افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
4

در جلسه روانکاوی چه بگوییم؟ 6 موضوع مهم در جلسات روان درمانی

  • کد خبر : 26292
در جلسه روانکاوی چه بگوییم؟  6 موضوع مهم در جلسات روان درمانی

فکر کردن در مورد مسائلی که می خواهید در یک جلسه روانکاوی به آنها بپردازید می تواند چالش برانگیز به نظر برسد، به خصوص اگر این اولین بار است که با روانکاو ملاقات می کنید. بنابراین لازم است شما با انواع موضوعاتی که می توانید در این جلسه مطرح کنید آشنا شوید. در این مقاله […]

فکر کردن در مورد مسائلی که می خواهید در یک جلسه روانکاوی به آنها بپردازید می تواند چالش برانگیز به نظر برسد، به خصوص اگر این اولین بار است که با روانکاو ملاقات می کنید. بنابراین لازم است شما با انواع موضوعاتی که می توانید در این جلسه مطرح کنید آشنا شوید. در این مقاله به بررسی چند موضوع خاص برای صحبت در یک جلسه روانکاوی می پردازیم. با ما بمان.

1. درگیری های ذهنی و نگرانی های عمده

اعتماد و ارتباط بین درمانگر و مشتری از طریق گفتگو ایجاد می شود. احساس راحتی با درمانگر و صحبت صادقانه در مورد تجربیات خود به درمانگر کمک می کند تا زندگی و نگرانی های شما را بهتر درک کند. هنگامی که به یک روانشناس اعتماد می کنید و شخصی ترین مسائل زندگی خود را با او در میان می گذارید، آنها می توانند اطلاعات و توصیه های معنادارتری را متناسب با نیازهای خاص شما در اختیار شما قرار دهند.

مزایای بیان آزادانه افکار و احساسات در یک محیط امن و بدون قضاوت عبارتند از:

روانشناس دکتر جاناتان گرین می گوید: “در یک جلسه روانکاوی، در مورد چیزهایی صحبت کنید که ذهن شما انکار می کند یا پنهان می کند. بیشتر اوقات ما یک نگرانی اساسی در ذهن خود داریم که ترجیح می دهیم در جلسه روانکاوی به آن اشاره نکنیم. احتمالا خجالت از بیان آن یا ترس از قضاوت شدن مانع از بیان موضوع می شود مواردی که ترجیح می دهید در مورد آنها صحبت نکنید بهترین موضوعات برای شروع گفتگو هستند صحبت در مورد موضوعاتی از این قبیل باعث می شود جدی ترین نگرانی های خود را مطرح کنید و با مطرح کردن آنها خود را حذف کنید. کاهش وزن عالی

2. اهداف و خواسته ها

مهم است که با درمانگر در مورد انتظارات خود از درمانگر و نتایج درمان شفاف باشید. تعیین کنید که قصد دارید چه تغییراتی ایجاد کنید و چگونه می توانید به این اهداف برسید. دانستن اهداف خود و بحث در مورد آنها با درمانگر به شما امکان می دهد بهترین برنامه درمانی را برای خود طراحی کنید.

تعیین اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی با کمک یک درمانگر شامل مراحل زیر است:

  • هر الگو یا رفتار ناسازگاری را که می خواهید تغییر دهید، شناسایی کنید.
  • مراحل رسیدن به هدف و نتیجه مطلوب را مشخص کنید.
  • برنامه درمانی روانکاو را رعایت کنید و به توصیه های او عمل کنید.
  • پیشرفتی که در طول جلسات مختلف داشته اید را پیگیری کنید.

