افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

دیگر هیچ بهانه ای برای ایجاد زنگ زور وجود ندارد تهران باید سعی کند پلتفرم 3+3 را فعال نگه دارد

  • کد خبر : 134616
دیگر هیچ بهانه ای برای ایجاد زنگ زور وجود ندارد تهران باید سعی کند پلتفرم 3+3 را فعال نگه دارد

تهمینه قزخور; بازار: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا اعلام کرده است که هر کریدوری در قفقاز با توسل به زور و با مشارکت ایران ایجاد شود. واشنگتن با قاطعیت پاسخ خواهد […]

تهمینه قزخور; بازار: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا اعلام کرده است که هر کریدوری در قفقاز با توسل به زور و با مشارکت ایران ایجاد شود. واشنگتن با قاطعیت پاسخ خواهد داد و همچنین اعلام کرد که کریدور زنگزور قطعا از خاک ارمنستان می گذرد و اعلام کرد که آمریکایی ها بلندتر از دهان خود صحبت می کنند و مشکلات قفقاز به آنها ربطی ندارد.

وی همچنین گفت: همکاری ایران و آذربایجان در زمینه توسعه منطقه ای ادامه دارد و آمریکایی ها حق دخالت در این زمینه را ندارند. مداخله در مسائل منطقه ای هیچ سودی برای دولت آمریکا ندارد و باید از تجربیات گذشته درس گرفت.

در همین راستا «احسان محدیان» در توضیح این خبر به خبرنگار بازار گفت: سخنان سخنگوی محترم وزارت امور خارجه موضع اصولی است. ایران بارها اعلام کرده است که مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود. آمریکایی ها نیز در همه مسائل جز هرج و مرج، بی ثباتی، رعب و وحشت و آسیب به امنیت آن منطقه و افزایش خصومت و دشمنی با کشورهای منطقه دخالت کرده اند، کار خاصی انجام نداده اند.

این کارشناس مسائل قفقاز افزود: حتی دخالت آمریکا در منطقه قفقاز نتیجه دیگری نخواهد داشت. در حال حاضر چون جمهوری آذربایجان بر این باور است که دیگر نمی تواند از همکاری با تریبون های مذاکره غربی نتیجه و منفعت بیشتری کسب کند، به همکاری های منطقه ای روی آورده است.

ایران باید تلاش کند تا پلت فرم 3+3 را فعال نگه دارد و از طریق آن منافع خود را تامین کند.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد که البته زور نمایی و دفاع از منافع ایران و همچنین فشار و آزار روسیه در این امر بی تاثیر نبوده است. بنابراین این موضوع فرصتی است که ایران باید از آن استفاده کند. اگرچه باکو مواضع خود را از نظر تاکتیکی نشان می دهد. ایران باید تلاش کند تا پلت فرم 3+3 را فعال نگه دارد و از طریق آن منافع خود را تامین کند.

موحدیان تصریح کرد: شاید این فرصت در آینده باقی نماند. اکنون که این شرایط مهیا شده و جمهوری آذربایجان امیدوار است از طریق بسترهای محلی و همکاری با کشورهای منطقه بدون دخالت غرب به صلح در منطقه دست یابد، باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

ایران سال‌هاست که دسترسی باکو به نخجوان را از طریق خاک خود آزاد کرده است و اخیراً قراردادهایی بین طرف ایرانی و طرف آذربایجانی برای توسعه و توسعه بزرگراه و ساخت راه‌آهن امضا شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار درباره سرنوشت کریدور زنگر گفت: سیاست اساسی جمهوری اسلامی ایران این است که هیچ کریدوری از خاک ارمنستان عبور نکند. اگر یک مسیر ارتباطی وجود داشته باشد که تحت حاکمیت ارمنستان باشد، آن مسیر می تواند عبور کند.

احسان محدیان افزود: البته به نظر من حتی اگر ارمنستان با توجه به روابطی که باکو و آنکارا نسبت به جنوب ارمنستان دارند و می خواهند به آنجا نفوذ کنند، جاده ای را که از مسیر ارتباطی در داخل خاک ارمنستان می گذرد در اختیار آذربایجان و ترکیه قرار دهد. همچنین جدایی استان سیونیک از ارمنستان است که حتی راه دادن به این دو کشور برای تردد از جنوب ارمنستان می تواند تمامیت ارضی و ثبات ارمنستان را به خطر بیندازد.

این کارشناس افزود: اما به هر حال سیاست اصولی ایران مخالفت با ایجاد هر کریدوری از خاک ارمنستان است. ایران سال‌هاست که دسترسی باکو به نخجوان را از طریق خاک خود آزاد کرده است و اخیراً قراردادهایی بین طرف ایرانی و آذربایجانی برای توسعه و توسعه بزرگراه و ایجاد راه‌آهن امضا شده است. بنابراین هیچ بهانه ای برای ایجاد کریدور زنگ زور باقی نمانده است.

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه با ساخت این کریدور مخالف است زیرا در نهایت امکان دسترسی صهیونیست ها، ناتو، تکفیری ها و نیروهای تروریستی به مرزهای شمال غربی ایران را فراهم می کند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به صراحت با ساخت این کریدور مخالف است زیرا در نهایت به صهیونیست ها، ناتو، تکفیری ها و نیروهای تروریستی به مرزهای شمال غربی ایران دسترسی پیدا می کند و برای توسعه مسیرهای کریدور از داخل ایران مشکل ایجاد می کند.

کارشناس مسائل بین الملل به ویژه قفقاز گفت: از سوی دیگر اتفاقاتی که در محور مقاومت در غزه رخ داد نشان می دهد که وقتی ایران اراده انجام کاری داشته باشد، آن اراده اجرایی می شود. به عبارت دیگر، اتفاقات اخیر نشان داده است که ایران در حفظ منافع خود جدی است و این جدیت را عملی می‌کند و صرفاً حرف و عمل نیست.

به نظر می رسد روسیه نیز تغییراتی در نگرش و دیدگاه خود ایجاد کرده است و تلاش کشورهای اروپایی و غربی برای افزایش نفوذ در ارمنستان در قالب همکاری های نظامی، فرهنگی، اطلاعاتی و آموزشی موجب نگرانی این کشور شده است.

احسان محدیان تصریح کرد: بنابراین ایران اجازه ایجاد این کریدور را نخواهد داد. خود دولت ارمنستان بارها اعلام کرده است که ما مخالف ایجاد هر کریدوری از خاک ارمنستان هستیم. جاده ای وجود خواهد داشت، اما باید تحت حاکمیت ارمنستان باشد و نیروهای امنیتی ارمنستان امنیت آن جاده را تضمین خواهند کرد. به نظر می رسد روسیه نیز تغییراتی در نگرش و دیدگاه خود ایجاد کرده است و تلاش کشورهای اروپایی و غربی برای افزایش نفوذ در ارمنستان در قالب همکاری های نظامی، فرهنگی، اطلاعاتی و آموزشی موجب نگرانی این کشور شده است. بنابراین، او آن پیش فرض را در مورد کریدور زنگزور ندارد و معتقد نیست که این کریدور برای این کشور خطرناک نیست یا با آن مرتبط است.

وی در پایان گفت: به لطف تغییر نگرش روسیه، شرایط می تواند به نفع ایران تغییر کند، زیرا ایران نیز می تواند انتظار داشته باشد روسیه تا حد بیشتری در کنار آن باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=134616

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.