افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
1

درگیری ایلان ماسک و قاضی برزیلی بر سر پلتفرم X

  • کد خبر : 355612
درگیری ایلان ماسک و قاضی برزیلی بر سر پلتفرم X

یک هفته پس از آنکه قاضی الکساندر د مورائس دستور تعلیق فعالیت های پلتفرم X در برزیل را صادر کرد، دادگاه عالی این کشور اکنون قرار است تصمیم خود را در جلسه عمومی آینده بررسی کند. به گزارش اسمارتک نیوز، تا آن زمان، آینده این پلتفرم در این کشور نامشخص باقی مانده است. زیرا اختلاف […]

یک هفته پس از آنکه قاضی الکساندر د مورائس دستور تعلیق فعالیت های پلتفرم X در برزیل را صادر کرد، دادگاه عالی این کشور اکنون قرار است تصمیم خود را در جلسه عمومی آینده بررسی کند.

به گزارش اسمارتک نیوز، تا آن زمان، آینده این پلتفرم در این کشور نامشخص باقی مانده است. زیرا اختلاف حقوقی بر جنبه های پیچیده اطلاعات غلط و آزادی بیان متمرکز است.

X، ماسک و موراس برزیل

با این حال، رویدادهای روزهای اخیر می تواند تأثیرات ماندگاری بر نحوه عملکرد پلت فرم های رسانه های اجتماعی در چارچوب های قانونی فراتر از برزیل داشته باشد.

در ادامه، نقاط قوت و تحولات کلیدی در این اختلاف و تأثیر احتمالی تصمیم نهایی دادگاه عالی برزیل مورد بررسی قرار می گیرد، زیرا پرونده در آستانه تلاقی بین آزادی بیان و مقررات رسانه های اجتماعی است.

مدتی است که کشمکش بین ایلان ماسک مالک «X» و داور برزیلی موراس افزایش یافته است.

پس از خرید X در سال 2022، ماسک این پلتفرم را به عنوان بهشت ​​آزادی بیان معرفی کرد و از پیروی از دستورات دادگاه عالی برزیل برای حذف محتوای مضر، از جمله اطلاعات غلط و لفاظی های افراطی خودداری کرد.

در اوایل سال 2024، قاضی موراس دستور داد که X حساب‌های مرتبط با فعالیت‌های ضد دموکراتیک، از جمله برخی از سناتورهای برزیلی را مسدود کند. در آن زمان، ماسک با متهم کردن موراس به سانسور به دنبال حمایت شخصیت های سیاسی دست راستی کشور بود.

زمانی که X دفتر برزیل خود را در آگوست 2024 به دلیل نگرانی در مورد اقدام قانونی علیه نماینده محلی پلتفرم بست، وضعیت بدتر شد. به دنبال آن، قاضی موراس از X درخواست کرد که نماینده قانونی جدیدی را تعیین کند. طبق قوانین برزیل، پلتفرم های رسانه های اجتماعی فعال در این کشور باید دارای نمایندگی قانونی باشند.

اسکندر موراس
اسکندر موراس

موراس در تاریخ 28 آگوست (7 شهریور) از “ایکس” خواست تا نماینده جدیدی معرفی کند و در صورت عدم انجام این کار، فعالیت پلت فرم را در برزیل به حالت تعلیق درآورد. پس از آن، ماسک پروفایل X خود را با میم هایی درباره قاضی پر کرد.

قاضی مورائس در 30 آگوست (9 سپتامبر) فعالیت پلتفرم اجتماعی در این کشور را به دلیل عدم معرفی نماینده جدید به حالت تعلیق درآورد.

تلاش های دیوان عالی برای تنظیم مقررات غول های فناوری کشور و ایجاد تعادل بین فعالیت های آنها بر اساس قوانین محلی منجر به ممنوعیت X شد.

قاضی موراس به اتهام تبلیغ و پذیرش اطلاعات نادرست درباره ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق برزیل، از “X” تحقیق می‌کند. ماسک همچنین به دلیل ممانعت از اجرای عدالت، مشارکت در یک سازمان جنایی و تحریک به جرم تحت بازجویی قرار دارد.

