افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 18 October , 2024
4

دشت قزوین تشنه تر می شود

  • کد خبر : 190833
دشت قزوین تشنه تر می شود

آرش صالحی; بازار: اگرچه اخبار حاکی از پایان خشکسالی سه ساله در سراسر کشور بود، اما کمبود بارش عجیبی که در دی ماه در استان حاکم بود در مقایسه با میزان بارش در کشورهای کم بارش مانند عربستان، مردم را برانگیخت. نسبت به پیش بینی های سازمان هواشناسی تا حدودی بدبین شده و در این […]

آرش صالحی; بازار: اگرچه اخبار حاکی از پایان خشکسالی سه ساله در سراسر کشور بود، اما کمبود بارش عجیبی که در دی ماه در استان حاکم بود در مقایسه با میزان بارش در کشورهای کم بارش مانند عربستان، مردم را برانگیخت. نسبت به پیش بینی های سازمان هواشناسی تا حدودی بدبین شده و در این میان حواشی در فضای مجازی ایجاد شد.

در استان قزوین علیرغم پیش‌بینی موثق اداره کل هواشناسی مبنی بر پایان خشکسالی سه سال متوالی و تحقق شرایط نرمال بارندگی، آنچه در عمل مشاهده شد تفاوت چندانی با شرایط بارندگی سال‌های گذشته نداشت. موضوعی که مسئولان استانی را بر آن داشت تا برای رفع تنش آبی در استان قزوین کارگروه اضطراری تشکیل دهند تا با مدیریت فرابخشی چهارمین خشکسالی متوالی استان را به طور موثر برطرف کنند.

مدیرکل آب منطقه‌ای قزوین: 83 درصد از منابع آب زیرزمینی مصرفی استان قزوین را کشاورزی تشکیل می‌دهد.

خشکسالی که می تواند بخش کشاورزی را به عنوان رکن غیرقابل انکار اقتصاد ملی تحت تاثیر قرار دهد و ضریب امنیت غذایی استان قزوین را که یکی از قطب های تولید کشاورزی و غذایی است به پایین ترین حد برساند.

کاهش 60 درصدی بارندگی

مدیرکل هواشناسی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار بازار از کاهش 60 درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت (55 ساله) خبر داد و گفت: در 4 ماهه نخست سال آبی جاری یعنی از اول مهرماه تا پایان سال جاری در پایان دی ماه امسال 43.9 میلی متر باران در استان با احتساب قزوین باریده که نسبت به میانگین بلندمدت 110 میلی متری 66.1 میلی متر کاهش داشته است.

یوسف شیخ الملوکی افزود: این در حالی است که میزان بارندگی در سال گذشته 37.1 میلی متر بوده و به همین دلیل در 4 ماهه نخست سال جاری میزان بارندگی 6.8 میلی متر بهبود یافته و به صورت درصدی 18. درصد بیشتر بوده است. نسبت به سال قبل

تکرار خشکسالی برای سال چهارم

این سخنان مدیرکل هواشناسی در حالی مطرح شد که پیش بینی های قبلی حاکی از آن بود که استان قزوین پس از سه سال متوالی شرایط خشکسالی را تجربه خواهد کرد و با توجه به کاهش عجیب بارندگی های زمستانی به نظر می رسد برای چهارمین بار متوالی شاهد تکرار خشکسالی باشیم. سال

شیخ الملوکی با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی مبنی بر نرمال شدن بارندگی های پاییزی گفت: اثر نرمال شدن بارندگی های پاییزی از هفته سوم مهرماه محسوس خواهد بود و البته بارندگی های شدید روزهای اخیر این نوید را داده است. غلبه بر خشکسالی

وی با بیان اینکه استان قزوین در سال های زراعی 1400-1399، 1400-1401 و 1401-1402 درگیر خشکسالی شدید و بحران آب بوده است، افزود: اندازه گیری میزان بارندگی در این 3 سال کشاورزی نشان می دهد که در مجموع امسال، مجموع بارندگی‌های ما حتی کمتر از یک سال عادی است و نشان می‌دهد که خشکسالی چقدر به منابع آبی استان خسارت وارد کرده است.

شیخ الملوکی ظهور پدیده ال نینو در اقیانوس آرام را دلیل عبور از خشکسالی در سال برداشت جدید یعنی سال برداشت 1402-1403 دانست. این عضو کارگروه پایش تنش آبی در استان قزوین با توجه به تأثیر ال نینو در غلبه بر خشکسالی را اینگونه توضیح داد: هرگاه پدیده ال نینو (گرم شدن آب اقیانوس ها) اتفاق بیفتد، نتیجه آن افزایش شدید بارندگی در استان است. خاورمیانه. در عوض، هر بار که پدیده لانینیو (سرد شدن آب اقیانوس ها) را داریم، بارش در خاورمیانه به پایین ترین حد خود می رسد.

برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی

مدیر کل شرکت سهامی حوزه آب استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به ادامه وضعیت بحرانی کمبود بارندگی در این استان گفت: برداشت بی رویه از لایه های آب زیرزمینی از زیر زمین، تغییرات اقلیمی. و خشکسالی های متوالی باعث بروز پدیده فرونشست شده است.

منصور ستوده افزود: از جمله پیامدهای فرونشست زمین می توان به تغییرات ناهموار ارتفاع و شیب رودخانه ها، آبراهه ها و سازه های انتقال آب، کاهش نفوذپذیری سطحی، گسترش بیابان و دشت های سیلابی، آسیب به خطوط انتقال آب و نشت گاز اشاره کرد. .

