افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

در مورد سرطان سینه؛ شایع ترین سرطان زنان اطلاعات بیشتر

  • کد خبر : 24988
در مورد سرطان سینه؛  شایع ترین سرطان زنان اطلاعات بیشتر

آفتاب نیوز: سرطان سینه زمانی رخ می دهد که سلول های خاص پستان شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلول ها سریعتر از سلول های سالم تقسیم می شوند. بنابراین، آنها یک توده را تشکیل می دهند. اگرچه مطالعات علمی عوامل هورمونی، ارثی، سبک زندگی و محیطی را در ایجاد سرطان موثر می […]

آفتاب نیوز:

سرطان سینه زمانی رخ می دهد که سلول های خاص پستان شروع به رشد غیر طبیعی می کنند. این سلول ها سریعتر از سلول های سالم تقسیم می شوند. بنابراین، آنها یک توده را تشکیل می دهند.

اگرچه مطالعات علمی عوامل هورمونی، ارثی، سبک زندگی و محیطی را در ایجاد سرطان موثر می دانند. اما هنوز مشخص نیست که چرا برخی افراد بدون هیچ یک از این عوامل به سرطان مبتلا می شوند.

سرطان پستان؛ شایع ترین سرطان در زنان.

دکتر احمد میر، جراح عمومی و متخصص سرطان در مورد علل سرطان سینه می گوید: سرطان سینه شایع ترین سرطان در بین زنان در سراسر جهان است، یعنی ۲۵ درصد از سرطان هایی که زنان می توانند به آن مبتلا شوند را تشکیل می دهد.

سرطان سینه می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی باشد یا خیر. سرطان های ژنتیکی ممکن است تنها 10 تا 15 درصد از سرطان های سینه را تشکیل دهند. اگر بقیه موارد سرطان سینه تصادفی باشد.

حساسیت زنان به توده های سینه.

به گفته دکتر میر، خانم ها اغلب به توده های سینه حساس هستند. این مشکل می تواند مفید باشد زیرا آنها همیشه در پی چنین تغییراتی هستند. تغییراتی که می تواند ایجاد توده، تغییر رنگ، شکل و شکل یا فرورفتگی و تغییر شکل پوست سینه باشد که به آن پوست پرتقال نیز می گویند.

خانم ها باید از تمام این موارد آگاه باشند تا برای معاینه دقیق به پزشک متخصص مراجعه کنند. همه این موارد باید بررسی و پیگیری شود.

دکتر میر می گوید زنانی که بستگان درجه یک آنها سابقه سرطان سینه دارند باید از بیست و پنج سالگی شروع به معاینه سینه کنند. در غیر این صورت، بازنگری و کنترل های گفته شده را می توان تا سن چهل سالگی به تعویق انداخت.

امتحانات شخصی ماهانه

به گفته دکتر میر خانم ها باید از سنین پایین یعنی قبل از بیست و پنج سالگی آموزش ببینند که ماهی یک بار (ترجیحا روزی که پریودشان تمام می شود) سینه های خود را معاینه کنند. البته این به معنای معاینه دقیق و معاینه پزشکی نیست. بلکه فقط به هر خانمی کمک می کند تا با بافت، شکل و پوست سینه خود آشنا شود تا در صورت مشاهده کوچکترین تغییر در آن به پزشک مراجعه کند.

اولین چیزی که می تواند باعث شود فرد مشکل سینه را تشخیص دهد، ظاهر شدن یک توده در سینه است. اما پس از آن، اگر چنین مشکلی مانند تغییر در شکل یا پوست نوک پستان پیدا کردید، به معنای رشد نسبتاً بزرگ تومور سینه است.

پیدا کردن توده در سینه

اولین چیزی که خانم ها باید در هنگام معاینه سینه ها به آن توجه کنند پیدا کردن توده است. همچنین هرگونه تغییر در بافت و شکل سینه باید بررسی و علت آن پیدا شود.

دکتر میر می گوید که آزمایشات سونوگرافی، ام آر آی یا ماموگرافی برای کسانی که سابقه سرطان سینه در خانواده درجه یک خود دارند از سن بیست و پنج سالگی شروع می شود. البته ترجیحاً قبل از 40 سالگی برای فرد ماموگرافی تجویز نشود. پس از آن با توجه به اینکه میزان اشعه ای که در ماموگرافی به فرد داده می شود زیاد است، ماموگرافی نباید بیش از یک بار در سال انجام شود. مگر در موارد خاص و با تجویز پزشک متخصص. در ایران معمولا هر دو سال یکبار برای افراد بالای 40 سال ماموگرافی تجویز می شود.

البته اگر سابقه سرطان سینه در خانواده وجود نداشته باشد، این آزمایشات از سن چهل سالگی تجویز می شود.

