افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
0

در اوایل نوامبر، کجور “لباس سفید” به تن کرد.

  • کد خبر : 409174
در اوایل نوامبر، کجور “لباس سفید” به تن کرد.

به گزارش رکنا، بارش باران و برف که از روز پنجشنبه 12 آبان در محور کوهستانی کجور آغاز شد شبی سرد و برفی را برای ساکنان و مسافران این منطقه رقم زد. تعداد زیادی از کجوری ها که در پاییز و زمستان در شهرهای نوشهر، چالوس و شهرهای اطراف زندگی می کنند، آخر هفته ها […]

به گزارش رکنا، بارش باران و برف که از روز پنجشنبه 12 آبان در محور کوهستانی کجور آغاز شد شبی سرد و برفی را برای ساکنان و مسافران این منطقه رقم زد.

تعداد زیادی از کجوری ها که در پاییز و زمستان در شهرهای نوشهر، چالوس و شهرهای اطراف زندگی می کنند، آخر هفته ها برای یادآوری گذشته به روستاهای خود سفر می کنند. اما بارش برف شبی سرد را برای ساکنان منطقه به ارمغان آورد و آنها را وادار کرد تا وسایل گرمایشی را که چند ماه در انبارها انبار شده بودند روشن کنند و جشنی گرم برگزار کنند.

بعد از سرمای برفی کجور چند ساعتی است که شاهد بارش شدید باران در این منطقه هستیم.

اما تمام راه های اصلی شهرک ها باز است و تردد در آن آزاد است.

بخش کوهستانی کجور دارای 66 روستا و دو شهر است که از یک طرف به بخش بالده نور و از طرف دیگر به بخش مرکزی و مرزن آباد چالوس و از طرف دیگر به روستاهای بخش مرکزی نوشهر منتهی می شود.

کجور یکی از نواحی شهرستان نوشهر واقع در مازندران است. این بخش روستایی و کوهستانی دارای سه روستا به نام های پنجک رستاق، زانوس رستاق و کجور به مرکزیت شهر کجور است.

این منطقه از نظر جغرافیایی بین دو کوه دماوند و علم کوه واقع شده است. ساکنان منطقه بومیان کجور به نام کجوری هستند و در میان ساکنان این منطقه طایفه کرد خواجوند نیز وجود دارد. منطقه کجور به دلیل گستردگی مراتع نسبتاً گسترده است و بیشتر روستاها از یکدیگر دور هستند. خانه های کج سنتی به نام لات به سر خنا و کالچو خنا معروف است که دیوارهای آن با کاه و چوب پوشیده شده و سقف آن نیز با تکه هایی از چوب به نام لات پوشیده شده است.

منطقه کجور یکی از مناطق مهم استان مازندران در زمینه صنایع دستی است. کارگاه های مختلف نمدمالی، بافتن جوراب های پشمی بلند و کوتاه، سفالگری، ساخت انواع ظروف کاربردی و تزیینی در صنعت چوب روستای علیدره منطقه که در زبان محلی به آن لک تاشی می گویند. پتوهای نمدی مانند ساخت قاشق چوبی، کفگیر و سایر ابزار چوبی برای چوپانان با نام های محلی کلمد، چغا، شولا، کلاه نمدی و جاجیم بافته می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=409174

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.