افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
2

دولت چگونه از شرکت های اینترنتی حمایت کرده است؟

  • کد خبر : 33590
دولت چگونه از شرکت های اینترنتی حمایت کرده است؟

گزارش کردن کارآفرینان خبری به گزارش ایسنا؛ کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت در آبان ماه سال گذشته آیین نامه حمایت از بسترها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با هدف رشد و توسعه فضای کسب و کار اینترنتی در کشور را تصویب و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و طی آن حمایت هایی […]

گزارش کردن کارآفرینان خبری به گزارش ایسنا؛ کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت در آبان ماه سال گذشته آیین نامه حمایت از بسترها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با هدف رشد و توسعه فضای کسب و کار اینترنتی در کشور را تصویب و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و طی آن حمایت هایی که دستگاه ها باید انجام دهند در نظر گرفته شد.

در مواد مختلف این تصویب‌نامه، دستگاه‌های اجرایی، پلتفرم‌ها یا بسترهای کسب‌وکار اقتصاد دیجیتال نقش اساسی دارند تا حمایت‌های در نظر گرفته شده موجب رونق کسب‌وکارهایی شود که انواع محصولات و خدمات را از طریق پلتفرم‌ها به کاربران ارائه می‌دهند.

در ماده «1» این آیین نامه، بسترهای داخلی، بسترهای تحت پوشش و کسب و کارهای تحت پوشش تعریف شده است، به این صورت که بسترهای داخلی، همه بسترهایی هستند که علاوه بر ارائه خدمات پیام رسانی و شبکه های اجتماعی، ظرفیت میزبانی کسب و کار را نیز دارند. این بسترها شامل بسترهای داخلی است که داوطلبانه برای اجرای استانداردها پیشنهاد همکاری داده و بر اساس ضوابط اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تایید شده است. مشاغل واجد شرایط، مشاغلی هستند که محصولات و خدمات را از طریق بستر میزبانی ارائه شده توسط پلتفرم های واجد شرایط ارائه می دهند.

در ادامه ماده 1، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است بسترهای واجد شرایط را ارزیابی و اعلام کند و این موضوع در نیمه اول آذرماه 1401 با برقراری تماس و از طریق سامانه https://1649.ir به اطلاع عموم رسید و بسترهای مختلفی به عنوان بسترهای واجد شرایط معرفی شدند. بیشتر حمایت از این قطعنامه به شرکت‌های واجد شرایط برای تسهیل تجارت تعلق خواهد گرفت. از این حیث، بسترهای شرکت کننده باید اقدامات فنی و عملیاتی برای نهایی شدن بسیاری از حمایت های مصوب را انجام دهند.

مهمترین عملکرد پلتفرم های موجود در قطعنامه

برای تحقق بسیاری از حمایت‌ها و تسهیلات همکاری کامل، از نظر عملیاتی و فنی، بسترهای تحت پوشش شرط لازم است، مثلاً موضوع ماده 7 و اعتبار کسب‌وکارهای تحت پوشش بدون همکاری شما امکان‌پذیر نخواهد بود و بانک مرکزی به همکاری همه جانبه شما برای ارائه عناصر اطلاعاتی در حد کافی برای تدوین مدل عملیاتی صدور نیاز دارد، اما در اینجا فقط مواردی وجود دارد که صراحتاً به یک بسته تبلیغاتی اختصاص داده شده است که ممکن است به صراحت یک بسته تبلیغاتی را جذب کند. . همچنین بسترهای واجد شرایط باید بر اساس قوانین و تسهیلات ارائه شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد امکان ایجاد حساب امانی، خرید اعتباری و پرداخت پس پرداخت و اقساط برای خریداران محصولات و خدمات اقدام کنند.

