افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
4

دلیل اعتراض طلافروشان به پرداخت مالیات؟ آیا طلافروشان عامل تورم هستند؟ – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 252636
دلیل اعتراض طلافروشان به پرداخت مالیات؟  آیا طلافروشان عامل تورم هستند؟  – خبرگزاری بیشتر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته طلافروشان در بازار تهران نسبت به ثبت املاک خود در سامانه جامع معاملات که مقدمه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است، اعتراض کردند. تاسیس شد آنها واکنش نشان دادند. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت و گو با … برو وی […]

به گزارش خبرنگار مهر، هفته گذشته طلافروشان در بازار تهران نسبت به ثبت املاک خود در سامانه جامع معاملات که مقدمه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است، اعتراض کردند. تاسیس شد آنها واکنش نشان دادند.

نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در گفت و گو با … برو وی در خصوص علت اعتراض طلافروشان به خبرنگار مهر توضیح داد: سامانه جامع معاملات از قبل فعال بود اما در عملکرد آن برای صنعت طلا تردید وجود داشت و زمستان سال گذشته مقرر شد ثبت اطلاعات به تعویق بیفتد. و سرمایه در سامانه جامع معاملات به مدت 3 ماه. اگر اصلاحات لازم باشد، این اصلاحات باید انجام شود. در این زمینه جلسات متعددی با مسئولان برگزار شد z ما نگران حل مشکلات بودیم اما دولت هیچ اقدامی برای حل مشکلات صنعت ما انجام نداد. به همین دلیل فعالان صنفی طلا با این موضوع مخالفت کردند.

وی افزود: فعالان صنفی و صنعت طلا نسبت به ثبت سرمایه، امنیت سامانه و صدور فاکتور معترض هستند چرا که در آخرین جلسه ای که در وزارت کشور داشتیم قرار بود این اتفاق بیفتد. یک سیستم تجاری و تجارت جامع. مالیات دهندگان در یک سیستم واحد فعالیت می کنند و فاکتورها را ثبت می کنند، اما در این 3 ماه اتفاقی نیفتاد و مسئولان نیز اعلام کردند که امکان تجمیع وجود ندارد.

بذرافشان تصریح کرد: این شرایطی است که بین فعالان تجاری و صنعت طلا سردرگمی به وجود آمده است. به عنوان نمونه ثبت الکترونیکی فاکتور در سامانه امور. مالیات دهندگان به صورت ریالی و در سامانه جامع معاملات به صورت پزو می باشد. همچنین در نظام امور. مالیات دهندگان ثبت نام کارت ملی بودن اجباری نیست اما ثبت کد ملی در سامانه جامع تجارت الزامی است.

و ادامه داد: از سوی دیگر نگرانی فعالان صنفی طلا این است که در آینده نیز مشمول بحث مالیات بر عایدی سرمایه شوند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران تاکید کرد: فعالان این بخش مشکل شفاف سازی ندارند و همکاری لازم را انجام می دهند، اما تعدد این سامانه ها و ناهماهنگی نهادها در رفع این مشکل موجب اعتراض شده است. از فعالان صنعت طلا و جواهر

وی یادآور شد: جلساتی با حضور نمایندگان دولت، بسیج اصناف، اتاق اصناف و وزارتخانه سکوت ما این کار را کردیم، اما آنها اعلام کردند که باید قانون اجرا شود. اما لازم است متولیان امر این رویه را اصلاح کنند چرا که امسال سال کبیسه تولید با مشارکت مردم است اما صنعت طلا که سال گذشته مشکلات زیادی داشت از ابتدای سال جاری تاکنون با بحران جدی مواجه شده است. سال امسال و شرایط مالی تولیدکنندگان طلا ممکن است بحرانی شود.

بذرافشان گفت: 500 هزار نفر در صنعت طلا کار می کنند و 70 هزار فعال صنفی داریم. 3 ماه پیش ما به فعالان برای یادگیری این داستان امیدوار شدیم. گرفتن پیگیری خواهیم کرد می بینم ما این کار را کردیم اما نتیجه ای حاصل نشد.

