افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 24 September , 2024
1

دکتر ویژه از کجا می آید؟

  • کد خبر : 345025
دکتر ویژه از کجا می آید؟

در پی انتصابات دولت چهاردهم، سه مسئولیت دیگر کابینه روز چهارشنبه تعیین شد. الیاس حضرتی ریاست شورای اطلاع رسانی دولت را برعهده گرفت و جایگزین سپهر خلجی شد. فاطمه مهاجرانی به عنوان سخنگوی دولت جایگزین محمد بهادری جهرمی شد و جمال اعراف معاونت هماهنگی، نظارت و خدمات مدیریتی دفتر رئیس جمهور را به جای مهدی […]

در پی انتصابات دولت چهاردهم، سه مسئولیت دیگر کابینه روز چهارشنبه تعیین شد. الیاس حضرتی ریاست شورای اطلاع رسانی دولت را برعهده گرفت و جایگزین سپهر خلجی شد. فاطمه مهاجرانی به عنوان سخنگوی دولت جایگزین محمد بهادری جهرمی شد و جمال اعراف معاونت هماهنگی، نظارت و خدمات مدیریتی دفتر رئیس جمهور را به جای مهدی مجاهد بر عهده گرفت.

با توجه به سابقه کاری شخصیت های منتخب می توان انتظار قوت تعامل آنها با جناح های مختلف سیاسی و اجرایی و همچنین تحقق شعار وحدت ملی را داشت. رئیس جمهور با سپردن مسئولیت های سه گانه فوق به چهره هایی که سابقه کاری برتر از تجربه سیاسی ایشان است، بستر مناسبی برای اقناع مردم و رسانه ها ایجاد کرده و می تواند از آن برای تحقق سیاست های مورد نظر خود و ایجاد امید در جامعه حداکثر استفاده را ببرد. جامعه

مشخصه با هدف تعادل هماهنگی معاونت رئیس جمهور.

تاکید رهبر انقلاب بر روحیه پیگیری دولتمردان و سرعت پیشبرد امور در نتیجه پیگیری، اهمیت هماهنگی جانبی و پیگیری ویژه را نشان می دهد. صاحب این سمت، حتی اگر روحیه پرتلاشی داشته باشد، باید دست از پرداختن به مسائل حاشیه ای بردارد و بر تعامل با نهادهای مختلف متمرکز شود تا هماهنگی خود را با رئیس جمهور افزایش داده و زمینه را برای تحقق اهداف رئیس جمهور فراهم کند. ایده ها پرهیز از برخوردهای سیاسی اولین اصل برای ایجاد هماهنگی با گروه ها و نهادهای گوناگون تلقی می شود. با توجه به سوابق اجرایی جمال اعراف، به نظر می رسد که وی تحت تاثیر برخوردهای سیاسی قرار نگرفته و فرد مناسبی برای مسئولیت جدید است.

جمال اعراف در دوران تصدی معاونت سیاسی در وزارت کشور دولت دوازدهم تجربه حضور در انتخابات مجلس را داشت. در این انتخابات پس از قطعی شدن تصمیمات مربوط به تایید و رد صلاحیت کاندیداهای هیأت های اجرایی وزارت کشور، برخی از گروه های سیاسی تندرو انتقاداتی را متوجه وزیر کشور و معاون سیاسی وی کردند و آنها را متهم به دخالت در امور کردند. انتخابات از طریق سیاست ها فشار برای جلب موافقت برخی از شخصیت های سیاسی.

جمال اعراف در مقابل این فشارها در جایگاه مناسبی ایستاد و با تکیه بر استقلال نظر هیئت های اجرایی از کیان خود دفاع کرد. وی در نشست خبری در پاسخ به اتهامات وارده به هیات های اجرایی گفت: از یک سو هیات های اجرایی متهم به تایید صلاحیت کاندیداها به صورت دسته جمعی شدند و از سوی دیگر برخی مدیران هیات ها را متهم کردند که بینش سیاسی داشته باشد و بخشی از نامزدهای جریانی را رد صلاحیت کند که هر دو دیدگاه آن اشتباه و غیرحرفه ای است. رویکرد غیرسیاسی جمال اعراف به او اجازه می دهد تا فرصت های بیشتری برای تعامل با گروه های سیاسی متعادل پیدا کند و از پذیرش آنها برای کمک به رئیس جمهور استفاده کند.