مهم‌ترین حمایت‌های مد نظر در این مصوبه، تامین زیرساخت مراکز داده و خدمات ابری توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ارائه انواع خدمات پرداخت برای شرکت‌ها و کاربران از طریق بسترهای واجد شرایط، تخفیف‌های تبلیغاتی به‌ویژه در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های روی بستر ملی، پذیرش تسهیلات راه‌اندازی و توسعه به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی برای شرکت‌ها و کاربران است. و صندوق امید کارآفرینی به ارائه دهندگان زیرساخت های ابری بسترهای واجد شرایط، تخفیف پستی به لجستیک و حمل و نقل شرکت های واجد شرایط از طریق بسترهای واجد شرایط و اتصال به تهاتر خدمات دولت الکترونیک و تسهیل در ارائه خدمات در پورتال به افراد از طریق بسترهای واجد شرایط.

وزارت ارتباطات نیز به نوبه خود علاوه بر تصدی وظایف، نقش ناظر و هماهنگ کننده را نیز بر عهده گرفت و به سازمان فناوری اطلاعات ایران تفویض کرد. حال با گذشت چند ماه از ابلاغ این آیین نامه، این سوال مطرح می شود که نهادها تا چه اندازه به وظایف و وظایف خود عمل کرده اند و بسترها و شرکت های اینترنتی تا چه اندازه از حمایت دولت سیزدهم در این امر بهره مند شده اند؟

در همین راستا «محمد خوانساری» رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این خصوص اعلام کرد: این سازمان به عنوان دستگاهی که وظایف دستگاه های اجرایی در این آیین نامه را پیگیری می کند، علاوه بر پیگیری وظایف دستگاه های مختلف دولتی بر اساس آیین نامه در قالب مکاتبات اداری متعدد، تاکنون شش جلسه کمیته نظارت با موضوع کارگروه نظارت بر موضوع کارگروه نظارت بر موضوع ماده 1 تشکیل داده است. از تمامی نهادهای مسئول همچنین برگزاری جلسات متعدد ویژه و هماهنگی های لازم بین هر یک از دستگاه ها با تریبون های مشارکت کننده و داوطلب و سایر عوامل ذیربط و تهیه گزارش های مربوط به اجرای مقررات در این مدت را بر عهده داشته و همچنان بر اجرای بخش های مختلف آیین نامه توسط دستگاه های اجرایی و تریبون های مشارکت کننده نظارت دارد.

وی ادامه داد: تامین زیرساخت خدمات مرکز داده و خدمات ابری یکی از اصلی ترین حمایت های وزارت ارتباطات است که به میزان لازم برای تمامی بسترهای تحت پوشش متقاضی تامین و واگذار شده است. ضمناً سایر مرسولات مانند تخفیف ارسال مرسولات پستی از فروشگاه های اینترنتی که توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ارائه می شود و برای برخی از بسترهای داخلی موجود است و سایر بسترها نیز در صورت نیاز با ارسال درخواست به آن شرکت قابل بهره مندی می باشند.

خوانساری افزود: با این استراتژی فروشگاه هایی که پلتفرم های فوق را به عنوان بستر فعالیت خود انتخاب کرده اند می توانند بسته ها را با قیمت کمتری برای مشتریان ارسال کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر امکان پذیرش و ایجاد دفاتر و شعبه سکوها و فروشگاه ها در پارک های علم و فناوری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی وظایفی را در بسته حمایتی دولت از فروشگاه‌های اینترنتی بر عهده گرفته است، تصریح کرد: بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان می‌دهد که امکان پرداخت مستقیم، کیف پول الکترونیکی و ایجاد درگاه پرداخت برای کسب‌وکارهای مجازی وجود دارد و در برخی از پلتفرم‌ها اجرا شده و در حال استفاده است و تسهیلات مربوطه در صورت تمایل در اختیار دیگران قرار می‌گیرد. جدای از موارد ذکر شده، زمینه و زیرساخت پرداخت بر مبنای ریال دیجیتال نیز توسط بانک مرکزی فراهم شده است و در صورتی که بسترهای مشارکت کننده بخواهند خدمات ریالی دیجیتال را به کاربران خود ارائه دهند، می توانند مراحل مربوطه را با بانک مرکزی طی کنند. با وجود اینکه تامین حساب امانی پس از جلسات متعدد به مرحله آزمایشی رسیده است، اما هنوز از سوی بانک مرکزی نهایی و ابلاغ نشده است.