استاندار قزوین: بحث تنش آب فقط بحث امروز و دیروز ما نیست، بلکه بحث فردا و آینده است.

وی با اشاره به سهم 83 درصدی کشاورزی در مصرف منابع آب زیرزمینی در استان قزوین، تصریح کرد: میزان مصرف منابع آب زیرزمینی استان قزوین تقریباً 1461 میلیون مترمکعب است که 83 درصد آن به بخش کشاورزی اختصاص دارد. که اهمیت صرفه جویی و مدیریت مصرف آب را نشان می دهد که بخش کشاورزی را دوچندان می کند.

ضرورت مدیریت فرابخشی مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه بسیاری از برنامه های مدیریت مصرف آب بین بخشی بوده و نیازمند همکاری و همکاری همه دستگاه های اجرایی و مردم است، تصریح کرد: پیگیری برای اخذ اعتبارات تنش آبی، تکمیل شود. پروژه های سد و خط آبرسانی، لایروبی و تعمیق. چاه های آب و فاضلاب موجود از جمله برنامه های مدیریت تنش آبی شرکت آب منطقه ای قزوین است.

ستوده یکی از مهمترین این برنامه ها را شناسایی و انسداد چاه های غیرمجاز در حوزه چاه های آب شرب دانست و افزود: اجرای طرح مدیریت ترکیبی آب و برق با هدف جلوگیری از برداشت های غیرمجاز از طریق برق. محدودیت مصرف یکی از برنامه های تنش آبی شرکت آب منطقه ای قزوین است.

V وی برنامه ریزی نصب چاه های یکپارچه را یکی از اقدامات لازم برای مدیریت بخشی از چالش های شبکه آبیاری دشت قزوین دانست و گفت: هدف از حفر این چاه ها تامین آب به نقاط انتهایی شبکه است. امکان استفاده صحیح از شبکه آبیاری را ندارند. همچنین شایان ذکر است که استان قزوین دارای 102 حلقه چاه یکپارچه است که برخی از این چاه ها تجهیز شده و در سال های کم آبی ظرفیت بهره برداری را دارند تا بخشی از کسری آب تامین شده از سد طالقان تامین شود.

دشت قزوین روز به روز تشنه چهارم خشکسالی در پیش است

لزوم برخورد با چاه های غیرمجاز.

از سوی دیگر بامرانی استاندار قزوین در گفت و گو با خبرنگار بازار بر لزوم اجرای مصوبات جلسات گذشته و رسیدگی به چاه های غیرمجاز در استان تاکید کرد.

مهدی سراندونی افزود: طی جلسات متعدد با حضور مدیران و مدیران، مشکلات و چالش های تنش آبی در استان شناسایی شد و این مشکلات در قالب پنج دسته مدیریت منابع، مدیریت و بهره وری، مدیریت ذینفعان، آب ارائه شده است. . مدیریت کیفیت و مدیریت فرهنگی و ارتباط با رسانه ها سازماندهی شده است. اطلاع رسانی و اتحاد مردم در حوزه مدیریت مصرف آب نیازمند همکاری جدی صدا و سیما، شرکت آب منطقه ای و نهادهای مرتبط است.

بهبود 13 درصدی تامین آب از سد طالقان

اجرای طرح انتقال آب از سد طالقان به شهرها و شهرستان های استان قزوین به همراه تکمیل سدهای مخزنی بالاخانلو و نهاب، سه برنامه راهبردی استان قزوین برای غلبه بر تنش آبی بدخیم است که منجر به کاهش آن شده است. بررسی ذخایر سطح زیرزمینی دشت قزوین در دهه های اخیر

مدیرکل آب منطقه قزوین: طرح آبرسانی از سد طالقان به شهرها و شهرستان های استان قزوین مستقر است

مدیرعامل شرکت آبفای استان قزوین همچنین درباره طرح آبرسانی سد طالقان به شهرها و شهرستان های استان گفت: اعتبار مصوب سال 1402 برای اجرای این طرح 198 میلیارد ریال بوده که 15 میلیارد ریال آن. اختصاص داده شدند. تاکنون و پیشرفت فیزیکی این پروژه در حال حاضر 13.5 درصد می باشد

ستوده با اشاره به اجرای طرح آبرسانی از سد بالاخانلو به 5 شهر و 30 روستا در جنوب استان ادامه داد: پیشرفت فیزیکی این پروژه بیش از 3 درصد است و اعتبار مصوب 1402 برای اجرای پروژه این پروژه بالغ بر یک هزار و 360 میلیارد ریال است که تاکنون 150 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

اعمال مدیریت دقیق مصرف آب

دبیر شورای حفظ منابع آب استان قزوین پیشرفت 98 درصدی پروژه احداث سد نهاب را برشمرد و خاطرنشان کرد: برداشت اولیه آب از این سد در سال 1398 و امروز با تلاش و تلاش شبانه روزی انجام شد. . مسئولان اجرایی سد نهاب، آماده بهره برداری کامل است.

در شرایطی که کمبود بارندگی زمستانی روح و روان بسیاری از کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر موجب نگرانی مدیریت آبفا برای تامین آب شرب شهروندان شده است، به نظر می رسد اعمال مدیریت سختگیرانه بر اساس اهرم های تشویقی برای مدیریت مصرف آب می باشد. تنها راه حل عبور استان قزوین این چهارمین خشکسالی متوالی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=190833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.