افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
5

دی پگ (Depeg) یا از دست دادن وابستگی قیمت چیست؟

  • کد خبر : 16646
دی پگ (Depeg) یا از دست دادن وابستگی قیمت چیست؟

در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱، خبر دیپگ شدن USDC بازار ارزهای دیجیتال را تکان داد. استیبل کوین USDC به عنوان یکی از رمزارزهای برتر به لحاظ ارزش بازار، در روز ۲۰ اسفند و به دنبال ورشکستگی بانک سیلیکن ولی، برابری یک به خود را با آمریکا از دست داد. این اتفاق در بازار کریپتو با […]

در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱، خبر دیپگ شدن USDC بازار ارزهای دیجیتال را تکان داد. استیبل کوین USDC به عنوان یکی از رمزارزهای برتر به لحاظ ارزش بازار، در روز ۲۰ اسفند و به دنبال ورشکستگی بانک سیلیکن ولی، برابری یک به خود را با آمریکا از دست داد. این اتفاق در بازار کریپتو با عنوان دی پگینگ یا دیپگ شدن شناخته می‌شود. اگر این اتفاق طول بکشد، به سقوط کامل استیبل می‌شود؛ مسائلی که در ترا یا همان UST هم شاهد آن بودند. اما دی پگ چیست و چرا اینقدر هراس به دنبال خود دارد؟ این سوالی است که در این مقاله از میهن بلوکچین به آن پاسخ می‌دهیم و می‌گوییم که اصلاً چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

مفهوم دی پگ چیست؟

منبع: crypto.com

پدیده Depegging یعنی یک استیبل کوین از پگ یا وابستگی قیمتی مخصوص خود منحرف شود. مثلاً اگر قیمت یک استیبل کوین به دلار، به زیر ۱ دلار برسد، به اصطلاح می‌گوییم که این کوین دیپگ شده است. پدیده دی‌پگینگ هم در فضای ارز دیجیتال و هم در آرزو فیات رخ می‌دهد. وابستگی قیمت بات (پول ملی تایلند) با دلار در سال ۱۹۹۷، مثال معروفی از این پدیده در دنیای آرزو فیات است.

همزمان با دی پگ شدن، کارایی آرزو و انجام آن برای حفظ ارتباط و وابستگی زیر سوال می‌رود. دی‌پگ شدن یک استیبل کوین نشان‌دهنده بحران است. به‌خصوص برای استیبل کوین‌های الگوریتمی که پیشنهاد و قیمت آن‌ها توسط کدهای کامپیوتری مدیریت می‌شود.

سیستم عاملی دی پگ

راه‌اندازی دی‌پگ آغازی را می‌توان با دقت در نمونه‌هایی که اخیراً رخ داده است، متوجه شدم. دی پنگ ممکن است به عنوان ترس و وحشت در بازار، تغییرات در قانون‌گذاری، خطاهای مدیریتی، عوامل فاندامنتال و غیره رخ دهد. در ادامه این گزارش را بررسی می کنیم.

ترس و وحشت در بازار

ترس نسبت به یک استیبل کوین، ممکن است به Depegging آن منجر شود. این ترس و وحشت باعث فشار کاربران می‌شود و استیبل کوین‌های خود را به ارز فیات تبدیل می‌کنند. حجم بالای فروش و برداشت سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که ترس و وحشت ایجاد می‌کند در بازار بسیار شدید و همه‌گیر باشد.

فروش UST از روی ترس و وحشت، به سقوط آن شد. چند هفته قبل از دی پگ شدن UST و سقوط ترا، خبری منتشر شد که UST ذخایر کافی برای بازخرید کل توکن‌ها را ندارد. چیزی که باعث ترس و وحشت بیشتر در بین سرمایه‌گذاران شد، این بود که در گزارش مالی تتر، مدرک و شواهد کافی برای اثبات وجود ذخایر پایدار امکان‌پذیر نبود.

هولدرهای UST شروع به برداشت سرمایه خود کردند و سرمایه‌گذاران متوجه شدند که نقدینگی قابل‌توجهی در حال خارج شدن از صرافی‌ غیرمتمرکز کرو (Curve) است. این باعث تشدید ترس در بازار و خروج سرمایه شد. پس از آن دومینوی برداشت‌های سرمایه‌ها با سرعت بیشتر ادامه پیدا کرد و ترا سقوط کرد.

عملیات سفته بازی

احتمال این نسبت به سایر دی‌پگینگ کمتر است. حمله سفته‌بازی (اسپکولاتیو حمله) زمانی رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران بسیاری از یک ارز دیجیتال را می‌خرند و آن را در بازار می‌فروشند. فروش ارز دیجیتال در بازار به کاهش قیمت آن می‌شود.

