افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

در نظام آموزشی کشور دچار بی عدالتی جدی هستیم – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 342924
در نظام آموزشی کشور دچار بی عدالتی جدی هستیم – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

اطلاع رسانی کند خبرگزاری بیشتربعدازظهر روز سه شنبه ششم شهریور 1403 مسعود مزیکیان در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت چهاردهم پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شورا در دوره های اخیر به ویژه سه – سال ریاست شهید دکتر رئیسی، اعلام کرد: در دوره‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تصویب صورت گرفته […]

اطلاع رسانی کند خبرگزاری بیشتربعدازظهر روز سه شنبه ششم شهریور 1403 مسعود مزیکیان در اولین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت چهاردهم پس از ارائه گزارشی از عملکرد این شورا در دوره های اخیر به ویژه سه – سال ریاست شهید دکتر رئیسی، اعلام کرد: در دوره‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای تصویب صورت گرفته است، اسناد و سیاست‌هایی از حوزه‌های مختلف تهیه شده است، اما لازم است با بررسی نتایج اجرای این اسناد، شاهد باشیم. این اسناد تا چه اندازه در عمل نتایج مطلوب را به همراه داشته و بر این اساس تصمیم درستی برای ادامه مسیر اتخاذ می کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروزه نهادها و ادارات زیادی در حوزه فرهنگی فعالیت می کنند و منابع و اعتبارات مهمی به این فعالیت ها اختصاص می یابد، اما به نتیجه مطلوب تدوین کنندگان اسناد و سیاست ها نمی رسد، افزود: قطعا رسیدگی به این موضوع در دولت.” پیگیری می کنیم؛ هر نهاد و اداره ای که از منابع عمومی برای کارهای فرهنگی بودجه دریافت می کند باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و نتیجه فعالیت خود را ارائه دهد.

پزشکان ادامه دادند: دریافت اعتبار تحت عنوان فعالیت فرهنگی و فقط نوشتن کتاب و مقاله قابل قبول نیست، نتیجه را باید در تغییر رفتار و اصلاح شرایط دید. ما اعتقادات و اعتقاداتی داریم که آنها را محترم می دانیم، اما وقتی به جامعه نگاه می کنیم، می بینیم که نسل جوان آن طور که باید با ما هم عقیده نیست. کار فرهنگی به این معناست که جامعه عمیقاً این باورها را محترمانه بپذیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت چهاردهم با تکیه بر اسناد و سیاست های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحقق این اهداف است، بر لزوم ارزیابی و بازنگری روش های اجرایی این اسناد توسط دولت با همکاری دولت تاکید کرد. از سایر بخشهای نیروها و نهادها. سیستم های مختلف در فرمول بندی خود برای دستیابی به اهداف زیر مورد تاکید قرار گرفته اند.

دکتر در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از نگاه و رویکرد آموزش در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی اظهار داشت: باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا با هزینه های گزاف و سرمایه های مادی و جانی تعداد زیادی دانشگاه ایجاد کرده ایم؟ خرج کردن جوانان برای تحصیل فارغ التحصیلان بیکار، بدون توجه به تعادل بین نیاز و مصرف.

پایین بودن کیفیت آموزش در مدارس و دانشگاه ها موضوع دیگری بود که مورد انتقاد رئیس جمهور قرار گرفت و در این خصوص گفت: امروز در حالی که دانشگاه ها در دنیا وارد نسل چهارم و پنجم شده اند، همچنان در دانشگاه های نسل دوم گیر کرده ایم. و در دانشگاه فقط علم می آموزید. داریم و اگر خیلی خلاق باشیم روش تحقیق را هم به دانش آموزان آموزش می دهیم. از این دانشگاه فارغ التحصیل شدی؟ فارغ التحصیلان آن آیا می‌توانیم مشکلات پیچیده جامعه را حل کنیم یا صرفاً برای کسب درآمد دانشگاه ایجاد کرده‌ایم؟

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحول جامعه با آموزش آغاز می شود، تصریح کرد: سازوکاری برای تعیین حقوق ایجاد کرده ایم که بر اساس آن بین دانشمند ماهر و خلاق با یک فرد عادی تفاوتی نیست و هر دو حقوق یکسانی دریافت می کنند، پس چرا آیا نخبگان ما مهاجرت می کنند؟ بالاخره بین کسی که می‌داند، می‌فهمد، می‌تواند و انگیزه دارد و کسی که هیچ کدام از آنها را ندارد، باید تفاوت باشد. در غیر این صورت نتیجه آن خالی شدن دانشگاه و کشور از نخبگان خواهد بود.