وی یادآور شد: بازار راکد است و خریدی صورت نمی گیرد و با اجرای چنین قوانینی اعتراضاتی نیز به دنبال خواهد داشت. فعالان صنعت طلا از روز گذشته واحدهای خود را تعطیل و بخشی از آنها را تعطیل کردند.

مالیات 9 میلیون تومانی طلافروشان در سال 1402

سخنگوی سازمان مالیاتی چندی پیش در گفت و گوی تلویزیونی اعلام کرد که مالیات طلافروشان در سال گذشته به طور میانگین 9 میلیون و 600 هزار تومان بوده است.

اگر این رقم صحیح باشد، مالیات ماهانه طلافروشان به طور متوسط ​​800 هزار تومان است.

حالا این رقم را در کنار مالیات پرداختی کارگران و کارمندان قرار دهید. وقتی دستمزد کارگران در نظر گرفته می‌شود، دولت مدعی است که اگر دستمزد کارگران افزایش یابد، تورم افزایش می‌یابد، بنابراین دستمزد کارگران همیشه به‌گونه‌ای تعیین می‌شود که هشت تای آن به 9 نفر بستگی دارد.

دلالان طلا چه می گویند؟

(در ابتدای این بخش به شما یادآوری می کنیم که چه چیزی در بعدی برگرفته از سخنان برخی از کارکنان صنف طلا است و انتشار آن به معنای تایید یا تکذیب این سخنان نیست و صرفا با توجه وعده روزنامه نگار به مصاحبه شوندگان منتشر شده است.)

به بازار تهران رفتیم تا به حرف چند تن از طلافروشان گوش کنیم و با آنها به گفت و گو نشستیم تا بدانیم چرا طلافروشان هر از چند گاهی اعتصاب می کنند یا به حق خود اعتراض می کنند. آرش یکی از طلافروشان بازار تهران است. که خاکستر نیمه باز است، می گوید در این مغازه کار می کند، مغازه مال یکی از بستگانش است.

وی می گوید از چند ماه پیش بازاریان به اعتراض پرداختند، سران اتحادیه با رئیس سازمان امور مالیاتی دیدار کردند و نتیجه آن این بود که اجرای مالیات بر عایدی سرمایه 3 ماه به تاخیر افتاد اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. سه ماهه و به ما اعلام کردند که باید موجودی خود را در سامانه جامع بازرگانی ثبت کنیم. سوال من این است که چرا باید این کار انجام شود، هیچ طلافروشی حاضر به ثبت موجودی خود نیست.

آیا حاضرید دارایی خود را در بانک به دولت اعلام کنید و اجازه دهید ما این کار را انجام دهیم؟

جواد یکی دیگر از طلافروشان که سن نسبتا بالایی داشت گفت: آیا طلافروشان عامل گرانی هستند؟ پس بیایید بر اساس نرخ تورم سالانه مالیات بپردازیم. چه مسخره ای که دولت می گوید کجای دنیا این کار را می کنند؟ به جز جایی که تورم 50 درصد است و بعد به مردم می گویند چون تورم بالا داریم باید مالیات بدهید. این وضعیت اصلا قابل درک نیست.

مهدی یکی دیگر از طلافروشان می گوید از هفته گذشته دستگاه هایی دارند ژست آنها از طلافروشان پول می گیرند که گفته شد به محض اینکه خریدار کارت را بکشد، مالیات کاهش می یابد. دولت نمی داند که ما راه هایی برای فرار از مالیات داریم. اگر دولت بخواهد به ما فشار بیاورد ما. او کسب و کار را می بندد و به دنبال شغل بدون مشکل تری می گردد.

