افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
1

دولت چهاردهم مجبور به توسعه انرژی های تجدیدپذیر است

  • کد خبر : 385515
دولت چهاردهم مجبور به توسعه انرژی های تجدیدپذیر است

به گزارش بازار، سید محمد جواد موسوی درباره کسری برق در کشور گفت: همه شاهد هستیم که کشور با کسری برق جدی مواجه است و در سال های آینده این کسری افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، به دلیل کمبود گاز، توسعه نیروگاه های فسیلی نه پایدار است و نه قابل اجرا. وی افزود: علاوه […]

به گزارش بازار، سید محمد جواد موسوی درباره کسری برق در کشور گفت: همه شاهد هستیم که کشور با کسری برق جدی مواجه است و در سال های آینده این کسری افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر، به دلیل کمبود گاز، توسعه نیروگاه های فسیلی نه پایدار است و نه قابل اجرا.

وی افزود: علاوه بر این سرعت ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر بسیار بالاست زیرا به صورت مدولار، در اندازه های کوچک و متوسط ​​و در مقادیر زیاد ساخته می شوند و می توان چندین ده یا صدها هزار نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر را ساخت. سالانه و به صورت موازی ساخته می شود. در استان ها و شهرستان ها کشور باید توسط شرکت های بخش خصوصی ساخته شود.

موسوی با بیان اینکه «دولت چهاردهم مطمئناً بر توسعه انرژی های تجدیدپذیر تمرکز خواهد کرد»، اظهار داشت: امروز در انجمن ستکا شاهد هستیم که بیش از سیصد پیمانکار، سازنده، تامین کننده و شرکت مهندسی مشاور در تمام نقاط کشور فعال هستند. مجموع ظرفیت نصب شده سالانه یک هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی در کشور.

وی ادامه داد: صد هزار نیروگاه خورشیدی در کشور به معنای ساخت سالانه سه هزار نیروگاه خورشیدی در هر استان کشور است که عددی مقرون به صرفه است. در آلمان سالانه یک میلیون نیروگاه خورشیدی کوچک با ظرفیت ماهانه بیش از هزار مگاوات و ظرفیت سالانه 14 هزار مگاوات ساخته می شود.

مشترکین داخلی و صنعتی می توانند نیروگاه های خورشیدی کوچک و متوسط ​​بسازند.

نائب رئیس هیئت مدیره انجمن ستکا خاطرنشان کرد: نکته ای که دولت چهاردهم باید به آن توجه کند این است که به موازات توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ظرفیت های بزرگ و در اراضی منابع طبیعی چه باید کرد. سایر کشورهای دنیا، صنایع ملی و متوسط ​​نیز می توانند نیروگاه خورشیدی کوچک و متوسط ​​بسازند، بنابراین شعار سال که جهش تولید با مشارکت مردم است نیز محقق خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اشرافی که این انجمن و اعضای آن نسبت به مسائل انرژی های تجدیدپذیر دارند و با توجه به برگزاری بیست کنگره استانی با حضور صنایع، سازمان ها و شرکت های تجدیدپذیر در کشور، ضمن تشکر از معاون اول رئیس جمهور برای تشکیل گروه کاری با مخالفت با رویکرد توسعه انرژی های تجدیدپذیر، پیشنهاد می شود انجمن ساتکا در کارگروه مذکور حضور داشته باشد.

درخواست اجرای کامل ماده 16 قانون جهش به تولید دانش بنیان

موسوی با اشاره به اینکه یکی از راه های توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر، اعطای تسهیلات به صنایع برای ساخت نیروگاه های خورشیدی در مقیاس کوچک است، افزود: ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان از یک سو، صنایع را ملزم می کند. با تقاضای بیش از یک مگاوات برای ساخت نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر (یا خرید برق تجدیدپذیر از نیروگاه های تجدیدپذیر یا از تابلوی توزیع سبز در بورس انرژی) بین یک تا پنج درصد برق مصرفی خود را تولید می کند و در از سوی دیگر، از منابع حاصل از سه بخش حاصل از خرید تضمینی برق از نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر توسط ساتبا، ارائه تسهیلات به صنایع برای احداث نیروگاه‌های کوچک انرژی‌های تجدیدپذیر و حمایت از آزمایشگاه‌های مرجع در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند. حمایت از شتاب دهنده های مرتبط و همچنین شرکت های دانش بنیان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر. این قانون به صورت قانون چند بعدی تدوین شده اما تاکنون هیچ سپرده گذاری صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه وزارت نیرو مبالغ ماده 16 را در قبوض برق صنایع دریافت کرده است، افزود: وزارت نیرو مبالغ ماده 16 را در قبوض برق صنایع طی سال های 1402 و 1403 اعمال و وصول کرده است. این مبالغ در سال 1402 معادل 2500 میلیارد تومان و در سال 1403 معادل شش میلیارد تومان (ماهانه 500 میلیارد تومان) می باشد اما مبالغ فوق به حساب مشمولان (ساتبا معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری) واریز شده است. و بنیاد اقتصاد دانش و صندوق نوآوری و شکوفایی) واریز نکرده است.

موسوی اظهار داشت: پرداخت نشدن مبالغ ماده 16 موجب عدم توسعه آزمایشگاه های مرجع در حوزه انرژی های تجدیدپذیر، توسعه نیافتن شرکت های دانش بنیان و شرکت های جدید در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و همچنین عدم توسعه شرکت های دانش بنیان شده است. عدم اعطای تسهیلات به صنایع افزود: احداث ظرفیت های جدید نیروگاهی و کسری برق. با توجه به حضور وزیر جدید نیرو و توجه وی به توسعه انرژی های تجدیدپذیر، انتظار داریم این مبالغ با سرعت بیشتری به حساب مشمولان واریز شود.

عدم اعطای تسهیلات به صنایع برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر

وی با اشاره به برگزاری سلسله همایش های استانی برای اطلاع رسانی به صنایع افزود: پاسخی که از این همایش ها به دست آمده این است که بسیاری از صنایع به ویژه صنایع متوسط ​​درخواست تسهیلات برای احداث نیروگاه های خورشیدی دارند. این موضوع در تدوین ماده 16 قانون مذکور به درستی مورد توجه قرار گرفت و 25 درصد از منابع ماده 16 باید به تسهیلات صنایع برای احداث نیروگاه های تجدیدپذیر اختصاص یابد، اما به دلیل عدم پرداخت موارد فوق. مبالغی برای بخشی از توانیر، تاکنون تسهیلات اعطا نشده است.

موسوی در خصوص بهره مندی وزارت نیرو از واریز مبالغ ماده 16 گفت: پرداخت مبالغ ماده 16 مانند 25 درصد سهمیه تسهیلات و 25 درصد سهمیه آزمایشگاه های مرجع و شتاب دهنده ها. ، ساخت انرژی های تجدیدپذیر افزایش خواهد یافت. نیروگاه ها در صنایع و در نتیجه در راستای اهداف وزارت نیرو و نیرو است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=385515

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.