افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

خواص چای دارچین؛ 14 مزیت باورنکردنی + دستور غذا

  • کد خبر : 128578
خواص چای دارچین؛  14 مزیت باورنکردنی + دستور غذا

چای دارچین نوعی دم کرده آرامش بخش است که جرعه آن تمام وجود ما را گرم و آرام می کند. این چای معطر و رنگارنگ از جوشاندن دارچین پودری یا چوبی در آب تهیه می شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد و به همین دلیل است که آثار آن قرن ها در طب سنتی […]

چای دارچین نوعی دم کرده آرامش بخش است که جرعه آن تمام وجود ما را گرم و آرام می کند. این چای معطر و رنگارنگ از جوشاندن دارچین پودری یا چوبی در آب تهیه می شود و فواید زیادی برای سلامتی دارد و به همین دلیل است که آثار آن قرن ها در طب سنتی چین دیده می شود. اگر می خواهید خواص چای دارچین را بدانید، با ما همراه باشید تا علاوه بر ذکر فواید بی شمار این نوشیدنی کم کالری، طرز تهیه آن را به شما آموزش دهیم.

خواص چای دارچین

1. منبع عالی آنتی اکسیدان است.

چای دارچین سرشار از آنتی اکسیدان های مهم مانند پروسیانیدین ها و پلی فنول ها است. این محتویات ارزشمند با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و از بیماری های جدی مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت جلوگیری می کند. محققان معتقدند میزان آنتی اکسیدان موجود در دارچین بسیار بیشتر از سایر گیاهان و ادویه جات است.

2. برای سلامت قلب مفید است

دارچین به تنهایی درمان کننده بیماری های قلبی نیست، اما در کنار رژیم غذایی سالم و سبک زندگی مناسب، می تواند مشکلات قلبی را سریعتر درمان کند. طبق تحقیقات، نوشیدن چای دارچین رگ های خونی را باز می کند، فشار خون و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و کلسترول خوب را افزایش می دهد. اگر مصرف چای دارچین یکی از عادات روزانه شماست، مطمئن شوید که خون سالم تری در رگ های شما جریان دارد.

3. برای سلامت پوست و مو مفید است.

هر چه از خواص چای دارچین برای پوست می گوییم، به اندازه کافی نگفته ایم. مهمترین آنها کمک به تولید کلاژن است که پوست را نرم، سفت و هیدراته می کند. علاوه بر این، به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی که دارد، درمان خوبی برای آکنه های مزاحم است. در مورد تاثیر دارچین برای تقویت مو باید بگوییم که با مصرف دمنوش دارچین یک شبه راپونزل نمی شوید، بلکه به دلیل دارچین موجود در آن یکی از دمنوش های مفید برای تقویت فولیکول ها و رشد مو به حساب می آید.

4. علائم پریود را تسکین می دهد.

مادربزرگ ها همیشه می گفتند که نوشیدن یک لیوان چای داغ درمان دردهای عضلانی قبل از قاعدگی در زنان است. خوردن آن نیز بی تاثیر نبود. به طور قطع نمی توان اثربخشی آن را با مسکن ها مقایسه کرد، اما طبق تجربه مصرف آن باعث گرم شدن بدن و تسکین درد می شود.

5. قند خون را تا حدودی کاهش می دهد.

بر اساس برخی تحقیقات، نوشیدن چای دارچین می تواند گلوکز پلاسما را کاهش دهد و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. نوشیدن این معجون معجزه آسا بر سایر علائم مرتبط با دیابت نیز تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین و کلسترول کل خون به تدریج کاهش می یابد و قند خون به تدریج تنظیم می شود.

6. برای کاهش وزن بی تاثیر نیست.

نمی توان با قطعیت در مورد خواص چای دارچین برای کاهش وزن صحبت کرد، اما نمی توان تأثیر خوب آن را نیز انکار کرد! در یکی از مطالعات، مصرف روزانه 5 قاشق چایخوری پودر دارچین به مدت 3 روز توانست 0.7 درصد از توده چربی شرکت کنندگان را از بین ببرد. اطلاعات موثقی در مورد مصرف مقادیر کمتر هنوز در دسترس نیست.

7. التهاب را کاهش می دهد

آیا می دانستید که مصرف منظم چای دارچین تا حد زیادی التهاب مفاصل را کاهش می دهد؟ علاوه بر این، دارچین می تواند انواع التهاب ها مانند آسم، کولیت، بیماری کرون و روماتیسم را تضعیف کند و سلامت از دست رفته را به بیمار بازگرداند.

8. علائم سرماخوردگی را برطرف می کند

همه ما حداقل یک بار چای دارچین را برای درمان سرماخوردگی و سیستم ایمنی درست کرده ایم و با احساس خوبی که بعد از نوشیدن آن به شما دست می دهد، آشنا هستیم. خواص آنتی اکسیدانی این چای خوشمزه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا روند بهبودی سریعتر از همیشه انجام شود. بخار داغ چای احتقان را کاهش می دهد و گلو درد را تسکین می دهد. با این حال، هنوز هیچ مدرک علمی دال بر اثربخشی خواص چای دارچین برای سرماخوردگی و درمان آن وجود ندارد.

9. ناراحتی معده را برطرف می کند

اگرچه نمی توان با قاطعیت در این مورد صحبت کرد، اما طبق تجربه، درمان مشکلات معده یکی از محبوب ترین خواص چای دارچین است. دارچین حاوی کاتچین، نوعی ترکیب فنلی است که می تواند به آرامی علائم بیماری التهابی روده را سرکوب کند و به تدریج مشکلاتی مانند تهوع، اسهال، سوء هاضمه و اسپاسم معده را ریشه کن کند.

10. باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد.

دارچین خواص ضد باکتریایی خود را مدیون فیتوکمیکال های زیست فعال مانند سینامالدئید و اوژنول است. عصاره دارچین به راحتی غشای سلولی باکتری را از بین می برد، حرکت آن را کند می کند و سرعت تقسیم سلولی را کاهش می دهد. همچنین خاصیت ضد قارچی دارد و با انواع عفونت های قارچی مبارزه می کند.

11. خاصیت ضد سرطانی دارد.

یکی دیگر از فواید چای دارچین که هنوز هیچ پشتوانه علمی برای آن پیدا نکرده ایم، کمک به کشتن سلول های سرطانی است! برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند مصرف دارچین از گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن جلوگیری می کند و قدرت بدن را برای مبارزه با این بیماری مهلک افزایش می دهد، اما علم هنوز این ادعا را تایید نکرده است.

12. عملکرد مغز را بهبود می بخشد

چای دارچین برای تحریک عملکرد مغز

تا به امروز چندین مطالعه حیوانی در مورد خواص چای دارچین برای مغز انجام شده است و همه آنها فواید این چای را برای عملکرد مغز تایید کرده اند. حتی برخی مصرف روزانه چای دارچین را برای افرادی که حافظه خود را به دلیل آسیب مغزی از دست داده اند توصیه می کنند.

13. تقویت کننده نعوظ در مردان است.

به گفته گذشتگان، اشراف شب ها قبل از خواب مقدار کمی از پوست دارچین را در هوا می سوزاندند و دود آن را استشمام می کردند، زیرا معتقد بودند یکی از مهمترین خواص چای دارچین برای مردان کمک به آنهاست. نعوظ بهتر البته این گفته هنوز پشتوانه علمی ندارد و در حد تجربه باقی مانده است.

14. رحم زن را ضد عفونی می کند.

یکی از خواص چای دارچین برای رحم تقویت آمادگی آن برای باروری است. اگر عادت به مصرف چای دارچین دارید، احتمال ضعیف بودن رحم برای حمایت از جنین بسیار کم است. علاوه بر این، اختلالات هورمونی که باعث تنبلی تخمدان و در موارد پیشرفته تر باعث ناباروری در زنان می شود، با مصرف چای دارچین قابل کنترل و درمان است.

مضرات نوشیدن چای دارچین

به طور کلی نوشیدن این نوشیدنی دارویی خطر خاصی ندارد، اما خوب است نکات مهمی در مورد عوارض آن بدانید.

  • احتمال آسیب دیدگیهی کبدی: کومارین موجود در دارچین در صورت مصرف زیاد می تواند به کبد آسیب برساند.
  • احتمال بروز ضایعات دهانی: اگر به دارچین حساسیت دارید، ممکن است بعد از مصرف چای دارچین زخم یا زخم در دهانتان ایجاد شود. سینامالدئید موجود در این گیاه باعث ایجاد واکنش آلرژیک در برخی افراد می شود.
  • احتمال کاهش قند خون: مصرف روزانه این چای قند خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
  • تداخلات دارویی: دارچین با داروهای تجویز شده برای بیماری کبد یا دیابت تداخل دارد.

مقدار مناسب چای دارچین

چای دارچین با وجود خواص بی شماری که دارد نوشیدنی مناسبی برای مصرف روزانه نیست. طبق تحقیقات، بدن انسان روزانه به 5 میلی گرم کومارین ریز مغذی نیاز دارد، در حالی که 1 قاشق چای خوری پودر دارچین حاوی 7 تا 18 میلی گرم کومارین است. این بدان معناست که مصرف روزانه حتی 1 قاشق چایخوری دارچین برای بدن بسیار زیاد خواهد بود.

طرز تهیه چای دارچینی خوشمزه

برای تهیه این چای ساده به 1 فنجان آب و 1 چوب دارچین نیاز دارید و 10 دقیقه زمان می برد تا آماده شود.

  • ابتدا آب را در یک قوری کوچک بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد.
  • چوب دارچین را اضافه کنید و حرارت را کم کنید.
  • بعد از 10 دقیقه چای شما آماده خواهد بود.
  • چوب دارچین را بردارید و دم کرده را در فنجان بریزید.

این چای را با کمی عسل و زنجبیل یا کمی لیموترش مخلوط کنید و بنا به ذائقه خود سرد یا گرم بنوشید. حتی می توانید گیاهی مانند بابونه را اضافه کنید تا طعم لذیذتری داشته باشد و خواص بیشتری داشته باشد.

اخرین حرف

اگرچه ما تک تک خواص چای دارچین را نمی دانیم، اما هزاران سال است که این چای لذیذ و داروی شفابخش را مصرف می کنیم و تاثیر شگفت انگیز آن را در مشکلات ریز و درشت بارها دیده ایم. اگر طعم چای دارچین را دوست ندارید، می توانید آن را با طعم های دیگر مانند زنجبیل یا هل مخلوط کرده و هفته ای چند بار بنوشید.

آیا از دیگر خواص این چای برای روزهای سرد پاییزی می دانید؟ اطلاعات خود را حتما در قسمت نظرات با ما و همکاران عزیز در میان بگذارید.


فروشگاه اسمارتک نیوز بود؟  مجموعه سلامت و زیبایی.

راه حل هایی برای زیبا و سالم ماندن


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=128578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.