افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 19 October , 2024
3

دولت های اروپایی باید از توهین های مکرر به قرآن جلوگیری کنند – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 34749
دولت های اروپایی باید از توهین های مکرر به قرآن جلوگیری کنند – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

به گزارش خبرنگار مهر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران یک بار وی سایر اقدامات علیه قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد. وی در این جلسه محکوم کرد آزار و اذیت حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک مایه شرمساری است و خواند و گفت: این عمل شرم […]

به گزارش خبرنگار مهر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران یک بار وی سایر اقدامات علیه قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد.

وی در این جلسه محکوم کرد آزار و اذیت حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک مایه شرمساری است و خواند و گفت: این عمل شرم آور و توهین به همه ادیان آسمانی و غیرقابل قبول است و هیچ توجیهی برای آن پذیرفته نیست.

کنعانی تاکید کرد: دولت هایی که در آنجا چنین توهین شرم آور صورت گرفته است از تکرار این اقدامات شرم آور پرهیز کنند و با جنایتکاران به شدت برخورد کنند یا آنها را به کشورهای اسلامی تحویل دهند.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بازپرداخت بدهی کشورهای خارجی از جمله عراق و کره جنوبی گفت: دعاوی مذکور قسمتی از اینها حقوق مسلم ملت ایران هستند. میزان این مطالبات و ارقام آن بارها از سوی مقامات ذیربط در کشور و همچنین برخی از مقامات کشورهای دیگر از جمله دولت عراق اعلام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: متاسفانه در سایه تحریم های یکجانبه و ظالمانه دولت آمریکا، مبادلات تجاری و آزاد تجاری ایران و کشورهای مختلف با مشکل مواجه شد. تحت فشار سیاسی غیرقابل قبول دولت آمریکا، برخی کشورها از پرداخت مطالبات جمهوری اسلامی ایران خودداری کردند و یا به دلیل بسته شدن امکان نقل و انتقالات بانکی، برخی کشورها از جمله دولت عراق علیرغم میل و اراده خود نتوانستند این مقدار از مطالبات جمهوری اسلامی ایران را در اختیار کشورمان قرار دهند.

مقامات کره ای وعده پرداخت مطالبات ایران را می دهند

و افزود: در این زمینه مذاکرات زیادی در سطوح مختلف انجام شده است. در رابطه با کره جنوبی نیز مذاکرات به صورت جدی انجام شد. اخیراً مقامات کره جنوبی وعده های مثبتی در این زمینه داده اند و منتظر اقدام عملی دولت کره جنوبی برای آزادسازی اموال و دارایی های جمهوری اسلامی ایران و دارایی های ملت ایران هستیم. پیگیری ها در این زمینه ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در رابطه با عراق روابط دو کشور سازنده و نزدیک است. دولت عراق با پرداخت مطالبات جمهوری اسلامی ایران موافقت می کند. در این زمینه مطالبات ما حتی به حساب خاصی متعلق به طرف ایرانی در بانک عراق واریز شد و اخیراً دولت آمریکا اعلام کرده است که مجوز لازم برای انتقال بخشی از این مطالبات را به خارج از بانک عراق صادر کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همچنان به دریافت این مطالبات ادامه می دهد. بنابراین روند کار در سطوح مختلف با جدیت در حال انجام است. ما به دنبال جمع آوری کامل ادعاها هستیم. دولت با جدیت پیگیر این موضوع است.

کنعانی با تشریح جزئیات سفر اخیر وزیر امور خارجه عمان و وزیر امور خارجه قطر به تهران گفت: سفر مقامات کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر در چارچوب روابط و همکاری های دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و این کشورها است. به خصوص که در روابط ایران و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس در وضعیت کاملا مثبتی قرار داریم.

وی افزود: بخشی از این امر نیز در چارچوب تلاش های حسن نیت این کشورها و ابتکارات کشورهای همسایه ما از جمله عمان و قطر است که حاضرند از توانمندی های خود و همچنین روابط خوبی که با دو طرف پرونده و طرفین دارند استفاده کنند. توافق کمک به پیشبرد مذاکرات برای رفع تحریم ها و همچنین بازگشایی دارایی های جمهوری اسلامی ایران و همچنین تبادل زندانیان.

ایران از ابتکارات عمان و قطر استقبال می کند

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده است که به میز مذاکره پایبند است. ما همچنان معتقدیم دیپلماسی بهترین راه برای احقاق حقوق ملت ایران است. از این نظر ما به برجام پایبند هستیم و از ظرفیت های موجود در چارچوب مذاکرات برای رفع تحریم ها استفاده می کنیم.

کنعانی تصریح کرد: از ابتکارات مثبت کشورهای منطقه از جمله عمان و قطر استقبال می کنیم. گفتگوها در سطوح مختلف ادامه دارد، این یک مسیر دیپلماتیک فعال است. ما نه خوشبین هستیم و نه بدبین!

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: هیچ گاه از پویایی دیپلماتیک غافل نبوده ایم و به ظرفیت های دیپلماتیک اعتقاد داریم. بنابراین برای احقاق حقوق ملت ایران در چارچوب خطوط قرمزی که جمهوری اسلامی ایران همواره برای پیشرفت کار و بازگشت مسئولانه و متعهدانه همه طرف‌های برجام و نیز قفل‌گشایی دارایی‌های ملت ایران و مبادله اسرا و آزادی زندانیان ایرانی تعیین کرده است، از همه ابزارها استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: کانال دیپلماتیک باز است و می‌توان گفت که مذاکرات در حال پیشرفت است، اما حواسمان به نتیجه است.

