افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
0

خطر خسارت به محصولات کشاورزی با کاهش 14 درجه ای دمای هوا – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 403678
خطر خسارت به محصولات کشاورزی با کاهش 14 درجه ای دمای هوا – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر ، وحید کاظم زاده سخنگوی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی از روز دوشنبه 9 مهر لغایت پنجشنبه 12 آبان 1403 تا حد زیادی بخشی در استان آذربایجان شرقی به ویژه در نواحی شرقی و شمالی استان شاهد نفوذ […]

به گزارش خبرنگار مهر ، وحید کاظم زاده سخنگوی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: بر اساس پیش بینی هواشناسی از روز دوشنبه 9 مهر لغایت پنجشنبه 12 آبان 1403 تا حد زیادی بخشی در استان آذربایجان شرقی به ویژه در نواحی شرقی و شمالی استان شاهد نفوذ موج سرد همراه با افت محسوس دما بین 8 تا 14 درجه خواهیم بود، بنابراین از این نظر هشدار نارنجی فعال شده است. توسط هواشناسی کشاورزی صادر شده است.

وی بیان کرد: بر این اساس، لغزش جاده ها، طغیان جاده ها، طغیان رودخانه ها و افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، سیلابی شدن جاده ها، پدیده مه، کاهش دید، رعد و برق، جریان آب، ریزش سنگ و اجسام مرتفع امکان پذیر است رانش کوه، بادهای نسبتاً شدید تا شدید و خسارت به سازه های موقت و محصولات کشاورزی پیش بینی می شود.

کاظم زاده به کشاورزان هشدار داد که هرگونه خسارت احتمالی به گلخانه ها، صیفی جات و صیفی جات و درختان باقی مانده در باغ ها را جدی بگیرند و افزود: به کشاورزان و دامداران توصیه می شود اقدامات پیشگیرانه لازم را در این زمینه انجام دهند و بوته های سیب زمینی را مقصر بدانند. تسریع در کشت کلزا در مناطق سردسیر، شروع تغذیه زمستانه زنبورهای عسل، تامین سوخت گلخانه ها و دامداری ها، حفاظت از تاسیسات آبیاری تحت فشار، استفاده از کودهای پتاسیم و اسید آمینه و افزایش رطوبت مزارع و باغ ها برای تنظیم دما. از طریق آبیاری بازیگری خارج از نوبت

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه وزش باد شدید در برخی مناطق، کاهش دما و بارش برف در مناطق سردسیر باعث خسارت به محصولات سبزی، محصولات زراعی و تاسیسات کشاورزی می شود، گفت: از کشاورزان عزیز می خواهیم نسبت به برداشت محصولات آماده تسریع اقدام کنند. از جمله سیب زمینی، ذرت، گوجه فرنگی، آفتابگردان، پنبه، لوبیا، برنج، سیب و پسته. همچنین نهرهای آب پاک، تنظیم دریچه های استخرهای پرورش ماهی، انتقال ماشین آلات کشاورزی به مکان های امن، تسریع در کاشت محصولات پاییزه با توجه به بارندگی های روزهای اخیر، توقف آبیاری باغات، جمع آوری نهاده های مربوط به آبیاری قطره ای. تسریع در برداشت میوه های باقی مانده در باغ ها، پرهیز از هر نوع هرس برای جلوگیری از شیوع بیماری ها، تنظیم دما و رطوبت گلخانه ها به دلیل افت محسوس دما و بسته شدن دریچه های هوای گلخانه ها در زمان شدید. بادها بخور گیاهان یک روز قبل از یخبندان طبق اطلاعیه اداره هواشناسی با محلولهای مس (اکسی کلر مس و محلول بردوفیکس)، تسریع در برداشت محصولات کشاورزی، بخور میوه بر اساس اطلاعیه اداره هواشناسی شهرستانها ( هنگامی که دمای روز و شب به زیر صفر نمی رسد، آب را از سمپاش ها تخلیه کنید، دریچه ها را ببندید و پوشش های نایلونی را کنترل و کنترل کنید، سوخت مایع را در گلخانه ها و اتاق های پرورش قارچ ذخیره کنید، گرمایش گلخانه را بررسی و کنترل کنید. سیستم ها و در صورت لزوم تعمیر سریع و به موقع، تهیه اسیدهای آمینه و کودهای پتاسیم و جلبک برای مقابله با یخ زدگی گیاهان و مقاومت بیشتر در برابر استرس در گلخانه ها، پوشاندن تنه درختان آسیب پذیر با مخلوط کائولن، قارچ کش و غیره. با تایید کارشناسان جهاد کشاورزی، پرهیز از هرس درختان و کاشت درختان جوان و استفاده از ضدیخ گیاهی روی درختان آسیب پذیر (در شهرهایی که دمای زیر صفر خواهند داشت) از جمله اقدامات لازم است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=403678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.