افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

دست و پای علی عسگری برای جلب رضایت سهامداران بر اساس حکم دیوان عالی کشور

  • کد خبر : 407868
دست و پای علی عسگری برای جلب رضایت سهامداران بر اساس حکم دیوان عالی کشور

گروه بازار آب و انرژی: پس از مدت ها سرانجام عبدالعلی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس سکوت خود را در مورد پتروشیمی مهر شکست. او در ماه های اخیر به درخواست مدیرعامل پتروشیمی جم برای مذاکره درباره تعیین تکلیف بدهی پتروشیمی مهر توجهی نکرد، حالا می گوید حتی یک سنت هم به این مجتمع بدهکار […]

گروه بازار آب و انرژی: پس از مدت ها سرانجام عبدالعلی عسگری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس سکوت خود را در مورد پتروشیمی مهر شکست. او در ماه های اخیر به درخواست مدیرعامل پتروشیمی جم برای مذاکره درباره تعیین تکلیف بدهی پتروشیمی مهر توجهی نکرد، حالا می گوید حتی یک سنت هم به این مجتمع بدهکار نیست. در حالی که وی از رسیدگی مجدد به پرونده بدهی پتروشیمی مهر خبر داد، رای صادره برای این مجتمع از سوی دیوان عالی کشور قطعی است. به نظر می رسد علی عسگری مدیرعامل شرکت اصلی کشور به اعتراف خود به دنبال فرافکنی بیشتر بوده و پاسخ هایی که در روز مجمع به سهامدارانش داده با واقعیت مطابقت ندارد.

ماجرای محکومیت پتروشیمی مهر از کجا شروع شد؟

خردادماه امسال دیوان عالی کشور حکم قطعی پرونده بدهی ۸۷۲ میلیون دلاری پتروشیمی مهر به پتروشیمی جم را صادر کرد. پرونده ای که پس از سال ها مبارزه با انتصاب محمدهاشم نجفی در پتروشیمی جم به مرحله نهایی رسید و سرانجام رای نهایی صادر شد. اکنون بیش از 4 ماه از صدور این رای می گذرد اما هنوز خبری از اجرا و همکاری آن نیست. لازم به ذکر است در این مدت مسئولان جم در تلاش بودند تا پتروشیمی مهر را به عنوان آخرین گزینه در اختیار بگیرند به همین دلیل به شدت به دنبال حل موضوع از طریق مذاکره با هلدینگ خلیج فارس بودند.

این نکته ای است که نجفی اردکانی، مدیرعامل پتروشیمی جم بارها بر آن تاکید کرده است. می گوید دنبال مصادره پتروشیمی مهر نیستیم. پتروشیمی مهر که یک شرکت مستقل است در قالب حق بازرگانی به گروه پتروشیمی جم بدهکار است و باید بدهی خود را بازپرداخت کند.

اما شنیده ها حاکی از آن است که مدیریت پتروشیمی مهر و هلدینگ خلیج فارس (بخش قابل توجهی از سهام پتروشیمی مهر متعلق به هلدینگ خلیج فارس است) تمایلی به حل این پرونده نداشته و با مدیریت جم دیداری نداشته اند. مدیران این مجموعه نه تنها تلاشی برای حل مشکل نکردند، بلکه با فرافکنی سعی کردند رای نهایی را که در جلسه پتروشیمی جم داده شده زیر سوال ببرند. بی توجهی به اینکه این حق متعلق به بازنشستگان صندوق ملی، صندوق تامین اجتماعی و صندوق نفت است. حقوق صاحبان سهام و باید در اسرع وقت پرداخت شود.

جالب است بدانید پتروشیمی مهر 13 سال است که بابت مواد غذایی که باید به نرخ ارز دولتی بخرد ریالی پرداخت می کند و پول بازنشستگان را از صندوق بازنشستگی کشوری یعنی صندوق بازنشستگی نفت صادر می کند. و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی به دلار و سود کرد.

پتروشیمی مهر یک سنت هم بدهکار نیست

شایان ذکر است شرکت پتروشیمی مهر در سال 1383 با هدف تولید محصولات پلی اتیلن سنگین با سرمایه گذاری مشترک پتروشیمی بین المللی ایران و شرکت سرمایه گذاری پتروشیمی سنگاپور تاسیس و در سال 1387 در منطقه اقتصادی عسلویه به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید سالانه 300000 تن محصولات پلی اتیلن سنگین. این شرکت سال‌ها به عنوان یکی از نمونه‌های موفق سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشور شناخته می‌شد و از نظر درآمدی نیز شناخته شده بود، اما به دلیل سوء مدیریت دولت قبل، صدها میلیارد تومان به سایر شرکت‌های پتروشیمی بدهکار شد. . شرکت های کشور از جمله پتروشیمی جم و پتروشیمی مروارید.