کنترل اضطراب، بهبود عزت نفس و حل تعارضات زوجین نمونه هایی از رایج ترین اهداف درمانی هستند. سوالات دیگری که می توانید در جلسه روانکاوی مطرح کنید عبارتند از:

  • تروما و تجربیات چالش برانگیز زندگی؛
  • غم و اندوه و فقدان؛
  • استراتژی های مدیریت استرس؛
  • مهارت حل مسئله؛
  • غلبه بر افسردگی یا درد عاطفی؛
  • راهبردهای مقابله ای برای به چالش کشیدن احساسات

با صحبت در مورد احساسات و اهداف خود، به درمانگر کمک کنید تا بفهمد چه چیزی را می خواهید تغییر دهید یا چه مشکلی را می خواهید حل کنید.

3. تجربیات قبلی

تجربیات گذشته افکار و رفتار شما را از طریق خاطرات، باورها، انتظارات، وابستگی ها و ارزش ها شکل می دهد. بیان این تجربیات در جلسه روانکاوی به شما کمک می کند تا بفهمید که این تجربیات چه تاثیری بر زندگی و رفتار فعلی شما داشته است. به عنوان مثال، صحبت کردن در مورد خاطره یا حادثه دوران کودکی به شما کمک می کند تا بفهمید چرا در بزرگسالی تغییر الگوها یا فرآیندهای فکری خاص برایتان دشوار بود.

همچنین درک ارتباط بین تجربیات گذشته و چالش های فعلی برای تسهیل روند بهبودی و رشد شخصی بسیار مهم است. درمانگر با تمرکز بر تجربیات گذشته و موقعیت‌های کنونی، به شما کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای مدیریت احساسات دشوار در زندگی امروز خود نیاز دارید، توسعه دهید. این مهارت ها می تواند شامل ذهن آگاهی، یادداشت روزانه یا تمرین تفکر مثبت باشد.

امیلی مینارد روانشناس می گوید: من مردم را تشویق می کنم در مورد چیزهایی که آنها را آزار می دهد صحبت کنند. بیشتر مردم تصمیم می‌گیرند که چالش یا آسیب را نپذیرند، زیرا احساس می‌کنند که آنقدرها هم بد نبوده است، یا تجربه خود را با کسی مقایسه می‌کنند که شرایط سخت‌تری را پشت سر گذاشته است. اما تروما یا جراحت با نادیده گرفته شدن و ناشناخته شدن از بین نمی رود.”

4. عواطف و تنظیم هیجان.

کاوش و درک احساسات در طول جلسات روانکاوی بسیار مهم است، زیرا به شما درک بهتری از چگونگی تأثیر احساسات بر زندگی روزمره شما می دهد. شما باید بدانید که چگونه افکار، محیط و روابط شما بر وضعیت عاطفی شما تأثیر می گذارد. احساسات رایجی که می توانند چالش برانگیز باشند عبارتند از:

در اینجا چند نکته برای مدیریت احساسات دشوار به روشی سالم و سازنده آورده شده است.

  • احساسات خود را بدون قضاوت کردن خود بپذیرید.
  • احساسات خود را در محیطی امن بیان کنید.
  • تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق یا آرام‌سازی پیشرونده عضلانی را تمرین کنید.
  • برای پردازش بهتر احساسات، ورزش کنید یا کاری خلاقانه انجام دهید.
  • مسائل یا محرک هایی که باعث رنجش شما می شود را شناسایی کنید.
  • برای موقعیت های چالش برانگیز برنامه عمل داشته باشید.
  • از تمرینات تمرکز حواس یا تصویرسازی هدایت شده برای تقویت ماندن در لحظه حال استفاده کنید.
  • برای تجزیه و تحلیل بهتر احساسات خود، یک دفترچه بردارید و احساسات خود را یادداشت کنید.

صحبت کردن با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا از احساسات خود آگاه شوید، استراتژی های مقابله ای سالم تری را تمرین کنید و برای مدیریت موثرتر موقعیت ها در آینده انعطاف پذیرتر شوید.

5. روابط بین فردی و چالش ها.

