افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
1

خواص ماهی کیلکا

  • کد خبر : 320538
خواص ماهی کیلکا

به گزارش رکنا، ماهی کیلکا یکی از گونه های آبزی است که به دلیل خواص متعدد و ارزش غذایی آن به دلیل جثه کوچک، بسیاری از مردم از آن بی اطلاع هستند. این ماهی از خانواده شاه ماهی سیاه است و زیستگاه اصلی آن دریای خزر است. خواص ماهی کیلکا این خیلی است کیلکا به […]

به گزارش رکنا، ماهی کیلکا یکی از گونه های آبزی است که به دلیل خواص متعدد و ارزش غذایی آن به دلیل جثه کوچک، بسیاری از مردم از آن بی اطلاع هستند. این ماهی از خانواده شاه ماهی سیاه است و زیستگاه اصلی آن دریای خزر است. خواص ماهی کیلکا این خیلی است

کیلکا به دلیل ارزش غذایی بالا و منابع غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین ها و اسیدهای چرب امگا 3، یک وعده غذایی کامل برای همه افراد و همه سنین است. این ماهی انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به انواع کیلکای معمولی، آنچویی و چشم درشت اشاره کرد.

ارزش غذایی ماهی کیلکا

با در نظر گرفتن ارزش غذایی بالای ماهی کیلکا، یکی از ماهی های ارزشمندی است که پتانسیل آن را دارد که در وعده های غذایی مختلف گنجانده شود تا انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کند. به دلیل وزن کم ماهی کیلکا، بسیاری از افراد به اشتباه آن را فاقد ارزش غذایی می دانند.

اما مقادیر بسیار بالای امگا 3 و ویتامین D موجود در کیلکا با ماهی های بزرگتر برابر است و در برخی موارد، مواد مغذی بیشتری نسبت به آنها دارند. به عنوان مثال ماهی کیلکا دارای مقدار زیادی ویتامین B12 است که یکی از ویتامین های ضروری برای سلامتی و محلول در آب است. برخی از ضروری ترین عناصر و ترکیبات موجود در ماهی کیلکا را در جدول زیر مشاهده می کنید.

مواد مغذی در کیلکا

مقدار در 100 گرم

انرژی

157 کیلو کالری

چربی مفید

حدود 7 گرم

پروتئین

24 گرم

اسیدهای چرب امگا 3

1.4 گرم

چرا کیلکا برای رژیم های کم کالری مناسب است؟

پروتئین کیلکا قابلیت هضم بالایی دارد و از نظر ارزش غذایی و تامین اسیدهای آمینه ضروری برای بدن ارزشی برابر با گوشت قرمز دارد. اما نکته جالب در مورد این ماهی این است که وقتی به گونه ای سرو شود که اغلب با پوست و استخوان مصرف شود، می تواند مقادیر بالایی کلسیم را به بدن برساند.

به همین دلیل برای زنان باردار، زنان یائسه و حتی نوجوانان و کودکانی که نسبت به سایر افراد به کلسیم بیشتری نیاز دارند بسیار مفید است.

حتی کنسرو ماهی کیلکا نیز مانند سایر ماهی های کوچک استخوانی که از آن ماهی تن ساخته می شود دارای مقادیر ارزشمندی کلسیم و فسفر لازم برای رشد، سلامت و استحکام استخوان ها و دندان های کودکان است که باعث افزایش هوش کودکان و کمک به فعالیت مغزی می شود. البته نمی توان از ویتامین های A و D که به صورت مولتی ویتامین برای زنان باردار و کودکان در حال رشد تجویز می شود و در ماهی کیلکا به مقدار قابل توجهی وجود دارد غافل شد.

مقدار کالری

میزان کالری موجود در کیلکا نسبت به سایر آبزیان کم‌تر است و بنابراین مصرف آن در رژیم‌های غذایی کم کالری توصیه می‌شود. علاوه بر این، به دلیل دارا بودن منابع غنی از مواد مغذی ضروری برای بدن، به ویژه پروتئین ها و ویتامین های مختلف، گزینه ای هوشمندانه و اقتصادی برای رژیم های کاهش وزن محسوب می شود.

چربی های موجود در ماهی کیلکا غیراشباع هستند که به راحتی و سریع هضم می شوند و در عین حال امگا 3 مورد نیاز بدن را برای حفظ سلامت قلب و عروق خونی، سلامت مغز و سیستم عصبی و همچنین تامین می کنند. و همچنین به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد از انواع سرطان ها پیشگیری می کند. اکسید کننده است.

سایر فواید سلامتی مصرف کیلکا

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف ماهی کیلکا فواید بسیار دیگری برای تضمین سلامتی و پیشگیری از طیف وسیعی از بیماری ها دارد.

تامین کننده ویتامین D لازم برای بدن.

