است. اما برای ما مشخص نبود که رویارویی با نامزد پیروز مورد حمایت جبهه اصلاح طلبان چگونه خواهد بود. به همین دلیل جامعه ایران حق مطالبه و اعتراض دارد. این جامعه بار دیگر به رای گیری و انتخابات امیدوار شده است. او نمی خواهد بپذیرد که این امید این بار نیز نادرست است، بر اساس تجربیات گذشته نگران عملکرد نامزد مورد حمایت خود است. باید مطالبه کند، باید هشدار دهد و جبهه اصلاحات می داند که مرکز اصلی است. قدرت این سازمان نمایندگی جامعه راست ایران است. به همین دلیل به دکتر مزیکیان گفتیم که جبهه اصلاح طلبان باید بیش از شما پاسخگوی عملکرد دولت شما باشد. در شرایط فعلی پیگیر موضوع هستیم و خواهیم بود و پیگیری ها را به مردم گزارش خواهیم کرد. ما در انتخابات نیز اعلام کردیم که دولت دکتر مشیدیان بیش از یک فرصت برای اصلاح طلبان است: همچنین فرصت بسیار خوبی برای دولت است تا حکومت خود را مطابق با خواست مردم ایران اصلاح کند. این چیزی است که ما اکنون در مورد آن صحبت می کنیم. هم به رئیس جمهور و هم به ساختار قدرت کشور.

آیا جبهه اصلاح طلبان از جمله خاتمی برای بهبود ترکیب کابینه تلاش کردند؟ چرا جبهه اصلاح طلبان چنین فشارهایی را پیش بینی نمی کرد و اکنون فقط می تواند اعتراض کند؟

تا جایی که من اطلاع دارم، تاکید آقای خاتمی روی افراد نبود، بلکه بیشتر روی روندها و شاخص های کابینه بود. جبهه اصلاح طلبان نیز با درک این شرایط و فشارها پیش بینی هایی در این زمینه انجام دادند. به همین دلیل به رئیس جمهور توصیه می کنیم که قولی را که نمی تواند به آن عمل کند، ندهد. این جبهه می دانست که در آینده حمایت کافی نیست و در عین حال باید مطالبه گر و پرسشگر با حمایت باشد و ملاک ما برای قضاوت در عملکرد دولت چهاردهم این است که تا چه اندازه توانسته است اهداف را برآورده کند. از مردم اراده و بازگشت باشد که حقوق ملت با موفقیت عمل کند. همچنین انتخابات زودهنگام یکی از برنامه های جبهه اصلاح طلبان بود و در آینده باید سایر برنامه های این جبهه را که با تاخیر مواجه شده است دنبال کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=323237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.