افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
2

در بهمن ماه شاهد گوشه ای از زمستان در اصفهان هستیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

  • کد خبر : 185751
در بهمن ماه شاهد گوشه ای از زمستان در اصفهان هستیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان نیوز

نوید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال 2023 گرم ترین سال جهان بوده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که این گرم ترین سال جهان تغییرات اقلیمی شدیدی را به همراه داشته است که یکی از کشورهای درگیر با آن، ایران، به ویژه استان مرکزی و اصفهان. افزایش غیرعادی دمای […]

نوید حاجی بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سال 2023 گرم ترین سال جهان بوده است، اظهار داشت: باید توجه داشت که این گرم ترین سال جهان تغییرات اقلیمی شدیدی را به همراه داشته است که یکی از کشورهای درگیر با آن، ایران، به ویژه استان مرکزی و اصفهان.

افزایش غیرعادی دمای هوای اصفهان در پاییز امسال

وی افزود: افزایش غیرمعمول و غیرعادی دما در استان اصفهان به گفته کشوری داشتیم به طوری که پاییز امسال کمینه دما در مناطق مختلف استان بین سه تا چهار درجه سانتی گراد افزایش یافت.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه بی نظمی الگوهای جوی و افزایش غیرطبیعی دما حاکی از تشدید پدیده تغییر اقلیم و اثرات آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، الگوهای آب و هوا تغییر کرده است و باران های گاه به گاه به موقع ظاهر نمی شوند.

کاهش 60 درصدی بارندگی در استان اصفهان در چهار ماه از سال زراعی

حاجی بابایی با اشاره به اینکه استان اصفهان از جمله مناطقی در کشور بود که در پاییز امسال کمتر از حد نرمال بارندگی داشت، گفت: میانگین بارندگی استان از ابتدای سال کشاورزی (مهرماه) تا پایان دی ماه به 32 میلی متر رسید. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد و نسبت به دوره بلندمدت تا این تاریخ 65 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بارندگی در شهرهای نواحی غربی استان نیز بین 50 تا 60 درصد کاهش یافته است، افزود: علاوه بر این میزان بارندگی در ایستگاه کوهرنگ، سرچشمه حوضه زاینده رود نیز کمتر از پاییز امسال بوده است. نرمال بوده، به طوری که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 40 درصد و نسبت به دوره بلندمدت 51 درصد کمتر بارندگی داشته است.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به اینکه استان اصفهان در دی ماه بارندگی کمتری نسبت به نرمال داشت و این روند تا اواسط آذر ادامه داشت، افزود: این شرایط موجب شد تا خشکسالی تشدید شود.

بهبود بارندگی در اصفهان از هفته دوم بهمن تا هفته اول اسفند

حاجی بابایی گفت: با وجود این طی یک ماه آینده یعنی از هفته دوم بهمن تا هفته اول اسفند (بهمن) وضعیت بارشی را در استان اصفهان به ویژه در مناطق غربی و جنوبی اصفهان خواهیم داشت. .

به گفته وی، بارش ها عمدتا به صورت برف خواهد بود و بارش ها تا یک ماه آینده در استان نرمال خواهد بود.

زمستانی با بارندگی کمتر از حد نرمال در انتظار اصفهان است

حاجی بابایی با بیان اینکه در دو ماه آینده یعنی از هفته دوم اسفند تا هفته دوم فروردین (اسفند) احتمال تضعیف بارندگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: به طور کلی الگوهای جوی نشان می دهد که بارندگی در استان اصفهان این میزان است. زمستان کمتر از حد نرمال خواهد بود، اگرچه ما انتظار داریم که بارندگی در ماه آینده بهبود یابد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان تصریح کرد: اگرچه بارش های ماه آینده ممکن است وضعیت جدی تنش آبی و خشکسالی را که با آن مواجه هستیم کاهش دهد، اما الگوهای جوی نشان می دهد که با وضعیتی کمتر از حد نرمال مواجه هستیم. سال زراعی از نظر میزان بارندگی با آن مواجه هستیم که در ماه های گرم سال آینده اثرات منفی بر مصرف در بخش های آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی خواهد داشت.

حاجی بابایی افزود: دمای هوای استان نیز در چهار ماهه نخست سال زراعی (از مهرماه تا پایان دی ماه) به طور غیرعادی افزایش یافت به طوری که دمای هوا بین 2 تا 3 درجه و در برخی مناطق حتی تا 4 درجه سانتی گراد نیز افزایش یافت. بالاتر از نرمال اما این افزایش دما با شروع سامانه هوا از هفته دوم بهمن به حالت عادی باز می گردد و حتی در مناطق غربی و جنوبی در کوتاه مدت به زیر نرمال می رسد.

وی با بیان اینکه در بهمن ماه مصرف حامل های انرژی افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود در بهمن ماه شاهد گوشه ای از زمستان در اصفهان باشیم.

پسر درست کار نکرد، معادلات به هم ریخته بود.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه کاهش بارندگی امسال شامل کشور ما نمی شود و کل خاورمیانه متاثر از کم بارشی است، افزود: میانگین بارندگی در خاورمیانه به این میزان است. اکثرا زیر نرمال

حاجی بابایی با اشاره به اینکه امسال انتظار پدیده جوی است پسر وی اظهار داشت: انتظارات برآورده نشد: پسر دارای دو مولفه اقیانوسی و جوی است که متأسفانه برای منطقه ما مولفه جوی فعال نشد و باعث شد معادلات در سراسر خاورمیانه تغییر کند که در 45 سال گذشته بی سابقه بوده است در حالی که مدل های ما خوش بینی خود را بر اساس آن ثبت کرده بودند. که

وی تغییر اقلیم را دلیل اصلی کاهش بارندگی ها دانست و گفت: با توجه به تغییر اقلیم رفتار الگوهای آب و هوایی مانند گذشته نیست و بی نظمی کاملا مشهود است. به طوری که یک منطقه می تواند مانند آنچه پارسال در اصفهان شاهد بودیم یک سال باران را در دو روز ببارد و یک سال باران را در 36 ساعت ببارد.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که بارندگی ها در مجموع کاهش نیافته است، اما ترتیب بارش ها تغییر کرده است، بنابراین حتی در پایان سال نیز می توان انتظار بارش های خوبی را داشت. اما همه اینها حد و گمان است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=185751

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.