ماسک چندین پست و اخلاق منتشر کرده است “شیطان” و “دیکتاتور” خوانده است

چالش های کانون وکلای برزیل با تصمیم موراس

در تحولات اخیر در نبرد حقوقی بر سر تعلیق X، قاضی Nunes Marques به دفتر دادستان کل و دفتر دادستان کل دستور داد تا در مورد دو درخواست تجدیدنظر به کانون وکلای برزیل و یک حزب سیاسی (Partio Nuevo) اظهار نظر کنند. .

در 6 سپتامبر، قاضی مارکز دستور داد که هر دو دفتر نظرات خود را در مورد دو درخواست تجدیدنظر ظرف پنج روز ارائه کنند.

قاضی مارکز در همین حکم خاطرنشان کرد که جلسه عمومی دیوان عالی کشور نیز به دلیل «حساسیت» و تأثیر قابل توجه آن بر نظم عمومی و اجتماعی باید به این پرونده رسیدگی کند.

در حالی که تصمیم نهایی به جلسه علنی دادگاه بستگی دارد، جدول زمانی مشخصی برای بررسی وجود ندارد و قاضی مورائس ممکن است قبل از جلسه عمومی حکم یکجانبه صادر کند. هیئت دادگاه قبلاً تصمیم موراس مبنی بر ممنوعیت این پلت فرم را در 2 سپتامبر تأیید کرده بود.

این درخواست‌ها تعلیق و جریمه‌های این پلتفرم اجتماعی را برای کاربرانی که از طریق شبکه‌های خصوصی مجازی (VPN) به “X” دسترسی دارند، به چالش کشیده است.

علاوه بر ممنوعیت “X”، قاضی موراس در 30 آگوست حکم داد که استفاده از “ابزارهای فناوری فریبنده” مانند VPN ها برای دور زدن این محدودیت ممنوع است. متخلفانی که سعی در دسترسی به پلتفرم از طریق VPN در برزیل دارند ممکن است با جریمه روزانه 50000 ریال برزیل (تقریباً 9000 دلار) روبرو شوند.

دولت برزیل به رهبری لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور این کشور، قویا از تصمیمات قاضی موراس در این درگیری حمایت کرده است.

لولا و دولت به طور مداوم از تصمیمات موراس دفاع کرده اند و ادعا می کنند که سیستم قضایی برزیل به نمایندگی از موراس در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند X به قوانین محلی پایبند هستند و با اطلاعات مبارزه می کنند. اشتباه است و از دموکراسی محافظت می کند.

رئیس جمهور برزیل لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و رئیس جمهور سابق ژایر بولسونارورئیس جمهور برزیل لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و رئیس جمهور سابق ژایر بولسونارو
رئیس جمهور برزیل لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا و رئیس جمهور سابق ژایر بولسونارو

رئیس جمهور لولا در یک مصاحبه محلی در 30 اوت گفت:

هر شهروندی از هر کجای دنیا که در برزیل سرمایه گذاری کند تابع قانون اساسی و قوانین برزیل است. […] فقط به خاطر این آقا [ماسک] او پول زیادی دارد، به این معنی نیست که می تواند به آنها بی احترامی کند. […] فکر می کند کیست؟ باید به تصمیم دادگاه عالی برزیل احترام بگذارد.

در ژانویه 2023، حامیان رئیس جمهور سابق بولسونارو به دلایلی شبیه به رویدادهای 6 ژانویه در واشنگتن دی سی، به ساختمان های دولتی حمله کردند و سعی کردند نتایج انتخابات را باطل کنند. دادگاه عالی برزیل و مورائس، بولسونارو را مسئول ناآرامی‌های مدنی دانستند که بر اساس گزارش‌ها، اطلاعات نادرست و اخبار جعلی منتشر شده در X منتشر شده است.

خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2024-09-08 14:00:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=355612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.