افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 26 September , 2024
0

دلاری شدن آرزوی کشورها و ملت های آزادی خواه جهان است

  • کد خبر : 376735
دلاری شدن آرزوی کشورها و ملت های آزادی خواه جهان است

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وزرای خارجه بریکس در نیویورک به ایراد سخنرانی پرداخت. وی بیان کرد: گستره اعتراضات مردمی به جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر جهان نشان از عدم حمایت بی قید و شرط غرب از رژیم اشغالگر است که همه دستاوردهای بشری را به عقب می اندازد. […]

سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اجلاس وزرای خارجه بریکس در نیویورک به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی بیان کرد: گستره اعتراضات مردمی به جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر جهان نشان از عدم حمایت بی قید و شرط غرب از رژیم اشغالگر است که همه دستاوردهای بشری را به عقب می اندازد. بریکس با برگزاری اجلاس فوق العاده درباره غزه و نشست معاونان وزیران غرب آسیا و شمال آفریقا نشان داد که خواهان پاسخ های موثرتر به چالش ها و تهدیدات امنیت و ثبات بین المللی و منطقه ای است.

عراقچی افزود: ما به ابتکار آفریقای جنوبی و برخی کشورهای دیگر و همچنین اقدامات دیوان بین المللی دادگستری احترام می گذاریم. اما معتقدیم با توجه به ریشه‌های مزمن بحران و راه‌حل اساسی، اقدامات عملی برای اعمال فشار برای وادار کردن صهیونیست‌ها به توقف کشتار و احقاق همه حقوق فلسطینیان باید در دستور کار قرار گیرد.

وزیر امور خارجه همچنین تصریح کرد: مایلم چهار پیشنهاد عملی زیر را برای پیشبرد موضوعات برجام و دستیابی به اهداف مطرح کنم:

1. تاکنون اقدامات و مذاکرات متعددی در چارچوب برجام برای انجام مبادلات تجاری با ارزهای ملی، استفاده از ارزهای دیجیتال، راه اندازی بسترهای بانکی و پیام رسان های مشترک، بیمه اتکایی، ایجاد ساختارهای جدید مالی – بانکی و … انجام شده است. پیشنهاد ویژه من این است که این موضوع همیشه در رأس اقدامات و اولویت ها قرار گیرد، به عنوان یک اولویت بسیار مهم. متاسفانه زیرساخت های کنونی اقتصاد جهانی به طرز وحشتناکی در دست قدرت هایی است که عملا ساختارهای اقتصاد جهانی را به سلاحی در برابر رقبا تبدیل کرده اند. آمریکا از وابستگی کشورها به دلار به عنوان سلاح در کنار محدودیت های بانکی، نابرابری در تصمیم گیری در موسسات مالی بین المللی، عدم رعایت اجماع و… استفاده می کند. دلارزدایی آرزوی تقریباً همه کشورها و ملت های آزادیخواه جهان است.

2. یکی از معیارهایی که در اکثر اسناد بریکس ذکر شده و برای انتخاب کشورهای شریک در نظر گرفته خواهد شد. مخالفت با تحریم های یکجانبه و عدم پایبندی به آن غیرقانونی است. اجماع و اقدام مشترک در طراحی و اجرای اقدامات متقابل جمعی علیه تحریم ها در برجام مهم و ضروری است و پیشنهاد ویژه اینجانب تسریع اقدامات و کاربردها در حوزه های مالی، بانکی، تجاری، سرمایه گذاری، حمل و نقل، انرژی، فناوری و… و نوآوری و… به این معنا اضافه کنیم.

3. گسترش فعالیت‌ها، رویدادها و برنامه‌های بریکس در سه رکن سیاسی-امنیتی، اقتصادی-مالی و فرهنگی-مردمی، همراه با افزایش تعداد اعضای آن، ایجاب می‌کند که برجام دارای کوچک و چابکی باشد. به ویژه اینکه در آینده با اضافه شدن کشورهای شریک، بریکس بزرگتر و فعالتر خواهد شد. لذا از همکاران تقاضا دارم این موضوع را به عنوان یک ایده و پیشنهاد مدنظر قرار دهند.

4. داشتن 258 برنامه و رویداد در یک سال برای گروه ها و سازمان های بین المللی تقریبا بی سابقه است. اجرای این تعداد برنامه در یک کشور واحد که ریاست دوره ای را بر عهده دارد. بنابراین، من پیشنهاد می کنم که برخی از رویدادها و برنامه های BRICS را از نظر جغرافیایی بین اعضا توزیع کنیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=376735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.