افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

دستیابی به جهش تولید در مزارع دیم ایلام؛ برداشت 25 درصد افزایش یافت

  • کد خبر : 139408
دستیابی به جهش تولید در مزارع دیم ایلام؛  برداشت 25 درصد افزایش یافت

بازار؛ گروه استان ها: طرح تولید جهشی در دیم که در سال 1398 با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد، فرصت مناسبی برای انتقال بیشتر نتایج تحقیقاتی به منظور کمک به کشاورزی دیم است. هدف از اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم افزایش سطح تولید و سطح […]

بازار؛ گروه استان ها: طرح تولید جهشی در دیم که در سال 1398 با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و وزارت جهاد کشاورزی آغاز شد، فرصت مناسبی برای انتقال بیشتر نتایج تحقیقاتی به منظور کمک به کشاورزی دیم است.

هدف از اجرای طرح جهش تولید در مزارع دیم افزایش سطح تولید و سطح زیر کشت محصولات دیم از جمله گیاهان علوفه ای و دانه های روغنی با توجه به امکانات و شرایط موجود بود.

کشاورزان استان ایلام از طرح افزایش تولید خوشحال هستند.

یکی از کشاورزان ایلامی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: نزدیک به چهار هکتار زمین دیم دارم که عمدتاً به کشت جو و گندم اختصاص دارد.

قاسم احمدی گفت: زمین های کشاورزی من دیم است، در سال های اخیر به دلیل خشکسالی با مشکل مواجه بودیم اما اکنون با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در استان بسیاری از مشکلات مرتفع شده است. در زمینه های کاشت، برداشت و افزایش راندمان تولید حل شده است.

و افزود: یکی از موضوعاتی که باعث رونق دیم در طرح جهش مولد شد بحث بذر مناسب جو و گندم است.

احمدی تصریح کرد: ستاد اجرایی یک سری تسهیلات کم بهره نیز به کشاورزان اعطا کرده است تا بتوانیم نهاده ها را خریداری کنیم.

این کشاورز ایلامی با بیان اینکه اکثر مشکلات ما کشاورزان برطرف شده و ادامه دارد، خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولان این است که هر ساله این تسهیلات و نهاده ها را در اختیار همه کشاورزان قرار دهند تا بیشتر مشکلات برطرف شود.

80 هزار هکتار از دیم های استان تحت پوشش این طرح قرار گرفت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تفاهم نامه افزایش تولید در دیم برای تولید پنج محصول گندم، جو، عدس، نخود و دانه های روغنی گلرنگ در 11 سال اجرایی شده است. شهرها ایلام و در این طرح 80 هزار هکتار از اراضی دیم استان تحت پوشش قرار گرفت.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام: استان ایلام به دلیل تنوع اقلیمی خاص یکی از استان های مناسب برای فعالیت کشاورزی در کشور محسوب می شود و تولیدات کشاورزی ایلام هم اکنون 3 برابر مصرف استان است و مازاد این محصولات به کشور صادر می شود. سایر استان های کشور

آذرنوش عموزاده اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیم در تمامی استان های استان به جز مناطقی که توان فنی برای کشت دیم وجود ندارد اجرا شده است.

وی گفت: در این طرح با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تسهیلاتی مانند تسهیلات قرض الحسنه برای خرید ماشین آلات کاشت، کمک به بیمه کشاورزی، تامین بذر مورد نیاز کشاورزان و مشارکت در تغذیه کشاورزان اجرا می شود. مزارع جهاد و ستاد اجرایی حضرت امام (ره).

وی گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیم های استان، عملکرد دیم با اعمال اصول صحیح کشاورزی 25 درصد افزایش یافته است و استان ایلام در بحث باغداری از جایگاه خوبی برخوردار است. محصولات زراعی با تولید سالانه یک میلیون تن انواع محصولات.

عموزاده افزود: استان ایلام به دلیل تنوع اقلیمی خاص یکی از استان های مناسب برای فعالیت های کشاورزی در کشور است. تولیدات کشاورزی ایلام هم اکنون سه برابر مصرف استان است و مازاد این محصولات به سایر استان های کشور صادر می شود.

افزایش عملکرد گندم در استان ایلام با اجرای طرح جهش تولید

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مشکلات و دغدغه های کشاورزی استان ایلام کمبود منابع آبی است.

حجت عارف تصریح کرد: منابع آبی در حوزه کشاورزی استان در خط قرمز قرار دارد و استفاده از آب یکی از چالش های کشاورزی استان است و بر این اساس اجرای طرح هایی مانند جهش تولید در استان انجام می شود. زمین های خشک بسیار مهم هستند.

وی افزود: ایلام طی سه سال گذشته یکی از استان های موفق کشور در اجرای طرح جهش تولید در کشور بوده است که در این طرح محصولات کشاورزی که بیشترین اهمیت را برای کشت داشتند در اولویت قرار گرفتند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام تصریح کرد: علاوه بر غلات گندم و جو، اولویت با سایر محصولات از جمله حبوبات، دانه های روغنی و علوفه ای که نقش اساسی در افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش تولید داشتند، برای بهبود وضعیت قرار گرفت. . کیفیت تولید .

وی ادامه داد: ایلام در سال گذشته یکی از استان هایی بود که افزایش عملکرد گندم در آن بیش از 2 تن در هکتار بود که این دستاورد بسیار خوبی در حوزه کشاورزی استان و کشور است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام: امسال نیز مانند سال گذشته طرح جهش تولید در دیم های استان ایلام در 12 شهرستان استان و در 100 هزار هکتار از استان اجرا می شود. زمین.

عارف با اشاره به اینکه اکثر کشاورزان دیم استان از کشاورزان ضعیف هستند و باید مورد حمایت قرار گیرند، افزود: افزایش ضریب دانش یکی از اهداف مهم طرح جهش تولید در دیم های استان ایلام بوده است.

برنامه ریزی برای افزایش پوشش دیم در استان ایلام

وی گفت: سال گذشته بیش از 68 کارشناس دولتی و خصوصی در تمامی حوزه های استان و دهیاری های استان نظارت بر طرح جهش تولید را بر عهده داشتند.

دستاوردهای جهش تولید در دیم ایلام افزایش ۲۵ درصدی تولید

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 80 هزار از اراضی دیم استان در طرح افزایش تولید دیم تحت پوشش این طرح ملی قرار گرفت و سازمان جهاد کشاورزی اقدامات فنی و حمایتی خوبی انجام داد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: تولید، فرآوری و توزیع بذر ارقام گندم دیم به میزان سه هزار و 500 تن، توزیع هزار و 300 تن ارقام اصلاح شده جو در دیم های استان، تامین و تملک. بذر دانه های روغنی و بذر گیاهان علوفه ای از دیگر اقدامات اتخاذ شده در این طرح است.

وی ادامه داد: امسال نیز مانند سال گذشته طرح جهش تولید در دیم های استان ایلام در سطح 12 شهرستان استان و در سطح 100 هزار هکتار از اراضی استان اجرا می شود.

کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی استان ایلام است که بیش از 60 درصد جمعیت استان ایلام از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند، اجرای طرح هایی مانند جهش تولید در دیم های استان فرصتی بی نظیر برای توسعه اقتصادی استان و افزایش درآمد جمعیت استان.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=139408

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.