این پزشکان عدم آموزش پنج مهارت اساسی کار تیمی، حل مسئله، ارتباط، ساختار و قدرت مدیریت را ضعف اساسی نظام آموزشی کشور عنوان کردند و اظهار داشتند: علاوه بر این ضعف اساسی، در کشور دچار ظلم جدی هستیم. سیستم آموزشی کلاس های درس در برخی از مدارس استثنایی از کلاس های برخی از دانشگاه های ما بالاتر است و در برخی مدارس دیگر معلم کافی نداریم. این تبعیض و بی عدالتی در آموزش و پرورش باعث شده بین ما و نسلی که در این نظام تحصیل کرده اند فاصله بیفتد و همدیگر را بفهمیم و زبانی را درک نکنیم.

رئیس جمهور افزود: ما نتوانسته ایم بستری عادلانه و عادلانه داشته باشیم بدون آن جدایی ما برای فرزندان این سرزمین آموزش ایجاد می کنیم و اگر کسی پول نداشته باشد فرزندش حداقل آموزش را نخواهد دید. این مشکلی است که من شخصاً زمانی که برای تحصیلات تکمیلی به تهران آمدم با آن مواجه شدم و رنج زیادی کشیدم. این بی عدالتی با بچه های ما صحبت می کند و به آنها می گوید که آنها با هم برابر نیستند و این محیط مناسبی برای تحصیل و زندگی نیست. در چنین بستری عشق به آب و خاک در خون و جان این کودکان جاری نمی شود و در فرصتی که دارند به راحتی می توانند جلا داده شده میهن.

پزشکان با انتقاد از نظام پرداخت حقوق که خلاقیت، ظرفیت و توانایی افراد را تحت عنوان عدالت آفرینی نادیده می گیرد، خاطرنشان کردند: در چنین سیستمی فردی که خوب کار می کند منزوی می شود و کسی که خوب کار نمی کند خود به خود. ادامه این وضعیت به تدریج اتفاقات خوب را از بین می برد. ما قطعا اصلاح این سازوکار پرداخت حقوق و همچنین آموزش کشور را در دولت و با همکاری مجلس ادامه خواهیم داد تا هرکسی با توجه به انگیزه، توانایی، خلاقیت و کارآمدی خود از حقوق، مزایا و سمت هایی برخوردار باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هدف نهایی ما حفظ عزت و کرامت مردم به ویژه زمانی است که به سمت سیستم اداری می روند، گفت: آنچه واقعاً باعث نارضایتی مردم می شود، مشکلات ناشی از تحریم ها و مسائلی از این دست نیست، بلکه رفتارهای نامناسب در مراجعه به آنهاست. بخش های مختلف نظام اداری از دستگاه ها ارائه دهنده خدمات بستگی به دستگاه های دیگر دارد. توصیه اکید من به همه مدیران دولتی این است که از همه کارمندان تحت مدیریت خود بخواهند که اگر نمی توانند مشکل مشتری را حل کنند، حداقل به زخم نمک نمالند و با زبانی دوستانه، دلنشین و محترمانه با آنها رفتار کنند. او

پزشکان با بیان اینکه باید این کار را خودمان شروع کنیم، اظهار داشتند: در حال برنامه ریزی برای تدوین شاخص هایی هستیم که در ماه مبارک رمضان که ماه خودسازی است، حداقل یک پله عملکرد نیروی انسانی را بهبود بخشد. باید بر اساس روش های علمی، شعائر و سنت های متعالی دینی را به چارچوب های عملی برای اصلاح اخلاق و رفتار اداری تبدیل کنیم. در این راستا از شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه نهادها می خواهم ما را یاری دهند تا بتوانیم تحولی سازنده و بهبود عملکرد نیروی انسانی نظام اداری کشور برای نزدیک شدن به جایگاه و الگو ایجاد کنیم. در سند چشم انداز پیش بینی شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=342924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.