افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

دستیابی به اولین جایگاه علمی در منطقه نیازمند عزم ملی است

  • کد خبر : 412933
دستیابی به اولین جایگاه علمی در منطقه نیازمند عزم ملی است

معاون اول رئیس جمهور: معاون اول رئیس جمهور گفت: بیانیه گام دوم، سند چشم انداز 20 ساله و سند برنامه هفتم توسعه از مهم ترین اسناد عالی رتبه برای حرکت کشور به سمت ترقی و پیشرفت است. به گزارش خبرگزاری صداو سیما، معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (دوشنبه) در اختتامیه نخستین دوره بازی های […]

معاون اول رئیس جمهور:

معاون اول رئیس جمهور گفت: بیانیه گام دوم، سند چشم انداز 20 ساله و سند برنامه هفتم توسعه از مهم ترین اسناد عالی رتبه برای حرکت کشور به سمت ترقی و پیشرفت است.

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (دوشنبه) در اختتامیه نخستین دوره بازی های المپیک فناوری که در پارک فناوری فردیس برگزار شد، با تاکید بر اینکه لزوم استفاده از فناوری های پیشرفته راهبرد جدی کشور است، گفت: نظر اصلی کشور در حال افزایش ثروت ملی خود از طریق علم، فناوری و دستاوردهای فناوری است.

عارف با اشاره به لزوم مصونیت کشور در برابر توطئه های دشمن به ویژه در بحث علمی و فناوری تصریح کرد: باید مصونیت امنیتی، علمی و معیشتی مردم را ایجاد کنیم.

وی در این مراسم خطاب به جوانان و نوجوانان و همچنین مراکز علمی و فناوری و شرکت های دانش بنیان با طرح این سوال که چرا با وجود تلاش های صورت گرفته در راهبردهای اسناد بالادستی به اهداف مورد نظر نرسیده ایم. و اهداف کشور مقام اول منطقه و تاکید کرد: انحراف آمارهای نگران کننده علمی کنونی ایران در رتبه های جهانی باید بدون تمجید و صادقانه از سوی جامعه علمی پاسخ داده شود و باید روشن شود که چرا با وجود راهبردها و حمایت ها به این اهداف نرسیده ایم. .

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برای دستیابی به جایگاه اول علمی در منطقه نیازمند عزم ملی هستیم و پاسخ این سوال در همه محافل، جامعه و مراکز علمی وجود دارد و با عزم و حرکت ملی به دنبال آن هستیم. جوانان، بیایید با قدرت به جایگاه اصلی خود برسیم.

وی همچنین از معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری خواست تا در سه ماه آینده راهکارهای غلبه بر شاخص های پایین علمی کشور را بدانند، چرا با وجود امکانات فراوان به جایگاه اصلی علمی کشور دست نیافته ایم و می خواهیم صادرکننده فناوری باشیم. در بازارهای منطقه ای الهام بخش کشورهای اسلامی باشید.

عارف در ابتدای سخنان خود از دست اندرکاران ابتکار خلاقانه بازی های المپیک فناوری در فضایی دوستانه و رقابت علمی بین جوانان و نوجوانان قدردانی کرد. در این بازی های المپیک، میادین مهم و اولویت اصلی کشور است. در این راستا توجه به علم و فناوری مطرح شده است. هوش مصنوعی یکی از اولویت های ملی است و در چهار سال آینده و در برنامه هفتم توسعه می یابد.

معاون اول رئیس جمهور کشور با بیان اینکه امنیت سایبری یکی از نیازهای حیاتی کشور است، با اقدامات انجام شده در پنج سال اخیر موفق شدیم این بحث را به سطح مدارس برسانیم، از آموزش و پرورش برای فراهم کردن فضاها تشکر کرد. برای توجه به امنیت سایبری در مدارس تصریح کرد: شرکت 810 دانش آموز در این المپیاد در بخش امنیت سایبری نشان می دهد که دانش آموزان به خوبی به اهمیت این موضوع واقف هستند.