الگوهای ارتباطی و پویایی روابط شما بر سلامت روان و رفاه کلی شما تأثیر می گذارد. بررسی این عوامل در جلسات روانکاوی به شما کمک می کند تا الگوهای رفتاری نادرست را شناسایی کرده و روابط سالم تری داشته باشید. جلسات روانکاوی فرصتی منحصر به فرد برای کشف افکار و احساسات مهمی است که ما تمایل داریم آنها را نادیده بگیریم.

بحث در مورد چالش های بین فردی، از جمله پویایی خانواده، روابط عاشقانه، دوستی ها، و تعاملات مربوط به کار در طول درمان مهم است. صحبت در مورد چالش های بین فردی به شما کمک می کند تا عوامل استرس را شناسایی کنید، مهارت های گوش دادن و ارتباط همدلانه را تقویت کنید و همدلی را تمرین کنید.

این در مورد رابطه شما با درمانگر نیز صدق می کند. دکتر گرین می گوید: “اگر در تعامل با یک درمانگر احساس ناراحتی می کنید، چیزی شما را آزار می دهد، یا چیزی را نمی فهمید، در مورد آن صحبت کنید! انتقال احساسات خود در مورد جلسات روانکاوی و ارتباط با درمانگر فوق العاده مفید است.”

6. خودآگاهی و خود اندیشی

خوداندیشی شکل شگفت انگیزی از رشد شخصی و خودآگاهی است. بررسی افکار، رفتارها، ارزش‌ها، باورها، نقاط قوت و زمینه‌های رشد به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از خود و ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود به دست آورید. جلسات روانکاوی مکانی امن برای پردازش این تجربیات بدون ترس از قضاوت شدن است. بحث در مورد این مسائل با یک درمانگر به شما کمک می کند تا از صحبت با خود آگاه تر شوید و ببینید که چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد. با آگاهی از الگوهای فکری یا رفتاری غیرمفید، می‌توانید استراتژی‌های مقابله سالم‌تری را برای مقابله با چالش‌های آینده تمرین کنید.

فعالیت هایی مانند ژورنال نویسی و مدیتیشن فرآیند خود اندیشی و خودآگاهی را تسهیل می کند.

چند نکته در مورد خوداندیشی و رشد شخصی

  • هر روز زمانی را برای فکر کردن به افکار و احساسات خود اختصاص دهید.
  • به انتخاب های اشتباه در موقعیت های مختلف فکر کنید و جایگزین هایی برای آنها بیابید.
  • به الگوهایی در رفتار یا احساسات خود توجه کنید که شما را از رسیدن به اهدافتان باز می دارد.
  • زمینه های رشد شخصی را بشناسید و مراحل ایجاد تغییرات مثبت را شناسایی کنید.
  • برای تصمیم گیری بهتر به شهود خود اعتماد کنید.
  • خود را با فعالیت ها یا تجربیات جدید به چالش بکشید.
  • پیشرفت خود را در خودآگاهی تشخیص دهید و دستاوردهای خود را جشن بگیرید.

آخرین کلمه

دکتر گرین می گوید: «اگر قرار بود همین الان بلند شوم و از جلسه خارج شوم، چه چیزی را می خواهم بگویم که قبلاً نگفته ام؟» این به شما و درمانگرتان زمان بیشتری می‌دهد تا مسائل و نگرانی‌های مهمی را که هنوز درباره‌شان صحبت نکرده‌اید بررسی کنید.»

جلسات روانکاوی مکانی برای شناخت و درک بهتر افکار، احساسات و روابط شماست. از طریق چیزهایی مانند خود اندیشی و خودشناسی، تقویت مهارت های ارتباطی و تنظیم عاطفی، می توانید برای رشد شخصی و بهبود سلامت روان خود تلاش کنید.

به نظر شما چه مسائل مهم دیگری را در جلسات روانکاوی مطرح کنیم؟ تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز در میان بگذارید.

هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر


Shop How To - مجموعه صوتی زبان بدن

با کمک زبان بدن به آنچه گفته نمی شود بگویید و گوش دهید




لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=26292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.