افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

خورشید آن ماه، خوشه ای از نشانه های فرهنگ بلوچستان

  • کد خبر : 176905
خورشید آن ماه، خوشه ای از نشانه های فرهنگ بلوچستان

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی ایوان رباط; اولین نمایش ایوان، با فیلم “خورشید آن ماه” برای به کارگردانی ستاره اسکندری به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و با حضور مسعود امینی طریانی (مدیر فیلمبرداری)، نکیسا نوری (بازیگر)، سحر عصرزاد (منتقد و نویسنده سینما) و ستاره اسکندری (کارگردان) این هفته در تالار کیف کوک […]

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی ایوان رباط; اولین نمایش ایوان، با فیلم “خورشید آن ماه” برای به کارگردانی ستاره اسکندری به تهیه کنندگی منوچهر محمدی و با حضور مسعود امینی طریانی (مدیر فیلمبرداری)، نکیسا نوری (بازیگر)، سحر عصرزاد (منتقد و نویسنده سینما) و ستاره اسکندری (کارگردان) این هفته در تالار کیف کوک ایوان رباط برگزار شد.

«خورشید آن ماه» اولین ساخته سینمایی ستاره اسکندریه علاوه بر شرکت در برخی جشنواره‌ها، در شصتمین جشنواره فیلم آسیا و اقیانوسیه که توسط اتحادیه تهیه‌کنندگان فیلم آسیا پاسیفیک از 9 تا 11 دسامبر 1402 در ماکائو برگزار شد نیز به نمایش درآمد و نازنین فراهانی برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. در این فیلم نقش آفرینی کنید.

از دیگر بازیگران این فیلم می توان به پژمان بازغی، امیرحسین هاشمی، بنفشه صمدی، روژین صدرزاده، صادق سهرابی، مهتاب جامی، نکیسا نوری، صادق بلوچی، روژناک شیرانی، مریم بوبانی و پهلان اسحاق بلوچ نسب اشاره کرد.

سهرا اسکندری اولین فیلم بلند خود را با حمایت منطقه آزاد چابهار و سیستان و بلوچستان در مناظر طبیعی و زیبا و با موسیقی مفرح و در قالب یک داستان عاشقانه، تصویری صادقانه از سنت ها و آداب و رسوم به مردم ارائه می کند. مردم بلوچ .

اکران این فیلم برای اولین بار از چهارشنبه 31 آذرماه در سینماهای سراسر کشور آغاز شد و شنبه 25 آذرماه مصادف با اکران در سینماها در ایوان رباط اکران شد.

مسعود امینی تریانی تجربه فیلمبرداری این اثر را یکی از بزرگ ترین فرصت های خود عنوان کرد و گفت: در «خورشید آن ماه» به عنوان مدیر فیلمبرداری توانستم آزادانه ایده هایی را در راستای اهداف فیلم مطرح کنم. جغرافیای منطقه و در نهایت تولید آن یکی از چیزهایی است که به آن افتخار می کنم.

سحر عصرآزاد منتقد حاضر در این مراسم در ادامه سخنان مسعود امینی تیرانی افزود: تم رنگی و سبک تصویربرداری فیلم تاثیر فیلم را دو چندان کرده و با واقعی بودن داستان شاهد صحنه های جادویی هستیم. هر نما شبیه به نقاشی و شعر است و گرما و صمیمیت را به مخاطب منتقل می کند.

نکیسا نوری ایفای نقشی که اختلاف سنی زیادی با او داشت را چالشی معرفی کرد و با اشاره به چالش زبان بلوچی گفت: اعتماد و راهنمایی ستاره اسکندری باعث شد بتوانم نقشی را در سینما ایفا کنم. سن 20 سالگی -سالها اختلاف سنی، خوب در اولین تجربه سینمایی ام، خودم را تزکیه کنم. یادگیری زبان بلوچی و تجربه حضور در این منطقه نیز دیدگاه من را نسبت به این جغرافیا و فرهنگ آن تغییر داد.

نوری افزود: «خورشید آن ماه» قطعا درخشان ترین نقطه کارنامه هنری من باقی خواهد ماند.

سحر عصر آزاد از «خورشید آن ماه» به عنوان اولین فیلم بلوچ زبان تاریخ سینمای ایران یاد کرد و گفت: برخی از فیلم هایی که قبل از خورشید آن ماه ساخته شده اند، تصویری وارونه از چابهار به نمایش گذاشته اند که ستاره اسکندری به خوبی از پس آن برآمده است. او با نشان دادن تصویر واقعی از فرهنگ چابهار و بلوچی سعی کرد انتقاد خود را نسبت به سنت ها و باورهای غلط فرهنگی که زنان را در مقابل یکدیگر و مردان را در مقابل هم قرار می دهد و می تواند به خون ریزی های پر جنب و جوش تبدیل شود و چهره آسیب دیده و زنان در جوامع کوچک را به نمایش بگذارد.

سهرا اسکندری گفت: من قاطعانه مخالف نقد همراه با تخریب هستم. یک قوم می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد و با اینکه زیباست، سنت های غلطی نیز دارد و قوت خورشید آن ماه در این است که با وجود نشان دادن سنت های غلط، زیبایی آن قوم را نیز به تصویر می کشد. خورشید آن ماه مملو از نمادهای فرهنگ بلوچستان است. زبان، لباس، غذا، موسیقی.

اسکندری با اشاره به اکران این فیلم در چابهار گفت: با وجود اکران و کم توجهی به سینمای مستقل، تمام تلاشم را برای اکران آن در سراسر کشور انجام دادم. بعد از اکران فیلم در چابهار تماشاگران به گریه افتادند و صحبت از اصلاح سنت های غلط با مردان و زنان بلوچ شد و احساس کردم به عنوان یک فیلمساز و مددکار اجتماعی به مردم بلوچ احترام گذاشتم و توانستم. برای تغییر دیدگاه برخی از مردان مقید و سنتی، من می خواهم این موضوع خاص را تغییر دهم.

در پایان حاضران و عوامل فیلم به پاسخگویی به سوالات نشستند. یکی از موضوعات مطرح شده در این گفتگو عدم توجه به سایر چالش ها و مشکلات پیش روی مردم بلوچستان بود.

ستاره اسکندری در پایان از «خورشید آن ماه» به عنوان ادای احترام به قوم بلوچ یاد کرد و افزود: امیدوارم این اثر شروعی باشد برای توجه بیشتر اهالی فرهنگ و هنر به این مناطق و فرهنگ ها.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=176905

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.