سابقه ریاست دانشگاه امام باقر(ع) که به عنوان دانشگاهی تحت نظارت وزارت اطلاعات شناخته می شود، نشان از نزدیکی عرف با دستگاه های حاکمیتی دارد که این امر نیز نقطه قوت دیگری در پیروی از دستورات رئیس جمهور به شمار می رود. زیرا مدیر مورد اعتماد چندین نهاد شانس بیشتری برای جلب حمایت نهادها از ایده های رئیس جمهور خواهد داشت.

رئیس شورای اطلاع رسانی از رسانه ها آمد.

شورای اطلاع رسانی دولت مهمترین نقش را در تعیین راهبردهای رسانه ای دولت ایفا خواهد کرد. راهکارهایی که این شورا در اختیار رسانه های زیرمجموعه دولت و سایر رسانه ها قرار می دهد باید در ایجاد تصویر مطلوب از ارکان دولت و اقدامات آن موثر باشد. برای ایفای این نقش، البته، باید افرادی را استخدام کنید که تجربه روشنی در زمینه رسانه دارند. الیاس حضرتی با سال ها فعالیت در سمت مدیرکلی روزنامه اعتماد تجربیات خوبی در عرصه رسانه اندوخته است که می تواند از آن برای کمک به دولت پزشکی استفاده کند. حضرتی جدای از این فعالیت رسانه ای، از نظر سیاسی نیز فردی پرکار محسوب می شود. الیاس حضرتی برای چندین دوره به عنوان عضو شورای اسلامی انتخاب شده است.

وی ابتدا در دوره سوم (1371-1367) و سپس در دوره ششم (1383-1379) به عنوان نماینده مردم تهران در شورای اسلامی بود. همچنین در دوره دهم مجلس (1395-1395) به عنوان نماینده مردم تهران و عضویت در فراکسیون امید که فراکسیون اصلاح طلبان بود فعالیت می کرد. الیاس حضرتی در دهمین دوره شورای اسلامی به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی مشغول به کار بود. وی در این سمت به بررسی و رصد مشکلات اقتصادی کشور پرداخت. یکی از اقدامات مهم حضرت در مجلس دهم کناره گیری ایشان از فراکسیون امید بود.

وی در جلسه استیضاح مسعود کرباسیان وزیر وقت اقتصاد از این فراکسیون استعفا داد و دلیل استعفای خود را «تصمیم به صحبت بر اساس این استیضاح» عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که اصلاح طلبان «همنوایی کنند». و “همدردی با مردم” با برکناری وزیر اقتصاد موافقم اما چون نظر اکثریت این نبود و او قصد داشت در موافقت با استیضاح صحبت کند، استعفا داد تا اقدامش خلاف کار نباشد. سازمان.

حضرتی به عنوان دبیرکل حزب اعتماد ملی یکی از چهره های شاخص اصلاح طلبان محسوب می شود. وی همواره در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی چه به عنوان نامزد و چه به عنوان حامی دیگر چهره ها شرکت کرده است. رویکرد سیاسی آنها کاملاً بر خلاف رویکرد برخی از گروه های اصلاح طلب است که با دید منفعت طلبانه به انتخابات می نگرند و گاه عدم مشارکت و رای ندادن را ترویج می کنند.

حضرت در انتخابات مجلس ششم با وجود نداشتن جایی در لیست اصلاح طلبان توانست وارد مجلس شود. جدای از رویکرد متوازن سیاسی، عامل دیگری که ما را نسبت به تعامل حضرت با رسانه ها و نهادهای مختلف خارج از حکومت امیدوار می کند، سابقه کاری ایشان است.

