افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 20 September , 2024
2

داعش ضعیف شده است، چگونه در سال های اخیر عملیات تروریستی را در ایران آغاز کرد؟

  • کد خبر : 174152
داعش ضعیف شده است، چگونه در سال های اخیر عملیات تروریستی را در ایران آغاز کرد؟

به گزارش مانیبان، داعش در جدیدترین عملیات تروریستی خود 90 نفر را در شهر کرمان به هلاکت رساند. مردادماه امسال نیز این گروه در حمله تروریستی در شاهچراغ شیراز دو نفر را کشته و هفت نفر را مجروح کردند. اما داعش که از سال 2017 بسیار ضعیف به نظر می رسید، چگونه در سال های […]


به گزارش مانیبان، داعش در جدیدترین عملیات تروریستی خود 90 نفر را در شهر کرمان به هلاکت رساند. مردادماه امسال نیز این گروه در حمله تروریستی در شاهچراغ شیراز دو نفر را کشته و هفت نفر را مجروح کردند. اما داعش که از سال 2017 بسیار ضعیف به نظر می رسید، چگونه در سال های اخیر عملیات تروریستی پراکنده انجام داده است؟

شکل گیری اولیه داعش به سال 1999 برمی گردد البته این گروه در آن زمان این نام را نداشت. ابو مصعب الزرقاوی، یک اردنی که رهبری یک گروه شبه نظامی در افغانستان را بر عهده داشت، در اواخر دهه 1990 وارد عراق شد تا سازمان مردمی الجهاد را در بلاد الرافدین تأسیس کند. این گروه بین سال های 2003 تا 2006 حملات تروریستی زیادی را در عراق سازماندهی کرد و القاعده عراق نام گرفت.

در سال 2013 و همزمان با گسترش جنگ داخلی سوریه، القاعده در عراق فرصتی برای سازماندهی مجدد پیدا کرد و از خلاء قدرت در دو کشور عراق و سوریه استفاده کرد و نام دولت اسلامی سوریه را به خود اختصاص داد. و عراق رهبر این گروه یک جوان عراقی به نام ابوبکر البغدادی بود. این گروه بین سال‌های 2013 تا 2016 مناطق وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت و همچنین حملات تروریستی را در کشورهای غربی مانند فرانسه و اسپانیا با تعداد زیادی کشته سازمان‌دهی کرد. اما پس از سال 2016، وضعیت داعش بدتر شد و در نهایت در سال 2019 با کشته شدن ابوبکر البغدادی توسط آمریکایی ها، دارایی های خود را از دست داد. اما حملات تروریستی داعش ادامه یافت.

از دست دادن مناطق تصرف شده توسط داعش، این گروه را به شدت تضعیف کرد. تقریباً سه سال است که داعش حملاتی را در عراق انجام می دهد که در مقایسه با جنایات این گروه در گذشته موفقیت چندانی نداشته است. بیشتر این حملات در مناطق کم جمعیت صورت می گیرد. در حملاتی که در مرز عراق و سوریه انجام می شود، اغلب فقط نیروهای نظامی عراقی نیروهای داعش را می کشند.

در سوریه اوضاع کمی پیچیده تر است. گروه داعش در شمال و شرق این کشور در شرایطی دیده می شود که دولت مرکزی هنوز کنترل کاملی بر قلمرو خود ندارد. این گروه در سال‌های اخیر حملات پراکنده‌ای را در سوریه انجام داده است، اما در ماه اوت، حمله تروریستی با استفاده از پهپاد و… در مراسمی نظامی باعث کشته شدن 53 سوری شد. این یکی از مرگبارترین حملاتی بود که گروه داعش پس از زوال این گروه انجام داد. در ماه نوامبر، حمله دیگری به نیروهای نظامی در سوریه باعث زخمی شدن 20 نفر در سوریه شد.

در 12 اوت 1402 چهارمین رهبر خود ابوحسین قریشی را پس از درگیری با ماموران اطلاعاتی ترکیه از دست دادند و مسئولیت این گروه به فردی به نام ابوحفص الهاشمی القریشی واگذار شد. این نشان می دهد که داعش و شاخه های مختلف آن احتمالا از روش های جدیدی برای انجام حملات تروریستی استفاده می کنند. این گروه تروریستی برای اولین بار در سال 1395 عملیاتی را در ایران سازماندهی کرد که بر اثر حملات 26 خرداد 1395 علیه شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) 17 نفر به شهادت رسیدند. در اهواز 24 نفر کشته و 60 نفر مجروح شدند.

