افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

دستور العمل کامل برای خلاص شدن از شر آلرژی بهاری

  • کد خبر : 241719
دستور العمل کامل برای خلاص شدن از شر آلرژی بهاری

آفتاب نیوز: فرحزاد جباری در خصوص آلرژی در فصل بهار گفت: آلرژی به این دلیل ایجاد می شود که سیستم ایمنی افراد با زمینه ژنتیکی مستعد واکنش نامناسب به محرک های محیطی است. وی با بیان اینکه علائم آلرژی می تواند مربوط به محرک های محیطی بیرونی مانند درختان، علف ها و گرده چمن ها، […]

آفتاب نیوز:

فرحزاد جباری در خصوص آلرژی در فصل بهار گفت: آلرژی به این دلیل ایجاد می شود که سیستم ایمنی افراد با زمینه ژنتیکی مستعد واکنش نامناسب به محرک های محیطی است.

وی با بیان اینکه علائم آلرژی می تواند مربوط به محرک های محیطی بیرونی مانند درختان، علف ها و گرده چمن ها، محرک های داخل خانه مانند حیوانات خانگی و پرندگان و یا در پاسخ به غذاها و داروها باشد، اظهار داشت: هر غذایی می تواند حساسیت زا باشد. برخی از غذاها مانند لبنیات، شیر، تخم مرغ یا گندم حساسیت بیشتری دارند و ارزش غذایی بیشتری دارند، بنابراین حذف آنها ممکن نیست. شناسایی آلرژن های غذایی و کمک به بیمار بسیار مهم است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: محرک های خارجی مربوط به گرده درختان و علف ها مربوط به فصل است. علائم در بیماران مستعد از اواخر اسفند شروع می شود، در تابستان به اوج خود می رسد و در پاییز با باران و هوای خنک بهبود می یابد. این علائم در هر کشور بسته به پوشش گیاهی و شرایط آب و هوایی متفاوت است.

دکتر جباری گفت: علائم آلرژی می تواند در قسمت هایی بروز کند که محرک وارد بدن شده و سیستم ایمنی را تحریک می کند. علائم ممکن است در دستگاه تنفسی فوقانی، عمدتاً در بینی، به صورت عطسه، آبریزش بینی، خارش و گرفتگی بینی همراه با خارش چشم، آبریزش چشم، خارش گوش یا گلو درد و خارش ظاهر شود. علائم همچنین می تواند در دستگاه تنفسی تحتانی مانند ریه ها به شکل سرفه، تنگی نفس و آسم ظاهر شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی ادامه داد: علائم درگیری پوست می تواند به صورت کهیر یا اگزما و یا علائم گوارشی مانند دل درد، اسهال و درد شکم خود را نشان دهد. در موارد شدید شوک آنافیلاکتیک رخ می دهد و این زمانی است که محرک می تواند چندین اندام را درگیر کند و باعث افت شدید فشار خون، تپش قلب، درد شکم، کهیر عمومی و مشکل در تنفس شود که جان فرد را به خطر می اندازد.

وی پس از اشاره به اینکه نوع درمان آلرژی به عامل ایجاد کننده آن و سیر بیماری بستگی دارد، تصریح کرد: آلرژی زمینه ژنتیکی دارد، بنابراین نمی توان عامل یعنی ژن را از بین برد. روند درمان در حال حاضر لحظه ای و ممکن است در آینده نزدیک امکان پذیر نباشد.

راه دیگر حذف ماشه است. در مورد غذاها و داروها، حذف بهترین گزینه است، یعنی غذا نباید مصرف شود مگر اینکه عنصر مهمی در زندگی انسان باشد و از اهمیت غذایی بالایی برخوردار باشد. در این صورت پزشک می تواند به فرد کمک کرده و حساسیت او را از بین ببرد، اما در مورد مواد کم ارزش تر توصیه می شود مصرف آنها را قطع کنید.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در خصوص عوامل تنفسی چون پراکندگی وجود دارد در جلوگیری از عامل خیلی موفق نیستیم بنابراین موقعیت جغرافیایی یا به عبارتی مردم باید مهاجرت کنند. به طور معمول در مناطق مرطوب، محرک های محیطی و گرده های فضای سبز اثر کمتری دارند. عوامل داخلی مانند حیوانات نیز باید حذف شوند.

جباری خاطرنشان کرد: روش دوم شروع درمان است. اگر آلرژی کنترل نشود، می تواند عوارضی ایجاد کند که فرد را بیشتر آزار می دهد. در این موارد باید مصرف دارو شروع شود. دو نوع داروی خط اول وجود دارد. یک نوع آن برای افرادی است که علائم آنها چند روز تا دو هفته طول می کشد، بنابراین یک آنتی هیستامین ممکن است کمک کند. اگر علائم افراد شدید است و بیش از یک یا دو ماه طول می کشد، برای آلرژی بینی باید از اسپری های بینی و برای آسم از اسپری های ریوی استفاده کرد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: مرحله سوم درمان بیمارانی است که درمان های معمول به آنها جواب نمی دهد، در این موارد متخصص آلرژی می تواند کمک کند و ایمونوتراپی را شروع کند. ایمونوتراپی روشی است که در آن عامل محرک به طور مکرر در معرض دوزهای خاصی قرار می گیرد که حساسیت شدید ایجاد نمی کند، به طوری که سیستم ایمنی بدن تحریک شده و در برابر این عوامل مقاومت می کند.

و افزود: بیش از 80 درصد افراد پس از گذراندن دوره بهبود می یابند. دوره درمان حداقل سه سال طول می کشد و هزینه زیادی دارد. بهتر است افراد آلرژیک از همان ابتدا درمان های معقولی را شروع کنند تا نیازی به ایمونوتراپی نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=241719

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.