مهدی ادامه می دهد، حالا پیرمردهای زیادی طلا جمع کرده و از ایران رفته اند. بسیاری از مردم در عراق کارگاه های طلا راه اندازی می کنند و برخی به ترکیه رفته اند. این خروجی ها به نفع طلا فروشان است و به دولت آسیب می رساند. چه کسی رنج خواهد برد؟

این فروش طلا ادامه دارد. رهبر سال اول می گوید جهش تولید به دلیل مشارکت مردم است، اما دولت با اعمال مالیات های غیرضروری، سرمایه گذاران بخش خصوصی را از تولید دور می کند.

شایان، یکی دیگر از طلا فروشان می گوید: این همه قانون در کشور وجود دارد که اجرا نشده است، دولت این قانون را اجرا نمی کند مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد، زیرا تا زمانی که کمبود پول وجود نداشته باشد، دولت دستش را می گذارد. جیب مردم را از دست بدهد. ما منابع زیادی برای کسب درآمد داریم: نفت، گاز، معدن و غیره که اگر دولت روی آنها سرمایه گذاری کند، درآمد کشور افزایش می یابد و برای مردم رونق می آورد.

سیستم جامع معاملات چیست؟
سامانه جامع تجارت مربوط به ثبت سفارش کالا و به منظور تسریع در امور صادرات و واردات می باشد. این سیستم نوعی رابط بین کارآفرینان و کارآفرینان با نهادهای ذیربط برای انجام تجارت بین المللی و تسریع در تجارت است.

در بخشی از این سامانه ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات و سنگ های قیمتی و صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه اعمال خواهد شد. مالیات دهندگان پیش بینی می شود صنف طلافروشان باری برای ثبت اطلاعات خود در آن نداشته باشد.
بر اساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت انواع معاملات طلا اعم از مذاب، شمش، مشک و مصنوعات در سامانه جامع معاملات الزامی تلقی شد. این موضوع اگرچه از سال گذشته مطرح شده بود، اما از نیمه دوم سال گذشته جدی تر شد و اواخر آذرماه رسما اعلام شد. همچنین خاطرنشان شد از ابتدای دی ماه، تخلف از ضوابط مذکور، موجب توقیف کالا و پرداخت جریمه معادل ارزش کالا خواهد شد.

قانون ثبت اطلاعات و اطلاعات خریداران و فروشندگان در سامانه جامع معاملات (تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق ارز) از سال گذشته لازم الاجرا بوده است، اما به دلایل مختلفی که نیاز به آموزش داشته است تا دوم آبان ماه سال جاری به تعویق افتاد. برای مبنا بر این است که واحدهای تجاری باید در سامانه جامع بازرگانی ثبت نام کرده و اطلاعات معاملات خود را در هر حوزه و کلیه جزئیات فروش، خریدار، فروشنده و سرمایه اولیه فروشنده را ثبت کنند.

اواسط دی ماه سال گذشته بود که مسئولان این وزارتخانه سکوت و سازمان امور مالیاتی سه ماه برای اجرای این قانون زمان گذاشت تا اینکه سامانه های جامع کسب و کار ایجاد شد و مالیات دهندگان برای وصل شدن سه ماه گذشت که از ابتدای فروردین ماه امسال این قانون از طریق رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای اجرا به وزارتخانه ارائه شد. سکوت اعلام شد. با تمام این اوصاف همچنان بلاتکلیفی در اجرای این قوانین برای صنف طلافروشان وجود دارد و به همین دلیل از ورود به این سامانه خودداری می کنند.

اتحادیه طلا و جواهر کشور با تکیه بر آنچه «ابهامات سامانه جامع معاملات» می خوانند، می گوید چرا باید سرمایه خود را در این سامانه ثبت و اعلام کنند؟ بنابراین همانطور که گفته می شود هنوز 70 درصد فعالان این اتحادیه وارد این سامانه نشده اند. اکنون با وجود تاخیر سه ماهه در اجرای ثبت معاملات طلا در سامانه جامع معاملات، فعالان این اتحادیه همچنان بر این باورند که اجرای این امر به نفع صنعت نخواهد بود و در صورت اجرایی شدن آن، باعث خواهد شد. آنها آن را انجام خواهند داد. از این اتحادیه و صنعت بازنشسته شوید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=252636

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.