از سال 1397 تا 1401 ، داعش در ایران فعالیت نکرد. در اولین حمله تروریستی در 4 آبان 1401 در شاهچراغ، سه نفر با اسلحه در دست وارد میدان شدند و به سوی مردم تیراندازی کردند که 13 نفر را کشتند و 40 نفر را زخمی کردند. کمتر از یک سال بعد حمله دیگری به شاهچراغ رخ داد. در حمله تروریستی 22 آگوست 1402 دو نفر کشته و هفت نفر مجروح شدند. داعش مسئولیت هر دو حمله را بر عهده داشت.

حمله تروریستی به گلزار شهدای کرمان در مراسم سالگرد شهید قاسم سلیمانی، مرگبارترین حمله این گروه در ایران محسوب می شود. تعداد شهدای این حمله به 90 نفر رسیده است.

آنچه باید از داعش در خراسان بدانیم

داعش خراسان کار خود را در سال 2015 با جذب افراد از افغانستان، پاکستان و تاجیکستان آغاز کرد. این گروه ابتدا حملاتی را در افغانستان انجام می داد و البته با گروه طالبان درگیری داشت. حافظ سعید خان اولین سرکرده این گروه است که در 5 تیر 1395 به همراه چند تن از نزدیکانش توسط پهپادهای آمریکایی کشته شد.

پس از مرگ حافظ سعید خان، عبدالحسین لوگری به او تکیه کرد و به عنوان رهبر دولت اسلامی عراق و شام خراسان به کار خود ادامه داد. وی همچنین در سال 2017 در یک حمله نیروهای آمریکایی در ولایت ننگرهار کشته شد.

عبدالرحمن غالب نفر بعدی بود که فقط چند ماه بر کار ماند و سپس کشته شد و جای خود را به ضیاء الحق معروف به ابوعمر خراسانی داد و پس از او مولوی عبدالله به عهده گرفت. رهبری داعش در خراسان.

گروه داعش خراسان تاکنون هشت حمله تروریستی در افغانستان انجام داده است که منجر به کشته شدن تعداد زیادی شده است. آنها پنج حمله مرگبار در پاکستان برنامه ریزی کرده اند. بالاخره در ایران شروع به کار کردند و عملیات تروریستی کرمان را انجام دادند.

هفته گذشته وزارت کشور پاکستان با صدور بیانیه ای نسبت به افزایش نفوذ داعش در این کشور هشدار داد. این بیانیه مدعی است که شبه نظامیان داعش با انجام اقدامات تروریستی علیه شیعیان و اقلیت های مذهبی در تلاش هستند تا درگیری های فرقه ای را در پاکستان ایجاد کنند.

ترکیه 9 ژانویه اعلام کرد که در عملیات همزمان اداره مبارزه با تروریسم پلیس و سازمان اطلاعات ترکیه، 189 مظنون به همکاری با گروه تروریستی داعش در 37 استان این کشور بازداشت شده اند. 10 روز پیش، وزارت کشور ترکیه از دستگیری 304 مظنون به ارتباط با شبه نظامیان داعش خبر داد.

برخی تحلیلگران معتقدند که نیروهای داعش اکنون به نیروهای مزدور مرتبط با کشورهای دیگر تبدیل شده اند و به دستور دیگران عملیات تروریستی انجام می دهند. البته تاکنون هیچ مدرکی برای این تحلیل وجود ندارد. هشدارهای کشورهای منطقه در کنار آنچه در ایران رخ داده است. این نشان می دهد که گروه داعش بار دیگر به بازیگری خطرناک برای کشورها تبدیل شده است.

عبدالرحیم مسلم دوست سرکرده سابق داعش در خراسان پیامی در این شبکه اجتماعی منتشر کرد داعش فقط در افغانستان و منطقه حضور تبلیغاتی دارد و هیچ حضور فیزیکی ندارد. چندین گروه اطلاعاتی دیگر از جمله پاکستان و تاجیکستان از افراد خاصی استفاده می کنند و آن را داعش برای اهداف خود می نامند.

منبع: Khabaronline


لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=174152

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.