وی همچنین بیانیه گام دوم، سند چشم انداز بیست ساله و سند برنامه هفتم توسعه را از مهم ترین اسناد مقدماتی حرکت کشور به سمت پیشرفت و پیشرفت دانست و اظهار داشت: ابلاغیه گام دوم با هدف حرکت کشور به سمت ترقی و پیشرفت است. جوانان که راهبرد آینده کشور در پنج دهه آینده هستند و با رهنمودهای مقام معظم رهبری مبتنی بر علم و فناوری است که مسئولیت قطعی اجرای این بیانیه با جوانان است.

عارف در خصوص سند چشم انداز 20 ساله گفت: بر اساس این سند، کشور باید در حوزه پویا و فعال جنوب غرب آسیا جایگاه اول را در حوزه های مهم به ویژه علم و فناوری، اقتصاد و فرهنگ به خود اختصاص دهد، اما برای برخی به دلایلی، ما با اهداف تعیین شده بسیار فاصله داریم. البته ما معتقدیم که چشم انداز 20 ساله می تواند مستقل از زمان باشد و دولت چهاردهم به دنبال تحقق این سند و تحقق اهداف آن است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهت گیری برنامه هفتم توسعه مبتنی بر دانش و فناوری است، تاکید کرد: هدف برنامه هفتم توسعه رشد 8 درصدی است تا بتوانیم مطالبات مردم را در کشور و عزتمندانه برآورده کنیم. مردم بویژه در حوزه اقتصادی رفاه و مطالبات جوانان که دستیابی به این رشد 8 درصدی هدفی منطقی و اصولی است که باید از طریق بهره وری امکان پذیر باشد که در بخش صنعتی و تولیدی دو واحد این رشد 8 درصدی از طریق بهره وری حاصل می شود که در این زمینه باید از تجربیات کشورهای جهان بهره برد.

وی با اشاره به سهم 10 درصدی اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه، ادامه داد: در این برنامه و تا پایان دولت چهاردهم باید سهم اقتصاد مبتنی بر فناوری دیجیتال و اقتصاد مبتنی بر دانش اقتصاد به 10 درصد با کمک جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه طبق راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری باید در حوزه هوش مصنوعی اولین کشور دنیا باشیم، تاکید کرد: این کار با حمایت و تلاش جدی جوانان قابل انجام است.

عارف با اشاره به آمارهای جهانی و رتبه 64 ایران در شاخص نوآوری در سال 1403 و افت یازده پله ای کشور نسبت به رتبه 53 کشور در سال 1401 در این شاخص و رتبه جهانی در رتبه 115 در حوزه هوش مصنوعی، ادامه داد: ایجاد زیرساخت های دیجیتال و اینترنت پرسرعت، استفاده از سرمایه انسانی و نیروهای متخصص، نوآوری و یکپارچگی اقتصادی و استفاده از فناوری های نوظهور و تدوین مقررات و سازوکارهای قانونی چهار راهکار و شاخص مهم برای جهش چشمگیر در این حوزه است. از هوش مصنوعی

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای جهانی ارزش بازار هوش مصنوعی در منطقه در سال 2020 500 میلیون دلار بوده و در سال 2026 به 4.8 میلیارد دلار خواهد رسید و باید دید کشور در این 17 رشد چه سهمی خواهد داشت. دو برابر کردن

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: شاخص ها و واقعیت های موجود نشان می دهد که باید اقدامات پیشگیرانه لازم در این زمینه انجام شود و این وظیفه علمی و فناوری ملی همگان است که در اسناد قبلی که همان میثاق ملی بین دو کشور است، اهداف را تعیین کنند. دولت و جوانان و دانشمندان در کشور هستند.

عارف خاطرنشان کرد: نیروی انسانی مزیت اصلی کشور است اگر به دانش آموختگان توجه کافی و لازم می شد، امروز با کشورهای مدعی فاصله داشتیم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.