افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 12 October , 2024
1

خودروسازان پسته صادر می کنند/ صادرکنندگان عمده بیکار هستند

  • کد خبر : 314449
خودروسازان پسته صادر می کنند/ صادرکنندگان عمده بیکار هستند

آفتاب نیوز: مظفر محمدی عضو هیأت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم توقف صادرات پسته توسط واحدهای خودروسازی اظهار داشت: صادرات پسته توسط شرکت های خودروسازی از مهرماه سال گذشته آغاز شد و در این مدت 80 به بالا تا 90 درصد محصول پسته ایران توسط این واحدها صادر می شد. ادامه این […]

آفتاب نیوز:

مظفر محمدی عضو هیأت نمایندگی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم توقف صادرات پسته توسط واحدهای خودروسازی اظهار داشت: صادرات پسته توسط شرکت های خودروسازی از مهرماه سال گذشته آغاز شد و در این مدت 80 به بالا تا 90 درصد محصول پسته ایران توسط این واحدها صادر می شد. ادامه این روند بدون شک به از دست دادن بازارهای صادراتی پسته کشور منجر خواهد شد.

وی اقدامات اخیر خودروسازان را عامل تخریب تدریجی بازار پسته در کشور عنوان کرد و گفت: افزایش عوارض گمرکی پسته از 6 به 9 دلار و واردات خودرو و قطعات آن با ارز. حاصل صادرات پسته ضربه سختی برای بخش کشاورزی است.

یکی از نمایندگان مجلس ایران تصریح کرد: در واقع با جفا به خودروسازان، تعرفه گمرکی پسته از 6 دلار به 9 دلار افزایش یافت تا با افزایش عوارض، قطعات خودرو را بیشتر وارد کنند. بی آنکه بدانیم با این اقدام صادرکنندگان اصلی پسته به دام افتادند.

محمدی در سکوت خبری از واردات خودرو با ارز حاصل از صادرات پسته انتقاد کرد و گفت: اقدامات خودروسازان در صادرات پسته باعث می شود جایگاه این محصول صادراتی روز به روز در بازار جهانی کاهش یابد. و صادرات این محصول استراتژیک جهت دار و برنامه ریزی شده است.

رئیس کمیسیون واردات اتاق کرمان ادامه داد: شرکت های خودروسازی بر اساس اطلاعات و تحلیل های موجود محصول پسته کشاورزان را زیر قیمت تمام شده صادر می کنند و بازار پسته را به شدت تحت تاثیر قرار داده اند. سود این گروه در واردات خودرو یا قطعات آن است، زیرا 200 تا 300 درصد واردات خودرو سودآور است و ضرر 5 تا 10 درصدی در صادرات پسته برایشان مهم نیست.

وی با اشاره به اینکه صادرات پسته توسط شرکت های خودروسازی از مهرماه سال گذشته آغاز شد، تصریح کرد: در این مدت 80 تا 90 درصد پسته ایران توسط شرکت های خودروسازی صادر شد و صادرکنندگان بزرگ پسته تعطیل شدند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از محصول پسته در انبارها باقی مانده است. زیرا شرکت های خودروسازی تمام ظرفیت مورد نیاز خود را صادر می کنند و مابقی پسته باقی می ماند و خریداران خارجی متاثر از قیمت هایی که قبلا از این شرکت ها خریده اند، حاضر به خرید پسته به قیمت روز از صادرکنندگان اصلی نیستند. این موضوع بر جایگاه پسته ایران در بازار تاثیر می گذارد و دنیا را تکان می دهد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=314449

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.