ویتامین D یکی از ترکیباتی است که بدن انسان به تنهایی قادر به تولید آن نیست. بنابراین تامین آن از منابع غذایی یا قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضروری است. مصرف منظم انواع ماهی به خوبی می تواند نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند که این امر در مورد ماهی کیلکا نیز صدق می کند.

هر وعده 100 گرم ماهی کیلکا می تواند 15 درصد نیاز روزانه یک فرد بالغ به این ویتامین را تامین کند. اهمیت تامین این ویتامین همچنین در نقش اساسی آن در تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با انواع بیماری های عفونی، ویروس ها و سرطان ها نهفته است. علاوه بر این، سایر مزایای مصرف ویتامین D، به ویژه از منابع طبیعی مانند ماهی، برای بدن عبارتند از:

تقویت استخوان ها، کاهش خطر شکستگی و جلوگیری از پوکی استخوان

استحکام دندان ها

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی.

خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش دهید.

افزایش قدرت سیستم ایمنی و پیشگیری از انواع بیماری های عفونی و ویروسی.

خواص آنتی اکسیدانی و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان.

خواص ارزشمند سلنیوم

این ماده معدنی برای بدن برای تولید آنتی اکسیدان های ضروری حیاتی است که از آسیب رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می کند. آنتی اکسیدان ها همچنین از مشکلات تنفسی، حملات آسم در کودکان و سالمندان، رشد سلول های سرطانی و … جلوگیری می کنند. بنابراین، افزودن آن به غذا از طریق آبزیان به ویژه ماهی کیلکا بسیار مفید است.

از ویتامین B12 در کیلکا غافل نشوید

ویتامین B12 یک ماده مغذی حیاتی است که در تولید گلبول های خون و گلبول های قرمز استفاده می شود. بنابراین برای افرادی که مشکل کم خونی دارند می تواند بسیار مفید باشد. علاوه بر این، این ویتامین نقش مهمی در تولید DNA و تامین انرژی بدن دارد.

خوشبختانه ویتامین B12 در هر وعده 100 گرم ماهی کیلکا تقریباً 6 برابر بیشتر از هر ماده غذایی دیگری وجود دارد که بیش از نیاز روزانه بدن است. با مصرف 150 تا 200 گرم ماهی کیلکا می توانید به مدت یک هفته نیاز بدن به ویتامین B12 را تامین کنید.

کیلکا جیوه دارد؟

امروزه با گسترش پرورش ماهی شاهد افزایش درصد آلاینده هایی مانند جیوه و سایر فلزات سنگین در گوشت ماهی هستیم. این مشکل به دلیل آلودگی آب دریا یا آلودگی شیمیایی منابع غذایی آبزیان است.

خوشبختانه کیلکا یکی از ماهی های سالمی است که به طور طبیعی در آب دریا صید می شود و از منابع غذایی سالم مانند پلانکتون ها و موجودات کوچک دریایی تغذیه می کند.

به طور کلی هر چه ماهی کیلکا بزرگتر باشد احتمال آلودگی آن به جیوه بیشتر است. زیرا درصد تغذیه ماهی های بزرگتر از منابع غذایی آلوده بیشتر است. اما در مجموع میزان جیوه در کیلکا ناچیز است و می توان آن را نادیده گرفت. آلودگی به فلزات سنگین مانند آرسنیک و جیوه اغلب در ماهی های پرورشی که تغذیه مناسبی ندارند مانند ماهی تیلاپیا دیده می شود. البته با توجه به خواص درمانی ارزشمندی که انواع ماهی ها از جمله ماهی تیلاپیا دارند با رعایت اصولی و گنجاندن آن به مقدار مجاز در وعده های غذایی می توان از خطرات مسمومیت با فلزات سنگین جلوگیری کرد.

سایر مواد مغذی

خوردن ماهی کیلکا با پوست و استخوان و پختن کامل آن می تواند طیف وسیعی از مواد مغذی ضروری را برای بدن فراهم کند. به ویژه سلنیوم، کلسیم و فسفر، اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3، پروتئین ها و ویتامین های مختلف به ویژه ویتامین های A، B، D و ویتامین های E و K.

بنابراین ماهی کیلکا غذایی مقرون به صرفه و مقرون به صرفه با تمام خواص ارزشمند است که با گنجاندن آن در برنامه غذایی افراد می تواند بسیاری از نیازهای ضروری بدن را از نظر عناصر مهم و مواد معدنی لازم برای سلامتی برطرف کند.

مجموعه مواد مغذی و ارزشمند در این ماهی کوچک و ارزان، آن را به یک وعده غذایی سالم و بهترین ایده برای یک شام رژیمی تبدیل کرده است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که دستیابی به سلامتی، شادابی و طول عمر در سلامت کامل موهبتی است که طبیعت به انسان داده است.

منبع: رژیم غفاری

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=320538

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.