سهامدار خارجی در غیاب نظارت و نظارت نهادهای ناظر، با کمک مدیران متخلف ایرانی که با رای آنها منصوب شده بودند، علاوه بر منابع پرداخت نشده، حدود 200 میلیون دلار از منابع این شرکت را غارت کردند. -پرداخت 170 میلیون دلار ارز به شرکت های پتروشیمی مانند جم. صادرات سهامدار خارجی این شرکت در دولت قبل به کشوز برنگشته است.

بر اساس گزارشی که در 22 شهریور 1401 در روزنامه ایران به چاپ رسیده است، سهامدار خارجی در غیاب نظارت و نظارت نهادهای نظارتی با کمک مدیران متخلف ایرانی منصوب به رأی وی، حدود 200 میلیون دلار از منابع این شرکت را سرقت کرده است. و همین موضوع پتروشیمی باعث شد تا مهر از پرداخت هزینه تامین مواد غذایی این مجتمع عاجز شود. سرانجام یکی از شرکت های ممتاز تولید کننده پلی اتیلن سنگین در کشور و منطقه بر اثر فساد و مشکلات مالی و کاهش و سپس توقف تولید غرق شد.

بر اساس این گزارش، جدا از عدم پرداخت به شرکت های پتروشیمی مانند جم، 170 میلیون دلار ارز صادراتی سهامدار خارجی این شرکت در دولت قبل به کشور بازنگشته است. گفته می شود پرونده فساد پتروشیمی مهر در دولت روحانی پس از پرونده «تجارت پتروشیمی» بزرگترین پرونده تخلف در صنعت پتروشیمی کشور است. همچنین گزارش سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که مدیرعامل پتروشیمی مهر در دوران دولت روحانی ۲۶ هزار دلار حقوق دریافت کرده است.

دیوان عالی کشور در خردادماه با صدور رای مثبتی در خصوص دعوای پتروشیمی مهر، پرداخت مبلغ 872.3 میلیون دلار را صادر کرد. در این راستا صادرات پتروشیمی مهر با حکم قضایی ممنوع شد و صادرات تنها با مجوز تا مشخص شدن بدهی به پتروشیمی جم امکان پذیر است.

سرانجام در سال 1388 بود که پتروشیمی جم در رسانه ها خواستار فروش اتیلن از پتروشیمی مهر شد و شکایتی علیه پتروشیمی مهر تشکیل شد. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان، در خردادماه دیوان عالی کشور در پرونده دعوای پتروشیمی مهر که پرداخت 872.3 میلیون دلار را محکوم کرد، رای مثبت داد. در همین راستا حکم قضایی صادرات پتروشیمی مهر را ممنوع کرده و تنها تا زمان مشخص شدن بدهی به پتروشیمی جم امکان صادرات با مجوز وجود دارد.

با این حال علی عسگری در جلسه این هلدینگ در پاسخ به سوال سهامداران مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت بدهی پتروشیمی مهر مبنی بر اینکه ما حتی یک سنت هم به پتروشیمی جم بدهکار نیستیم، گفت: با توجه به این موضوع، این شرکت در حال حاضر در سال 2018 در حال انجام است. به گفته وی، رئیس قوه قضاییه دستور رسیدگی مجدد به پرونده پتروشیمی مهر را صادر کرده است.

تعامل برای وصول مطالبات

این در حالی است که نجفی اردکانی در ماه های اخیر بارها اعلام کرده که برای حل این پرونده همواره آماده هرگونه تعامل و همکاری است و می گوید ما به دنبال توقیف پتروشیمی مهر نیستیم و تنها به دنبال وصول مطالبات معوق سوموس هستیم. پتروشیمی مهر و مایلیم با سازوکارهای مشخص و اختصاص زمان برای انجام این کار تعامل داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به جای عصبانیت به پای میز مذاکره برگردید، گفت: از مسئولان پتروشیمی مهر می خواهم که قانون را رعایت کنند چرا که رای صادره قطعی است و باید اجرایی شود.

اما تلاش های مدیرعامل پتروشیمی جم برای حل این پرونده تا امروز از سوی هلدینگ خلیج فارس بی پاسخ مانده است و به نظر می رسد هیچ عزمی بین مدیریت پتروشیمی مهر و هلدینگ خلیج فارس برای پایان دادن به بزرگترین پرونده وجود ندارد. پتروشیمی در جهان کشور

حال این سوال اساسی مطرح می شود که چرا مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس به جای رفع موانع فروش و صادرات، به دعوت پتروشیمی جم برای حل و فصل پرونده روی میز مذاکره گره می زند؟ ? در موضوع صادرات پتروشیمی مهر و به خطر انداختن منافع ملی.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407868

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.