افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
2

درباره معروف ترین جاسوس تاریخ چه می دانید؟

  • کد خبر : 24847
درباره معروف ترین جاسوس تاریخ چه می دانید؟

شهروندی آنلاین: «ماتا هاری» نام هنری گرترود مارگارت زله، هنرپیشه هلندی بود که برای آلمانی ها در فرانسه جاسوسی می کرد. گرترود مارگارت زله در 7 آگوست 1876 به دنیا آمد و در 15 اکتبر 1917 در جریان جنگ جهانی اول تیرباران شد. این زن فریبکار سه سال در فرانسه افسران فرانسوی را فریب داد […]








شهروندی آنلاین:

«ماتا هاری» نام هنری گرترود مارگارت زله، هنرپیشه هلندی بود که برای آلمانی ها در فرانسه جاسوسی می کرد.

گرترود مارگارت زله در 7 آگوست 1876 به دنیا آمد و در 15 اکتبر 1917 در جریان جنگ جهانی اول تیرباران شد. این زن فریبکار سه سال در فرانسه افسران فرانسوی را فریب داد و اطلاعات نظامی مهمی را از آنها گرفت و برای دولت آلمان فرستاد.

گرترود دختر بزرگ خانواده بود. او در 13 سالگی مدرسه را رها کرد زیرا پدر و مادرش از هم جدا شده بودند. او در 18 سالگی به طرز عجیبی با یک افسر آلمانی ازدواج کرد. این افسر آلمانی خود را در روزنامه ای تبلیغ کرده بود و به دنبال همسری مناسب برای او می گشت. به این ترتیب گرترود با رودولف جان مک لئود آشنا شد و با او ازدواج کرد. اما مدت زیادی از این ازدواج نگذشته بود که او از کاری که کرده بود پشیمان شد زیرا رودولف الکلی بود و درآمد مشخصی نداشت. مدتی بعد رودلف برای ادامه زندگی به اندونزی رفت و گرترود را با خود برد.

نکته تاسف بار این بود که رودلف دو زن محلی دیگر در آنجا داشت و زندگی برای مارگارت جوان تیره و تار شد. گرترود دو سال در این شرایط زندگی کرد تا اینکه سرانجام با یک افسر آشنا شد و برای پیوستن به یک گروه تئاتر محلی فرار کرد. در آنجا بود که نام خود را به ماتا هاری تغییر داد. در سال 1903 گرترود به عنوان یک سیرک سوار به پاریس رفت. در آنجا او را با نام لیدی مک‌لئود می‌شناختند. دو سال بعد، او به حرفه بازیگری سابق خود بازگشت و به استفاده از نام ماتا هاری بازگشت.

این امر باعث شد که او شهرت زیادی کسب کند و با بسیاری از نظامیان و سیاستمداران مشهور آشنا شود. همین آشنایی ها بود که زمینه کار او را به عنوان جاسوس فراهم کرد. یک افسر اطلاعاتی بریتانیا پیشنهاد جاسوسی برای فرانسوی ها را داد و او پذیرفت. البته فرانسوی ها پیشنهاد او را نپذیرفتند چون او را نمی شناختند.

ماتا هاری شیفته جاسوسی بود زیرا می توانست از موقعیت و شهرت خود برای جاسوسی استفاده کند. برای سه سال بعد، او برای آلمانی ها جاسوسی می کرد و هنوز هیچ کس نمی داند که چگونه و توسط چه کسی وارد این کار شده است. در همان سال گذشته، فرانسوی ها پیام رادیویی آلمانی ها را شنود کردند. آن پیام حاوی اطلاعات مهمی از یک جاسوس آلمانی در مورد نیروهای فرانسوی بود.

در آن پیام به عنوان کد جاسوسی H-21 معرفی شد. به این ترتیب سازمان ضد جاسوسی فرانسه شروع به کار کرد. آنها ادامه دادند و بقیه پیام ها را رمزگشایی کردند و در نهایت ماتا هاری در فوریه 1917 در حالی که در اتاقش در هتل پلازا بود دستگیر شد. او خیلی زود محاکمه شد و دادگاه او را به دلیل دادن اطلاعاتی که منجر به کشته شدن 50000 سرباز شد به اعدام محکوم کرد.