افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
1

خواص جادویی نمک برای سلامت بدن

  • کد خبر : 216160
خواص جادویی نمک برای سلامت بدن

اکثر مردم معتقدند مصرف نمک تنها عوارض و آسیب هایی برای بدن به همراه دارد، در حالی که مصرف نمک به مقدار مناسب خواص خوبی برای زیبایی و سلامت بدن دارد. به گفته کارشناسان، آمریکایی ها برای حفظ سلامت بدن خود حداقل 500 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. اما نیازها، عادات و سبک زندگی […]

اکثر مردم معتقدند مصرف نمک تنها عوارض و آسیب هایی برای بدن به همراه دارد، در حالی که مصرف نمک به مقدار مناسب خواص خوبی برای زیبایی و سلامت بدن دارد.

به گفته کارشناسان، آمریکایی ها برای حفظ سلامت بدن خود حداقل 500 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. اما نیازها، عادات و سبک زندگی فردی آنها به طور قابل توجهی متفاوت است. بیشتر نمکی که ما مصرف می کنیم از غذا و مقدار کمی از آب می آید. در این قسمت به فواید نمک می پردازیم.

فواید استفاده از نمک

بازجذب آب:

بیماری‌های بیماری‌زای مزمن مانند اسهال و وبا باعث کم‌آبی و از دست رفتن مواد معدنی در بدن می‌شوند، بنابراین اگر درمان به موقع انجام نشود، عملکرد کلیه‌ها و دستگاه گوارش دچار تغییر می‌شود.

مصرف نمک های محلول در آب و گلوکز سریع ترین راه برای مقابله با خشکی بدن است. محلول خوراکی نمک و آب را می توان برای بیماران مبتلا به اسهال و سایر بیماری های بیماری زا تجویز کرد.

تسکین عضلات (پاها):

گرفتگی عضلات معمولا در افراد مسن و ورزشکاران رخ می دهد. ورزش، نوسانات وزن بدن، بارداری، عدم تعادل الکترولیت ها و از دست دادن نمک در بدن از دلایل این مشکل هستند.

فعالیت بدنی شدید در گرمای تابستان یکی از دلایل مهم گرفتگی عضلات غیرارادی است. ورزشکاران به دلیل تعریق زیاد روزانه بین 4 تا 6 قاشق چایخوری نمک از دست می دهند. خوردن غذاهایی که منابع طبیعی نمک هستند می تواند شدت گرفتگی عضلات را کاهش دهد.

برای ورزشکاران نوشیدن یک لیوان آب با یک قاشق چایخوری نمک توصیه می شود. آب گوجه فرنگی و نوشیدنی های ورزشی نیز گزینه های خوبی هستند.

کمک به درمان فیبروز کیستیک:

فیبروز کیستیک یک بیماری ژنتیکی است که در اثر از دست دادن بیش از حد نمک و مواد معدنی از طریق تعریق، کم آبی بدن و خلط ایجاد می شود. بلغم زیاد، مجاری ادراری و دستگاه گوارش را مسدود می کند.

در این بیماری از دست دادن یون های سدیم و کلرید به صورت نمک بسیار زیاد است تا جایی که پوست بیماران شور می شود. این افراد برای جبران این آسیب باید غذاهای شور و شور بخورند زیرا بلغم مانع از جذب چربی در شکم می شود. افراد مبتلا به فیبروز کیستیک ممکن است دچار کمبود مواد مغذی محلول در چربی مانند ویتامین های A، D، E و K باشند.

بهبود بهداشت دهان و دندان:

مینای دندان لایه سختی است که روی دندان ها را می پوشاند و از آن ها در برابر پلاک و حمله اسید محافظت می کند. مینای دندان از نمک محلولی به نام هیدروکسی آپاتیت تشکیل شده است. پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که این نمک ها به دلیل تشکیل پلاک حل شوند.

کمبود مینای دندان باعث از بین رفتن استخوان و مواد معدنی دندان می شود و منجر به ایجاد حفره می شود. استفاده از آب نمک، مسواک و نخ دندان می تواند اثرات مهاری بر التهاب لثه و پوسیدگی داشته باشد، با این حال، مطالعات علمی قابل توجهی برای استفاده از آب نمک در پیشگیری از بیماری های مزمن دندان وجود ندارد.

تسکین گلودرد و سینوزیت:

غرغره کردن با آب نمک گرم می تواند گلودرد را تسکین دهد و همچنین به درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کمک کند. با این حال، شواهد علمی کافی برای اثبات این اثر وجود ندارد. آب نمک ممکن است احساس خارش در گلو را کاهش دهد، اما لزوماً طول مدت درمان عفونت را کوتاه نمی کند.

بینی خود را با آب نمک بشویید زیرا یک درمان موثر برای سینوزیت است. آب نمک می تواند احتقان بینی را که از تنفس طبیعی جلوگیری می کند، تسکین دهد. با این حال، آزمایشات بالینی از این روش به عنوان درمان سینوزیت پشتیبانی نمی کند.

مفید برای دستگاه گوارش:

نمک نقش مهمی در فرآیند هضم و جذب دارد. نمک باعث تحریک آنزیم آمیلاز در دهان می شود. در صورت استفاده، نمک به شما امکان می دهد طعم غذاها را بچشید. علاوه بر این، نمک با تجزیه مولکول های غذا برای هضم و هضم مفید است. علاوه بر این، نمک اسید هیدروکلریک تولید می کند. اسید کلریدریک در ترشحات گوارشی بسیار ضروری است و دیواره های معده را می پوشاند.