کنعانی در مورد سفر به آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان همچنین به تهران گفت: سفر وزیر امور خارجه ارمنستان در چارچوب روابط دوجانبه و در پاسخ به سفر قبلی آقای دکتر ارمنستان انجام شده است. امیر عبداللهیان ساخت ارمنستان

وی افزود: بحث در سطوح بالا و در سطح وزرای خارجه انجام خواهد شد. ما چندین موضوع برای بحث و تبادل نظر با ارمنستان داریم، از جمله در زمینه انرژی و ترانزیت.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان بر حل و فصل اختلافات بین همسایگان تاکید کرد.

آخرین اخبار مبادله زندانیان ایران و آمریکا

کنعانی همچنین در پاسخ به برخی گمانه زنی ها مبنی بر توقف روند تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، گفت: ایران به دلیل نگرانی از آزادی شهروندان، مبادله زندانیان را جدی گرفته است و در برخی موارد به توافق رسیدیم. متأسفانه طولانی شدن روند مبادلات نتیجه عدم اراده دولت آمریکا بوده است.

و افزود: نمی توانم موضوعات جدید رسانه ای را تایید یا اظهار نظر کنم. اکنون در مرحله ای هستیم که می توانیم بگوییم در صورت وجود اراده سیاسی در طرف آمریکا، این مبادله امکان پذیر است.

وی افزود: برخی از دولت ها با احزابی که در این زمینه تلاش و نقش دارند روابط خوبی دارند. ایران از نقش این کشورها استقبال می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ما این موضوع را انسانی می دانیم و امیدواریم در مدت زمان کوتاهی این اتفاق بیفتد. اما این به اراده سیاسی دولت آمریکا بستگی دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: از مذاکرات صلح ارمنستان و آذربایجان برای دستیابی به صلحی فراگیر و پایدار استقبال می کنیم. ما تحکیم ثبات و استقرار در منطقه را به نفع کشورهای منطقه و منطقه می دانیم. ایران آماده است تا از ظرفیت های خود برای برقراری صلح و ثبات پایدار در قفقاز استفاده کند.

ایران عضو است ترمز می توان

وی درباره سفر احمدیان به آفریقای جنوبی گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی از دولت آفریقای جنوبی برای شرکت در نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی دعوت کرد. ترمز و دوستان ترمز او به آفریقای جنوبی سفر کرده است. موضوع این اجلاس بررسی امنیت سایبری است.

کنعانی درباره عضویت ایران در ترمز گفت: ایران قسمتی از اولین کشورهای کاندید الحاق تاکنون رئیس جمهور و وزیر امور خارجه و اکنون دبیر شورای عالی امنیت ملی در اجلاس سران ترمز دعوت شده اند و به جلسه بعدی رئیس جمهور دعوت شده اند. اعضا ترمز آنها اعلام کرده اند که در حال مذاکره با سازوکار عضویت کشورهای جدید هستیم و این سازوکار را در جلسات خبرگان مطرح کردیم و قرار است این سازوکارها در اجلاس وزیران امور خارجه و سران کشور ارائه شود و در صورت تصویب، پذیرش کشورهای جدید انجام شود. باید منتظر تکمیل مکانیسم الحاق کشورهای جدید باشیم ترمز هستند.

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر باقری به لهستان گفت: فرصتی بود تا در این مذاکرات موضوعات مورد علاقه طرفین را بررسی کنیم. با برخی از سفیران اروپایی در ورشو گفت و گو انجام شد.

دولت آمریکا مسئول وضعیت فعلی برجام است

کنعانی درباره اظهارات وزیر امور خارجه چشمک زدن وی ایران را دلیل فعال نشدن مجدد برجام دانست و گفت: دولت آمریکا مسئول تخریب روند برجام است و به طور یکجانبه و غیرقانونی چارچوب برجام و مفاد آن را کنار گذاشته است. ما آن را برش دادیم 2231 و تحریم های یکجانبه جدیدی را علیه مردم ایران پس از خروج از برجام وضع کرده است. به گفته کشورهای عضو برجام، دولت آمریکا برجام را نقض کرده و مسئول تخریب یک روند سیاسی چندجانبه است. مقامات فعلی دولت آمریکا بارها دولت قبلی آمریکا را به دلیل خروج از برجام و تخریب روند اجرای برجام مقصر دانستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: دولت آمریکا مسئول وضعیت فعلی برجام و ایجاد اختلال در روند اجرای آن است. این دولت نمی تواند در جایگاه شاکی باشد و دیگری را مسئول وقفه در اجرای برجام بداند. حال اگر دولت آمریکا اراده سیاسی داشته باشد، ممکن است طرفین به برجام بازگردند و مذاکرات را به پایان برسانند. در سطح منطقه ای، روند مثبتی بین تعداد مشاهده می شود گرفتن ما در حال مذاکره بین کشورهای منطقه هستیم. دولت آمریکا با ادعاهای بی اساس تلاش می کند روند مثبت منطقه را قطع کند. ما این اتهامات را نمی پذیریم و کاملا آنها را رد می کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=34749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.