علائم طبیعی

این جراح عمومی و آنکولوژیست می گوید: هرگونه علامتی در پستان مانند درد یا سوزش خطرناک نیست. این بدان معناست که این علائم به تنهایی نمی توانند غیرطبیعی باشند. درد و سوزش در قفسه سینه یک پدیده طبیعی است. اما باید بررسی شوند.

در بسیاری از موارد، درد سینه طبیعی است و لزوماً به معنای سرطان یا وجود غده بدخیم نیست. با این حال، با وجود هر گونه علائم در پستان، ابتدا باید با یک ماما، پزشک عمومی یا متخصص زنان مشورت کرد و دلایل تغییر پستان را پیدا کرد. علاوه بر این، احساس درد با وجود توده قابل بررسی است. اما لازم نیست بی جهت نگران باشید.

عوامل موثر در سرطان سینه

به گفته دکتر میر، عوامل زیادی در ایجاد سرطان سینه دخیل هستند. برخی از این عوامل تحت کنترل افراد نیستند مانند عامل وراثت و عامل سن که خود شخص نمی تواند در آن دخالت کند.

لازم به ذکر است که احتمال ابتلا به سرطان سینه در سنین 40 تا 75 سالگی بیشتر است. البته این بدان معنا نیست که قبل و بعد از این سنین احتمال ابتلا به این بیماری وجود ندارد. اما خطر عفونت کمتری دارید.

دکتر میر می گوید شروع زودهنگام قاعدگی و تاخیر در یائسگی را نیز می توان یکی دیگر از عوامل مستعد ابتلای زنان به سرطان سینه دانست. اینها عوامل غیرقابل کنترلی هستند. اما چیزی که خود فرد می تواند کمک کند و خطر ابتلا به این سرطان را کاهش دهد بچه دار شدن و شیردهی است. به طور مشابه، افزایش وزن و چاقی نیز عواملی هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند.

مصرف طولانی مدت قرص های ضد بارداری قبل از یائسگی (5 تا 10 سال) نیز یکی از عوامل افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه است.

تاثیر تغذیه و سبک زندگی

این متخصص آنکولوژی و جراح عمومی به خانم ها توصیه می کند در سنین پایین بچه دار شوند، به فرزندان خود شیر بدهند و مراقب افزایش وزن و چاقی باشند، ورزش کنند و رژیم غذایی سالم داشته باشند و از هورمون های ضد بارداری برای مدت طولانی استفاده کنند.

علاوه بر این، بسیاری از توصیه هایی که معمولا در فضاهای مجازی در مورد تاثیر استفاده از برخی مواد غذایی مانند قهوه، چای سبز، جگر یا کالباس، سوسیس و کالباس و … داده می شود. در افزایش سرطان سینه توصیه های علمی نیست. تاکنون پژوهش علمی معتبری در مورد آن دیده نشده است و بیشتر آن به نگارش در مجلات نامعتبر و غیر علمی محدود شده است.

به گفته این متخصص سرطان، هنوز هیچ مطالعه علمی درباره ارتباط غذاهای فرآوری شده، استفاده زیاد از تلفن همراه یا آلودگی هوا با سرطان سینه دیده نشده است.

رژیم غذایی سالم

دکتر میر تغذیه سالم را عاملی در پیشگیری از سرطان سینه می داند. او معتقد است که تغذیه سالم شامل بیشتر غذاهایی است که فرآوری نشده و افزودنی های غذایی کمتری دارند.

غذاهای فرآوری شده به طور طبیعی ناسالم هستند و خوردن یک رژیم غذایی سالم بسیار خوب است و خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ و معده را کاهش می دهد.

این متخصص سرطان به زنان توصیه می کند سبزیجات و غذاهای سالم و تازه مصرف کنند. به طوری که بدن می تواند تمام گروه های غذایی لازم برای بدن مانند پروتئین ها، نشاسته ها، کربوهیدرات ها، ویتامین ها و … را داشته باشد.

علاوه بر این، مصرف سیگار و الکل نیز باعث افزایش ابتلا به سرطان می شود.

وجود کیست در سینه.

به گفته دکتر احمد میر، در بسیاری از موارد کیست پدیده خطرناکی در پستان نیست و بسیار شایع است. البته می توانند باعث ناراحتی، درد و سنگینی در قفسه سینه شوند. اما می توان گفت بیش از 90 درصد کیست ها سرطانی نیستند و دچار تغییرات سرطانی نمی شوند.

البته گاهی اوقات تغییرات سرطانی در دیواره برخی کیست ها به طور اتفاقی رخ می دهد. اما خود کیست را نمی توان سابقه سرطان سینه دانست.

این جراح عمومی و آنکولوژیست در مورد تفاوت کیست و غده می گوید که کیست توده ای است که در آن مایع وجود دارد. در حالی که غده توده ای است که در داخل جامد است. هیچ مطالعه علمی معتبری در مورد ارتباط بین تغذیه و وجود کیست و توده در پستان وجود ندارد.

