افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

درخشش طبیعت زاگرس غربی; کردها برای این گنج می میرند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 191772
درخشش طبیعت زاگرس غربی;  کردها برای این گنج می میرند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: نگاهی به طبیعت معروف کردستان با کوه هایش رفتن به آسمان هیبت انگیز، چشمه ها و طبیعت خیره کننده روح و جان هر فرد را زنده می کند و زیبایی را به عمق نگاه بیننده می رساند. به گفته اساتید بیومتریک، کردستان با داشتن منابع طبیعی مناسب و جنگل […]

خبرگزاری مهر – گروه استان ها: نگاهی به طبیعت معروف کردستان با کوه هایش رفتن به آسمان هیبت انگیز، چشمه ها و طبیعت خیره کننده روح و جان هر فرد را زنده می کند و زیبایی را به عمق نگاه بیننده می رساند.

به گفته اساتید بیومتریک، کردستان با داشتن منابع طبیعی مناسب و جنگل ها و مراتع غنی، پتانسیل قابل توجهی در تولید گیاهی دارد و می تواند نوید تولید موثر در این زمینه را بدهد.

جنگل های کردستان قسمتی از جنگل های زاگرس و تنوع گونه ای جنگل های استان بیشتر بلوط است. برودار، مازودار و برمی گردیم اما آنچه در مورد جنگل ها و منابع طبیعی استان اهمیت ویژه ای دارد توجه به حفظ این نعمت های الهی است.

وقوع آتش سوزی به ویژه در فصول بهار و تابستان گاهی به بدنه لطیف طبیعت کردستان آسیب وارد می کند و خطای انسانی در این زمینه بیش از هر دلیل دیگری خودنمایی می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از مهم ترین ابعاد استقلال هر کشوری را امنیت زیستی و غذایی عنوان کرد. عنوان منابع اساسی توسعه پایدار مبنای این امنیت است.

ضرورت مشارکت رسانه ها برای نهادینه سازی فرهنگ حفاظت و صیانت از منابع طبیعی

بهزاد شریفی پور عدم توجه به این امنیت زیستی را عامل بروز مشکلات در ابعاد مختلف زندگی بشر دانست و افزود: نسل امروز میراث دار منابع طبیعی گذشته و حافظ آن برای آیندگان است که همه ما موظف به آن هستیم. برای حفظ. و حفاظت و در این میان مشارکت رسانه ها برای نهادینه شدن فرهنگ حفاظت و حراست از منابع طبیعی ضروری است.

وی اذعان داشت: 82 درصد از سطح کشور را منابع طبیعی تشکیل می دهد و جنگل های زاگرس یکی از مهم ترین منابع طبیعی کشور است که 40 درصد آب شیرین را تامین می کند. سدبازاری در برابر ریزگردها در نظر گرفته می شود.

شریفی پور خاطرنشان کرد: جنگل های زاگرس گونه های کمیاب بلوط را در خود جای داده است و همه باید برای مراقبت و پاسداری از آن و حفاظت از این میراث گرانبها بسیج شوند.

لزوم حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع پایدار

وی تصریح کرد: بالاترین ماموریت سازمانی ما در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت و استفاده بهینه از منابع پایدار است، اما بیشتر وقت صرف رفع مشکلات می شود. دخالت و اختلافات اراضی کاهش می یابد و مسائل حفظ و احیا کمتر مورد توجه قرار می گیرد و در نتیجه منابع طبیعی در این منطقه متحمل خسارت می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: منابع طبیعی بدون مشارکت آحاد جامعه و رسانه ها حرفی برای گفتن ندارد چرا که ارزش و اهمیت همه اینها باید در جامعه تبیین شود.

شریفی پور درباره مشارکت مردم و مشارکت ادارات در حفاظت، احیا و نگهداری منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: برگزاری جشنواره منابع طبیعی و رسانه گام مهمی در استفاده از ظرفیت رسانه ها است. و مردم در حفاظت از جنگل ها، مراتع و میراث مهم منابع. طبیعی است که علاوه بر اجرای مرحله استانی، سالانه در سطح استان های زاگرس نشین برگزار می شود.

وی تصریح کرد: این جشنواره هر ساله با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه سازی فرهنگ حفاظت، احیاء، توسعه، بهسازی و بهره برداری بر اساس اصول منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه ای استان در عرصه های مختلف برگزار می شود. از منابع طبیعی منابع و آبخیزداری

سازمان همیاران طبیعت کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان همیاران طبیعت را ساماندهی کرد و گفت: این موضوع یکی از محورهای اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است. برای اساس طرح همنشینان طبیعت از سال 1393 در استان اجرا می شود.

