افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 3 October , 2024
0

دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران است

  • کد خبر : 384728
دیپلماسی بهترین راه برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران است

آفتاب نیوز: متیو (مت) میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه به وقت محلی به این سوال پاسخ داد: آیا فکر می کنید دولت بایدن فرصت پیوستن به برجام را از دست داد؟ وی گفت: از روز اول روی کار آمدن این دولت (بایدن) اعلام کردیم که معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به راه […]

آفتاب نیوز:

متیو (مت) میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه به وقت محلی به این سوال پاسخ داد: آیا فکر می کنید دولت بایدن فرصت پیوستن به برجام را از دست داد؟ وی گفت: از روز اول روی کار آمدن این دولت (بایدن) اعلام کردیم که معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به راه حل برنامه هسته ای ایران است.

میلر تصریح کرد: پس از اقدام وحشتناک دولت قبلی آمریکا (دولت ترامپ) برای خروج از برجام، در سال های 2021 و 2022 چندین بار برای بازگشت به آن تلاش کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما و متحدانمان با حسن نیت این کار را انجام دادیم اما در نهایت ایران جدی نگرفت و این عدم جدیت را در سال 2022 پس از کنار گذاشتن مذاکرات نشان داد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران پس از امضای برجام در سال 2014 با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان یک کشور مسئول، بدون مشکل به تعهدات خود عمل کرد و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شد. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم هایی که به دلیل برجام برداشته شده بود، با تصمیم یکجانبه وی مبنی بر خروج از این توافق در 18 می 2018 (8 می 2018) دوباره برقرار شد.

پس از خروج یکجانبه آمریکا در سال 2017، ایران مکانیسم حل اختلاف در کمیسیون مشترک برجام را در سطح وزرای خارجه اعضای باقیمانده این توافق فعال کرد.

در نتیجه این نشست با صدور بیانیه ای، طرف های برجام 11 تعهد برای جبران خسارات اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا را پذیرفتند. اما اجرای نابرابر این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا تصمیماتی برای توقف این توافق اتخاذ کند. اجرای گام به گام اقدامات. تعهدات هسته ای را داوطلبانه با فراهم کردن فرصت های 60 روزه برای دیپلماسی پذیرفت.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهدات خود در این توافق عمل کرد تا کشورهای اروپایی که قول جبران آثار خروج واشنگتن از برجام را داده بودند، بتوانند به این وعده عمل کنند اما با در نظر گرفتن این موضوع کشورها به وعده های خود عمل نکرده اند، ایران نیز تعهدات خود در برجام را در چند مرحله کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام بود.

دولت دموکراتیک جو بایدن پس از به قدرت رسیدن در ژانویه 2021 اقدام یکجانبه دولت قبلی این کشور برای خروج از توافق با ایران و گروه 1+5 را محکوم کرد، اما همچنان به اتخاذ سیاست های فشار حداکثری دولت ادامه داده است. دولت دونالد ترامپ در واقع تجربه نشان داده است که علیرغم ادعای دیپلماسی، کاخ سفید اراده لازم برای تصمیم گیری برای بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران را ندارد.

ایران به عنوان یک کشور مسئول همواره اعلام کرده است که آماده انعقاد توافقی با ثبات و قابل اعتماد است که تحریم ها را به صورت تضمینی رفع کند و در آینده به عنوان اهرم فشار علیه ایران عمل نکند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا اذعان کرده است که سطح مطلوب بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران توسط این سازمان، حد مورد توافق در برجام است. مقامات ایرانی همچنین تاکید می کنند که گروسی می تواند نقش موثری در برداشتن اهرم فشار و “رفع موانعی که عمدتا سیاسی هستند” برای ازسرگیری اجرای کامل برجام ایفا کند.

مسعود مزیکیان رئیس جمهور اسلامی ایران در سفر به نیویورک در دوم اکتبر 1403 به رسانه های آمریکایی اظهار داشت: ما آمادگی کامل برای بازگشت به تعهدات خود در توافق را داریم، اما برای آمریکا امکان پذیر نیست. و کشورهای اروپایی حاضر به انجام تعهدات خود نیستند و در مقابل از ما می خواهند که به تعهدات خود بازگردیم.

رئیس جمهور یادآور شد: ما به همه تعهدات خود در این توافق عمل کردیم، اما این ترامپ بود که از برجام خارج شد و متأسفانه کشورهای دیگر به جای کمک به فعال سازی مجدد این توافق، به تعهدات خود عمل نکردند و روز به روز تحریم ها علیه ایران اعمال شد. ایران . کل.

این پزشک تصریح کرد: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ساخت سلاح هسته ای در دکترین دفاعی و امنیتی ایران جایی ندارد و در شرایطی که برخی کشورها به دروغ کشورمان را به تلاش برای ساخت سلاح هسته ای متهم کردند. . افزایش نظارت آژانس انرژی اتمی در ایران در حال انجام بود

سومین رئیس جمهور مهرماه در سخنرانی خود در هفتاد و نهمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ابتدای سخنان خود درباره ورود ایران به «دوران جدید» صحبت کرد و در پایان تلویحاً آمریکا و غرب و اعلام کرد که دولت جدید ایران مایل است شاهد از سرگیری فصل جدیدی از روابط سیاسی با ایران باشد. فصلی که به گفته پزشکان شرط اصلی احترام و لغو تحریم های ایران است.

رئیس جمهور درباره ورود ایران به عصر جدید گفت: قصد دارم برای ورود کشورم به عصر جدید، پایه های محکمی را ایجاد کنم و در نظام نوظهور جهانی نقش سازنده و موثر ایفا کنم، موانع و چالش ها را برطرف کنم و روابط مبتنی بر کشورم را برقرار کنم. در مورد الزامات و واقعیت های جهان سازمان یافته امروزی.”

رئیس جمهور به توافق هسته ای موسوم به برجام و خروج دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت: آماده تعامل با اعضای برجام هستیم و اگر تعهدات برجام به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می توانیم وارد بحث شویم. در موضوعات دیگر».

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=384728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.