تغییرات در قانون گذاری

گاهی اوقات قانون‌گذاری‌هایی که بلوک‌چین‌ها مجبور به تغییر قوانین بنیادی خود می‌شوند، منجر به دیپگ شدن استیبل کوین‌ها می‌شود. زمانی که دولت‌ها از قانون‌گذاری‌های جدید پرده برمی‌دارند، بلوک‌چین‌ها باید تغییر و سازگاری با شرایط جدید می‌شوند. دلیل دی پگینگ کوتاه‌مدت HUSD همین بود. به این ترتیب که به‌دلیل قانون‌گذاری‌های جدید، حساب بازارساز HUSD را مسدود کرد و دیپگ داد.

اشتباهات مدیریتی

دلیل دیپگ شدن ارزهای دیجیتال
منبع: thecoinrepublic.com

برخی از مواقع تیم توسعه‌دهنده یک استیبل کوین نمی‌تواند در زمان مناسب به تغییرات یا نگرانی‌های به‌وجود آمده پاسخ دهد. علت دی‌پگ شدن استیبل کوین USDD همین بود. زمانی که یک فاجعه در بازار رخ داد، دو کوان (Do Kwon)، بنیان‌‌گذاری بلوک چین USDD، بازخورد به‌موقع و مناسبی به جامعه کاربران نیست و باعث افزایش ترس و وحشت در کامیونیتی می‌شود. تتر هم این اشتباه را مرتکب شد. ذخایر و عملیات تتر شفافیت لازم را نداشت و باعث ایجاد ترس و نگرانی در جامعه کاربری آن شد.

تغییرات نرخ بهره و سایر عوامل فاندامنتال

کاهش نرخ بهره و نزدیک شدن آن به صفر، استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات را تحت فشار قرار می‌دهد. در سیستم مالی سنتی اگر بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش دهد، بازار پولی بر اساس نرخ تغییر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود، پول را در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما در فضای ارز دیجیتال این اتفاق نمی‌افتد. چون سود و بازدهی به سرمایه‌گذاران نمی‌شود.

خروج سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال

وقتی که بازار ارز دیجیتال می‌کند، سرمایه‌گذاران معمولاً پول خود را از این بازار خارج می‌کنند و به حوزه مالی سنتی منتقل می‌کنند. چون شرکت‌ها و سازمان‌های ارز دیجیتال به هیچ‌گونه‌ای نمی‌توانند از نقد کردن آرزوها و خروج سرمایه‌گذاری جلوگیری کنند. اما بانک‌های مرکزی می‌توانند برداشت کنند و از نقد کردن پول‌ها جلوگیری کنند.

دیگر این است که کاربران می‌توانند از بازار ارز دیجیتال را در دفتر کل عمومی مشاهده کنند. در نتیجه آن‌ها هم با اکثریت همسو می‌شوند و این باعث می‌شود که بین رفتن، عرضه شود و در ارزهای دیجیتال می‌شود.

نمونه‌هایی از کوین‌های استیبل دی‌پگ‌شده

در طول سال‌های اخیر، استیبل کوین‌های بسیاری وابستگی قیمت‌های خود را از دست داده و می‌گویند. البته Depeg شدن برخی از این استیبل کوین‌ها کوتاه‌مدت بوده و پس از یک یا دو روز به پگ خود بازگشته‌اند. به همین ترتیب پس از مدتی کوتاه، استیبل کوین USDC به ارزش یک دلاری خود بازگشت. در اکثر موارد، کاهش ارزش استیبل کوین زیاد نیست و چیزی در حدود 10 سنت است.

استیبل کوین الگوریتمی ترا یواس‌دی یا UST، یکی از معروف‌ترین قربانیان دی‌پگ است که در ۲۰۲۲ قیمت خود را به دلار از دست داد و لونا را رقم زد. بررسی UST هیچ‌وقت نمی‌تواند از چرخه مرگ خارج شود و به پگ برگردد. استیبل کوین‌های USDN، HUSD، AUSD MIM و USDD همگی در سال ۲۰۲۲ دی‌پگ آغاز شد. با سریالی از دی پگ‌ها، کاربران به علت‌های دی‌پگ شدن استیبل کوین‌ها بیشتر می‌فهمند.

چگونه می‌توان از دی‌پگ جلوگیری کرد؟

راهکارهای جلوگیری از دی پگ شدن
منبع: zebpay

با افزایش تعداد کوین‌های استیبل در سال‌های اخیر، این سوال برای کاربران و سرمایه‌گذاران پیش‌رو است که شرکت عرضه‌کننده چگونه می‌تواند از دی‌پگ استیبل کوین خود جلوگیری کند. در این قسمت از روشهای حفظ وبستگی قیمت و جلوگیری از دیپگ اشاره می کنیم.