شریفی پور یادآور شد: طرح همیاران طبیعت با همکاری اقشار مختلف مردم از جمله کشاورزان، دامداران، کسبه، کشاورزان، طلاب و روحانیون، دانشجویان و اساتید دانشگاه، معلمان، دانش آموزان و کودکان اجرا شده است.

وی افزود: مردم با اجرای چنین طرح هایی می توانند سازمان منابع طبیعی را به عنوان دست یاری این اداره در حفظ و حراست از عرصه های طبیعی یاری کنند.

شریفی پور با بیان اینکه در مواقع خطر و آتش سوزی که در جنگل های استان رخ می دهد مردم از این جنگل ها نیز حفاظت می کنند. پیشرفت شاد خاطرنشان کرد: کردستان تاکنون هفت جان و شهید در راه حفاظت از منابع طبیعی و جنگل های بلوط تقدیم کرده است.

وی با اشاره به تهدیدات و مخاطرات اصلی استان در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: آتش سوزی، تخریب، مصادره، بهره برداری نادرست، هجوم زمین خواران و قاچاقچیان چوب، فرسایش خاک، سیلاب، بیابان زایی و غرق شدن. سطح آب زیرزمینی یکی از مشکلات در حوزه منابع طبیعی است.

بروز 267 آتش سوزی در مراتع کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تصریح کرد: امسال 267 مورد آتش سوزی در 371 هکتار از مراتع استان رخ داد.

شریفی پور اذعان داشت: 95 درصد از عوامل آتش سوزی عمدی و غیرعمدی عوامل انسانی هستند و گردشگران و زباله های پلاستیکی از عوامل اصلی این آتش سوزی ها هستند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اذعان داشت: ۴۲ پرسنل گروهان و ۳۱ پرسنل در ۱۰ یگان پاسگاه و ستاد ویژه و گروهبان هستند. موکاش و حسین آباد یاسوکند آنها مشغول هستند

درخشش طبیعت زاگرس غربی;  کردها برای این گنج می میرند.

عدم حضور 37 نیرو در حوزه حفاظت از منابع طبیعی کردستان

سرهنگ منوچهر کیانی افزود: در حالی که بر اساس دستورالعمل ساماندهی و ارتقای اثربخشی نیروهای حفاظتی به ازای هر 6 هزار هکتار جنگل و به ازای هر 30 هزار هکتار مرتع یک نیروی حفاظتی و با توجه به سطح ان 37 نفر نیاز است. از منطقه حفاظتی مفقود شده اند.

وی گفت: در حال حاضر به طور متوسط ​​در هر 25 هزار هکتار یک نفر در حفاظت شرکت می کند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان خاطرنشان کرد: 267 حادثه آتش سوزی در مساحت سه هزار و 371 هکتار از جنگل ها و مراتع بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد حوادث افزایش داشته ایم. 247 درصد و از نظر مساحت سوخته 304 درصد افزایش داشته ایم.

درخشش طبیعت زاگرس غربی;  کردها برای این گنج می میرند.

سه جنگلبان شهید خود را وقف حفاظت از منابع طبیعی کردستان کردند

کیانی گفت: 25 خودروی کمکی در یگان حفاظت استان فعال هستند و سه تکاور شهید و 4 تکاور جان نثار از استان کردستان به حفاظت از منابع طبیعی استان اختصاص یافته اند.

وی گفت: در ده ماهه امسال یک هزار و 512 فقره پرونده ماده 55 (تخریب و توقیف) و همچنین هزار و 209 پرونده رفع حصر و احکام قضایی تشکیل شده است. قلعه و سرکوب در چارچوب ساخت و ساز، 871 هکتار جنگل و مرتع در ده ماهه امسال زیر کشت رفته است.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان افزود: در کشور بیش از 80 درصد مساحت استان در اختیار منابع طبیعی است اما در استان کردستان بیش از 60 درصد مساحت استان تحت کنترل است. صلاحیت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری.

کیانی خاطرنشان کرد: 67 هزار خانوار از عرصه های مرتعی و 14 هزار خانوار از عرصه های جنگلی استفاده می کنند.

گام بعدی برای حفظ منابع طبیعی استان، احیاء و احیای جنگل هاست که می تواند نوید استفاده منطقی و خردمندانه از جنگل ها و مراتع را بدهد و ادامه دهنده راه شهدای جان باختن در راه پایداری منابع طبیعی باشد. ببخش.

به نظر می رسد توجه به حفاظت از منابع طبیعی و جنگل ها همت و اراده همگان را می طلبد. هرکس از طبیعت پاک کردستان دم می زند باید در حفظ و حراست از آن تلاش کند. هر چیزی منجر به نابودی جنگل ها و مراتع می شود تقلا.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=191772

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.