افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

درخواست مهم وزیر اقتصاد از رئیس قوه قضائیه

  • کد خبر : 283021
درخواست مهم وزیر اقتصاد از رئیس قوه قضائیه

به گزارش بازار، شورای اسلامی در 25 مرداد 1402 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کلیه شرکت ها و مؤسسات خصوصی می توانند به جای «وکیل» در دادگاه از نماینده قانونی استفاده کنند. نمایندگان مردم در مجلس در هنگام تصویب این قانون موافقت کردند که کلیه اشخاص حقوقی خصوصی از قبیل مؤسسات، شرکت […]

به گزارش بازار، شورای اسلامی در 25 مرداد 1402 قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن کلیه شرکت ها و مؤسسات خصوصی می توانند به جای «وکیل» در دادگاه از نماینده قانونی استفاده کنند.

نمایندگان مردم در مجلس در هنگام تصویب این قانون موافقت کردند که کلیه اشخاص حقوقی خصوصی از قبیل مؤسسات، شرکت ها، بنگاه ها یا اعضای هیأت مدیره و مدیران کل آنها در امور مربوط به همان شرکت یا مؤسسه یا مؤسسه می توانند اقامه دعوی کنند. از خود دفاع کنند. یا طرح دعوی حقوقی، از کارمندان خود استفاده کنید.

قبلاً امتیاز داشتن نماینده قانونی برای بخش دولتی وجود داشت، اما برای بخش خصوصی وجود نداشت، بنابراین در اجرای ماده 8 فوق الذکر باید این امتیاز به بخش خصوصی نیز تعمیم یابد.

همچنین مجلس پیش از این استفاده از نمایندگان قانونی برای شرکت های دانش بنیان را تصویب کرده بود.

از ابتدای طرح این موضوع در مجلس ایراداتی به آن وارد شد. از جمله کانون وکلا که نمایندگان قانونی بدون پروانه وکالت را رقیب خود می دیدند! این موضوع را محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس یازدهم اعلام کرد که طرح استفاده شرکت های خصوصی از نمایندگان قانونی برای دفاع در دادگاه را ارائه کرد. وی پیش از این درباره مخالفت کانون وکلا با استفاده از نمایندگان قانونی توسط واحدهای تولیدی و شرکت های خصوصی به تسنیم گفته بود: دلیل اصلی مخالفت کانون وکلا با این طرح بیشتر به دلیل تضاد منافع است.

اما به نظر می رسد قانونی که انحصار را شکسته و برای فارغ التحصیلان رشته حقوق اشتغال ایجاد می کند و همچنین امکان استفاده شرکت ها و موسسات حقوقی از فارغ التحصیلان حقوق برای رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها هنوز در دادگاه به رسمیت شناخته نشده است!

لذا سید احسان خاندوزی; وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار با ارسال نامه ای خطاب به حجت الاسلام محسنی آجی؛ رئیس قوه قضائیه محاکم و دادسراهای سراسر کشور را موظف کرده است که با نمایندگان قانونی شرکت های خصوصی همانند نمایندگان قانونی شرکت های دولتی رفتار کنند.

در بخشی از نامه خاندوزی به محسنی آذهی آمده است: با توجه به اهمیت فوق العاده موضوع و نیاز اقتصاد ایران به اجرای موفقیت آمیز تسهیلات قانونی جدید، خواهشمند است دستور فرمائید دادسراها و دادگاه های سراسر کشور از تاریخ لازم الاجرا شدن. رای دادگاه فوق الذکر (سه شنبه 1/1403) با نمایندگان قانونی شرکت ها و مؤسسات تعاونی و خصوصی و نیز نمایندگان قانونی شرکت های دولتی رسیدگی می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=283021

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.