خوانساری بیان کرد: اما موضوع نگارش و ابلاغ دستورالعمل پذیرش اعتبار سنجی حساب کاربری برای دریافت نصب های خرد از جمله پشتیبانی که پس از مطرح شدن مورد توجه بسیاری از فروشگاه های اینترنتی قرار گرفت، موضوعی است که علاوه بر همکاری شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، نیازمند همکاری بسترهای مربوطه برای تدوین فرآیند مربوطه و اجرای آن است. در حال حاضر پایلوت اعتبارسنجی با همکاری پیک واجد شرایط در حال انجام است تا بانک مرکزی ضوابط مربوطه را تدوین و ابلاغ کند. بانک مرکزی باید با سرعت و جدیت بیشتری بر فعالیت نظارت کند.

دولت چگونه از شرکت های اینترنتی حمایت کرده است؟

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره عملکرد سازمان امور مالی اظهار کرد: سازمان امور مالی از اولین نهادهای حامی منشور در حمایت از توسعه بسترها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال است که احکام خود را در این زمینه اعلام کرده است. در چارچوب مهم‌ترین مصوبات ابلاغی، می‌توان کلیه هزینه‌های ایجاد و توسعه سکوها و مشاغل در سکوهای ملی، تنظیم تصویب نامه و نامه‌های مربوط به آن و ارسال به واحدهای ذیربط ظرف مدت یک ماه و برخورداری از کلیه معافیت‌ها و معافیت‌های مودیان مالیاتی مشمول مالیات بر ارزش افزوده مستقیم کشور در قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های مستقیم کشور را به عنوان هزینه‌های قابل قبول در نظر گرفت. در مورد فعالیت های انجام شده توسط شرکت ها، معافیت از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک. 0 برابری معافیت از مالیات حقوق و دستمزد، تعیین حداقل نرخ تک مالیاتی شرکتهای واجد شرایط به صورت پلکانی و معافیت از هرگونه جریمه عدم تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد مربوطه.

به گفته وی، موضوع حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی اعطای تسهیلات به ارائه دهندگان خدمات ابری و مراکز داده به شرط دانش بنیان بودن، فراهم بودن شرایط برای متقاضیان و ارائه اطلاعات لازم از طریق سامانه اطلاع رسانی https://1649.ir/ است.

خوانساری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از نهادهای مشارکت‌کننده در طرح حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی است که با توجه به ماهیت فعالیت خود وظایفی را بر عهده گرفته است، تصریح کرد: در این راستا امکان استعلام و راستی‌آزمایی تولیدکنندگان محتوا از طریق درگاه عمومی خدمات دولتی که در بسترهای داخلی فعالیت می‌کنند، در آخرین جلسه کمیسیون نظارت و نظارت مورد بررسی و بررسی قرار گرفت. نماینده محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: استفاده از ظرفیت مراکز تبلیغاتی و پیامک های تبلیغاتی نیز یکی از حمایت های مربوط به وزارت ارشاد است و دستورالعمل نهایی از سوی وزارت ارشاد تهیه شده و طبق اظهارات نماینده آن، دستورالعمل آن ابلاغ شده است.

وی درباره نقش تعیین کننده سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در توسعه بسترهای اینترنتی و کسب و کارها گفت: در این زمینه رسانه ملی بیش از هشت ماه است که تمامی تعاملات شبکه ها و برنامه های خود را به بسترهای داخلی منتقل کرده است که جای تشکر دارد. اگرچه تولید و انتقال برنامه هایی که بسترهای ملی را به عموم مردم و متخصصان ارائه می دهد یکی از موضوعات مهم است، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. از سوی دیگر، ترویج و اجرای پلتفرم های شش ماهه رایگان یا با هزینه فرهنگی، نوع دیگری از حمایت هایی است که به رسانه ملی سپرده شده و هنوز در مرحله مذاکره و نظارت است و هنوز به نتیجه مشخص و ملموسی نرسیده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=33590

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.