داشتن ذخایر کافی

یکی از راه‌های تضمین‌کننده استیبل کوین‌ها داشتن ذخایر کافی از داشتن یا ارزی است که استیبل کوین به آن پگ شده است. برای مثال، اگر یک استیبل کوین به آمریکا پگ شده باشد، عرضه کننده استیبل کوین باید دلار کافی برای پوشش استیبل کوین های در گردش باشد.

مدیریت طرح به شیوه مناسب

شرکت عرضه کننده استبل کوین باید از یک فرآیند مدیریتی قوی استفاده کند تا نوسانات بازار را کاهش دهد و عوامل دی‌پگ از استیبل کوین را کنترل کند. مدیریت ریسک می‌تواند شامل ایجاد تنوع در دارایی‌های ذخیره‌شده استفاده از ابزارهای مالی مختلف مانند قراردادهای آتی برای پوشش نوسانات احتمالی قیمت باشد.

افزایش شفافیت و ایجاد اعتماد

شفافیت و ایجاد اعتماد در بین سرمایه‌گذاران دو عامل بسیار مهم برای حفظ ثبات یک استیبل کوین است. شرکت‌های عرضه‌کننده می‌توانند شفافیت بیشتری در عملیات و فعالیت‌های خود (مثل اندازه ذخایر و روش‌های حفظ پگ) داشته باشند. ضمناً شرکت‌ها باید تدابیر امنیت لازم را برای مقابله با تهدیدات خارجی مانند هک و کلاهبرداری را ایجاد کنند.

مقررات و داشتن تطابق قانونی

استیبل کوین‌هایی که از شرکت‌های قانونی و دارای مجوز ارائه می‌شوند، بیشتر به کاربران اعتماد می‌کنند. از آنجایی که نظارت قانونی، این اطمینان را در کاربران به‌کار می‌برد که شرکتی را برای منفعت آن‌ها ارائه می‌کند و می‌کند. بسیار مهم است که شرکت استیبل کوین تطابق قانونی داشته باشد و مقررات مربوطه را رعایت کند.

پرسش و پاسخ (سوالات متداول)

پرسش و پاسخ
  • دی پگ شدن (Depegging) چیست؟
    وضعیتی که در آن یک استیبل کوین نسبت به یک خود را با پشتوانه‌اش از دست می‌دهد. این پشتوانه می‌تواند دلار آمریکا یا سایر ارزهای فیات و دارایی‌های فیزیکی باشد.
  • دیپگ شدن به چه اتفاقی میافتد؟
    ترس و وحشت، سفته‌بازی، تغییر در قانون‌گذاری، اشتباهات مدیریتی، تغییر نرخ، مسائل بنیادی و خروج سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال.

جمع بندی

استیبل کوین‌ها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها به یک دارایی یا ارز فیات مانند دلار است و وابستگی قیمت ۱ به ۱ با این آرزو دارند. اگر بنابر موارد مختلف، ارزش استیبل کوین کاهش یابد و به زیر نرخ تعیین شود، دی پگ شدن یا De-pegging رخ می دهد. در این مقاله توضیح دادیم که دی پگ چیست و چرا استیبل کوین ها واست قیمت خود را از دست می دهند. در سال ۲۰۲۲ شاهد دیپگ شدن سریالی استیبل کوین بودیم که UST‌ سردسته آن بود و آخرین موردش هم USDC بود. به نظرتان بدترین دیپگ شدن در تاریخ رمزارزها مربوط به کدام استیبل کوین است؟ شما به عنوان سرمایه گذار و فعال بازار ارزهای دیجیتال، چگونه می توانید مدیریت کنید؟ دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

{“@context”:”https://schema.org”،”@type”:”FAQPage”،”mainEntity”:[{“@type”:”Question”,”name”:”دی پگ شدن (Depegging) چیست؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”وضعیتی که در آن یک استیبل کوین نسبت یک به یک خود را با پشتوانه‌اش از دست می‌دهد. این پشتوانه می‌تواند دلار آمریکا یا سایر ارزهای فیات و دارایی‌های فیزیکی باشد.”}},{“@type”:”Question”,”name”:”دیپگ شدن به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟”,”acceptedAnswer”:{“@type”:”Answer”,”text”:”ترس و وحشت، سفته‌بازی، تغییر در قانون‌گذاری، اشتباهات مدیریتی، تغییرات نرخ بهره، مسائل بنیادی و خروج سرمایه از بازار ارزهای دیجیتال.”}}]}

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-03-13 20:03:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=16646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.