بهبود مشکلات تنفسی:

نمک به درمان بیماری های تنفسی مانند آسم، برونشیت و تب کمک می کند، همچنین برای کاهش التهاب مجاری تنفسی بسیار عالی است، بنابراین مخاط را کاهش می دهد تا بهتر نفس بکشید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید، این ترکیب به پاکسازی سینوس ها کمک می کند.

درمان زخم انگشتان پا:

گاهی ناخن انگشت شست پا در گوشت فرو می رود و در آنجا رشد می کند و باعث درد و عفونت زیادی می شود. برای کاهش تورم و حساسیت، می توانید چند روز متوالی پای خود را در محلول آب نمک قرار دهید و بعد از هر بار از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید و انگشت پا را با بانداژ بپیچید. اگر بعد از چند روز بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید.

کاهش اگزما و پسوریازیس:

محلول آب و یک فنجان نمک را در وان حمام آماده کنید و به مدت 15 دقیقه در آن دراز بکشید، این به کاهش تورم اگزما کمک می کند.

خواص مصرف نمک با معده خالی

برای افزایش عملکرد بدن، صبحانه باید مغذی باشد، علاوه بر این، قبل از خوردن صبحانه، مقداری آب گرم و محلول نمکی بنوشید، زیرا آب نمک حاوی مقدار مناسبی الکترولیت است و مواد معدنی لازم برای انرژی بدن را تامین می کند.

تسهیل خواب و درمان افسردگی:

بسیاری از افراد در هنگام خواب مشکل آبریزش دهان دارند. خواب باعث کمبود نمک در بدن می شود و کمبود آن باعث کمبود آب و همچنین افزایش ترشح غدد بزاقی می شود. مصرف نمک قبل از خواب از ترشح بیش از حد بزاق جلوگیری می کند. علاوه بر این، نمک با تولید دو هورمون سروتونین و ملاتونین به مقابله با استرس و درمان افسردگی کمک می کند و باعث می شود شب بهتر بخوابید.

پیشگیری از پوکی استخوان:

نمک برای سلامت استخوان ها ضروری است و تقریبا یک چهارم نمک بدن در استخوان ها ذخیره می شود. کمبود نمک و آب باعث می شود که بدن نمک مورد نیاز خود را از استخوان ها جذب کند که می تواند باعث پوکی استخوان شود. بنابراین، مصرف آب و نمک در حد متعادل به شما کمک می کند تا از پوکی استخوان جلوگیری کنید.

تقویت سیستم ایمنی:

نمک اولین آنتی بیوتیک جهان است و دارای خواص ضد ویروسی است. بنابراین، جایگزین فوق العاده ای برای آنتی بیوتیک هایی است که دارای عوارض جانبی هستند. نمک سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به محافظت از بدن در برابر ویروس های سرماخوردگی، تب، آنفولانزا و بیماری های خودایمنی و همچنین آلرژی کمک می کند.

سلامت قلب:

اگرچه نمک به عنوان یک ماده مضر شناخته می شود، ترکیب آن در آب می تواند به کاهش سطح کلسترول بالا، فشار خون بالا و کنترل ضربان قلب نامنظم کمک کند، بنابراین ایمنی در برابر حملات قلبی و تصلب شرایین ایجاد می کند.

لایه برداری صورت:

با ماساژ دادن پوست با ترکیب یک قاشق چای خوری نمک و یک قاشق چای خوری روغن زیتون، می توانید پوست صورت خود را لایه برداری کنید.

نرم کننده پوست:

نمک می تواند به کاهش چربی پوست کمک کند. برای این کار یک بطری اسپری کوچک با آب گرم و یک قاشق چایخوری نمک درست کنید و روی صورت خود اسپری کنید. مراقب باشید به چشمان خود دست نزنید. این ترکیب به عنوان یک نرم کننده پوست عمل می کند.

درمان ورم چشم:

برای درمان تورم چشم ها به پشت دراز بکشید و پنبه ای را در محلول آب نمک داغ خیس کنید و روی چشم های متورم خود بمالید.

پوست کندن با نمک:

با لایه برداری دست و پا با نمک می توانید سلول های مرده را از بین ببرید و همچنین گردش خون را بهبود ببخشید. بعد از حمام و در حالی که پوستتان هنوز مرطوب است، کمی نمک روی دستتان بریزید و به آرامی روی دست و پا بمالید.

نرم شدن مو:

به دلیل وجود مواد معدنی مهم، نمک می تواند موها را درخشان، ترمیم و محافظت کند.

جلوگیری از عرق کردن پوست سر:

برای کاهش تعریق، از اسپری نمک روی ریشه موهای مرطوب استفاده کنید و بگذارید خشک شوند. نمک می تواند عرق یا روغن را از بین ببرد.

کاهش استرس:

تحقیقات نشان داده است که هورمون های استرس توسط مقادیر بالای سدیم در بدن مهار می شوند و با اختلال افسردگی مبارزه می کنند.

درمان آفت:

برای کاهش و بهبود سریعتر زخم های دهان می توانید از روش شستشوی دهان با محلول آب نمک استفاده کنید. یک قاشق چایخوری نمک را به نصف لیوان آب اضافه کنید، محلول را در دهان خود بچرخانید و سپس آن را دور بریزید. تکرار این عمل در طول روز باعث بهبود زخم های دهان می شود.

زخم را بشویید:

شستن زخم با آب نمک و فشار کم در پیشگیری از عفونت و تشدید آن موثر است.

مرطوب

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=216160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.