حضرت پس از انقلاب به عضویت سپاه درآمد و چنان که در برخی محافل مشخص است، پس از مدتی فعالیت در دفتر عقیدتی سپاه، به عنوان مؤسس سپاه گیلان، فرماندهی سپاه این منطقه را عهده دار شد. مجموع سوابق سیاسی، رسانه ای و کاری حضرت تجربه ایشان را سنجیده و اکنون فرصت مناسبی برای بهره برداری از این فرصت به نفع اجرای سیاست های راهبردی دولت دارد.

اولین زنی که سخنگوی دولت شد.

حوادث سال 1401 این تصور را ایجاد کرد که دولت سیزدهم نسبت به نسل جوان ضعیف است. بهادری جهرمی به عنوان سخنگوی این دولت بارها برای سخنرانی با دانشجویان در دانشگاه ها حاضر شد و در معرض پاسخگویی قرار گرفت. آثار مثبت چنین اقداماتی ایجاب می کند که این رفتار در همه دولت ها ادامه یابد.

انتخاب فاطمه مهاجرانی به عنوان یک چهره باتجربه در عرصه آموزش و پرورش به عنوان پاسخی به تقاضای حضور بیشتر زنان در دولت تلقی می شود و همچنین توانایی برقراری ارتباط با نسل جدید را فعال نگه می دارد. در سال 1347 با نمره 700 در رشته مهندسی مکانیک فارغ التحصیل شد و لیسانس خود را در همین رشته از دانشگاه شهید باهنر کرمان دریافت کرد.

مهاجرانی فوق لیسانس خود را در همان دانشگاه و در همان رشته به پایان رساند و برای تحصیلات تکمیلی بورسیه دکتری رشته رباتیک را از دانشگاه برونل لندن دریافت کرد اما به دلایل خانوادگی نتوانست به تحصیل ادامه دهد. آنجا بود و در نهایت مدرک کارشناسی ارشد استراتژی را از دانشگاه هریوت وات اسکاتلند گرفت. در آنجا تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه داد. مهاجرانی مدیر آموزشکده فنی و حرفه ای دخترانه شریعتی بود اما در مهرماه ۱۳۹۵ محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش او را به عنوان مدیر مرکز استعدادهای درخشان انتخاب کرد. مهاجرانی در سال های اخیر به عنوان عضو هیأت علمی در مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی ارشاد در زمینه مدیریت بازرگانی فعالیت می کرد.

فاطمه مهاجرانی که یکی از اعضای شورای انتقال قدرت دولت چهاردهم به ریاست ظریف بود، در دوران انتخابات در ستاد زنان مسعود مزکیان فعالیت می کرد که باعث شد او در رسانه ها به عنوان چهره ای توجه و دنبال کننده زنان شناخته شود مطالبات وی در راستای این فعالیت ها در اراک اظهاراتی را مطرح کرد که جنجال به پا کرد. مهاجرانی نیز مانند دو چهره دیگری که روز چهارشنبه روی کار آمدند، با توجه به سوابق سیاسی و اجرایی خود، در زمره اصلاح طلبانی که اکنون به شکست دولت چهاردهم امید دارند و نسخه های رادیکال برای پزشکان تجویز می کنند، قرار نمی گیرد.

مسیر توقف رادیکالیسم ادامه دارد

انتخاب کلی مسعود مزیکیان نشان می دهد که او عزم جدی برای تحقق شعار وحدت ملی به عنوان مبنای پیشبرد امور دارد و سعی دارد این اصل را در انتصابات خود نیز لحاظ کند. پرهیز از عرصه حاشیه سازی چهره های سیاسی و جلوگیری از افتادن دولت در دام افراط گرایی امری است که می تواند احتمال موفقیت دولت را در اصلاح امور و جلب رضایت مردم افزایش دهد.

رویکردی که برای گروه های رادیکال راضی کننده نخواهد بود و احتمالا توپخانه رسانه ای آنها علیه رئیس جمهور را بیش از پیش فعال خواهد کرد. در روزهای اخیر شاهد جلوه هایی از این رفتار در توییتر از سوی شخصیت های اصلاح طلب موسوم به تندروها بودیم و تداوم آن نباید بر انگیزه های دولت برای پرهیز از گرفتار شدن در دام جناح بندی تأثیر بگذارد.

فواره:
مربیان

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=345025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.