دکتر میر همچنین در مورد ارتباط بین تغذیه مانند خوردن آجیل، پوست مرغ، جگر، فست فودها و سایر شایعات در مورد عوامل موثر در ظاهر کیست سینه می گوید با توجه به اینکه مقالات پزشکی و علمی وجود ندارد. وی این موارد را در ایجاد کیست در پستان دخیل دانست. البته ممکن است برخی از متخصصان تغذیه چنین مواردی را در نشریات خارجی ذکر کرده باشند; اما هنوز هیچ مطالعه علمی آنها را آزمایش نکرده است.

همه توده ها خطرناک نیستند

دکتر میر می گوید باید در نظر داشته باشیم که در حال حاضر ابتلا به سرطان لزوماً به معنای خطر مواجهه با مرگ و ابتلا به یک بیماری صعب العلاج نیست. زیرا بسیاری از سرطان ها به ویژه سرطان سینه در صورت تشخیص و درمان به موقع قابل درمان هستند. همچنین فراموش نکنیم که هر توده ای لزوماً نشانه توده سرطانی یا خطرناک نیست.

قرار گرفتن در معرض سرطان سینه

به گفته دکتر احمد میر، در صورت وجود توده در پستان، فرد باید با توجه به سن و شرایط بیمار به پزشک متخصص مراجعه کند تا آزمایشات لازم را انجام دهد.

در بسیاری از موارد، پزشک نمونه ای از توده را برای تشخیص صحیح می گیرد. لازم به ذکر است که انجام چنین کاری نباید برای فرد نگران کننده باشد و لزوماً به معنای تشخیص سرطان است. در این میان برخی از باورهای غیرعلمی نمونه برداری را امری خطرناک می دانند، زیرا تصور می کنند می تواند توده را تحریک کرده و به توده ای سرطانی و بدخیم تبدیل کند.

پس از تشخیص سرطان سینه برای فرد، پزشک به بیمار توضیح می دهد که امروزه درمان سرطان سینه شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. بعد از این مراحل، هورمون درمانی برای چندین سال مکمل درمان خواهد بود.

توده های کوچک

این جراح عمومی و فوق تخصص سرطان می گوید: اگر توده کوچک باشد و پوست و ماهیچه ها را درگیر نکند، در حین جراحی سینه بیمار حفظ و بازسازی می شود و در صورت نیاز بیمار تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گیرد.

توده های بزرگ بدخیم

به گفته دکتر میر، در سال های اخیر برای توده های بزرگ بدخیم و سرطانی که غدد لنفاوی را درگیر کرده اند، موقعیت و زمان جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی تغییر کرده است. یعنی اول از همه به بیمار توصیه می شود که تحت شیمی درمانی، جراحی و در صورت لزوم پرتودرمانی قرار گیرد.

دکتر میر می گوید تحقیقات علمی نشان داده است که شیمی درمانی قبل از جراحی به کوچک شدن تومور، کاهش مرحله (یا مرحله) تومور و به ویژه متاستازهای کوچک و بالقوه که در اسکن ها دیده نمی شوند، کمک می کند. با این روش درمان خواهد شد.

چنین کارهایی به افزایش عمر بیمار نیز کمک می کند. زیرا آنچه طول عمر بیمار مبتلا به سرطان سینه را تعیین می کند، ظهور متاستازهای احتمالی در سال های آینده است.

البته احتمال متاستاز را نمی توان تخمین زد. همچنین باید در نظر داشته باشیم که این امکان هرگز از بین نمی رود و هرگز به صفر نمی رسد. اما اگر بیمار در پنج سال اول بیماری مشکلی پیدا نکرد، می توان او را درمان شده دانست.

تأثیر مشکلات روانی بر پیشرفت سرطان و روند درمان.

دکتر میر در مورد تاثیر مشکلات روحی، روانی و خلقی افراد بر ظاهر توده ها در بدن و روند درمان و متاستاز آنها می گوید: وضعیت روحی بیمار چه قبل از سرطان و چه در حین و بعد از درمان، یکی از اساسی ترین و مهم ترین عوامل در بروز سرطان و روند درمان است.

امروزه ثابت شده است که مشکلات و آسیب های روانی در درازمدت بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. همچنین سیستم ایمنی ضعیف می تواند باعث بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان شود.

در واقع، ناراحتی، نگرانی و مشکلات روانی در طول درمان و بعد از آن می‌تواند تاثیر زیادی بر سیستم ایمنی بدن و قدرت و ضعف آن بگذارد، به طوری که سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند باعث متاستاز شود.

به گفته این جراح عمومی و آنکولوژیست، خلق و خوی بیمار، ثبات روحی-روانی و رهایی از چنین فشارهایی در ابتلا به سرطان و نحوه درمان آن بسیار موثر خواهد بود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=24988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.