افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

خرید آهن هوشمند در شرایط رکود

  • کد خبر : 372304
خرید آهن هوشمند در شرایط رکود

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهن; فعالیت بازار آهن در حالی در اولین روز پاییز صورت گرفت که در تمامی زیر مجموعه های بازار آهن کشور شاهد آرامش و ثبات قیمت آهن بودیم و در برخی منابع فروش نیز افت جزئی گزارش شد. بر اساس اطلاعات یک ماه گذشته، قیمت دلار همچنان در […]

به گزارش بازار به نقل از قیمت آهن; فعالیت بازار آهن در حالی در اولین روز پاییز صورت گرفت که در تمامی زیر مجموعه های بازار آهن کشور شاهد آرامش و ثبات قیمت آهن بودیم و در برخی منابع فروش نیز افت جزئی گزارش شد. بر اساس اطلاعات یک ماه گذشته، قیمت دلار همچنان در کانال 59 هزار تومانی است و نوسانات عمده ای را نشان نمی دهد.

بر اساس گزارش های موجود در بازار آهن داخلی، قیمت میلگرد 27 تا 28 هزار تومان و پروفیل 2 هزار تومانی 36 تا 37 هزار تومان برآورد شده است.

با توجه به پارامترهای موجود از جمله ثبات نرخ دلار، اتصال برق به کارخانه‌های فولاد، کاهش تقاضا و ثبات قیمت جهانی فولاد، در صورتی که اتفاق سیاسی، نظامی و اقتصادی خاصی رخ ندهد، کمتر می‌شود. تا انتخابات نوامبر آمریکا، بازار آهن روند ثابتی خواهد داشت.

به عبارت دیگر قیمت جهانی سنگ آهن که مبنای تعیین قیمت آهن و فولاد در جهان است، مانع بزرگی بر سر راه نوسانات قابل توجه در بازار داخلی ایران تلقی می شود. هر تن سنگ آهن حدود 90 دلار اعلام شده که کمترین قیمت در تاریخ این کالا است و احتمالا این روند در سال آینده نیز ادامه داشته و به زیر 80 دلار خواهد رسید.

در مجموع با در نظر گرفتن این عوامل، نوسان صعودی قابل توجه در بازار آهن داخلی بعید به نظر می رسد. حتی محدودیت صادرات فولاد کشور، محدودیت انرژی، حمایت دولت از قیمت آهن در سطوح پایین یا قیمت بالاتر و عواملی از این قبیل جدا از بازار جهانی نیست و در حال حاضر نیز با چالش هایی مانند مازاد تولید ملی، کمبود انرژی مواجه است. و تعطیلی برخی واحدهای تولیدی.

در هر صورت آنچه از وضعیت این روزهای بازار آهن برمی آید کمبود نقدینگی و خروج سرمایه گذاران از بازار است و نمی توان آینده روشنی را با شرایط فعلی متصور شد. به عبارت دیگر، رکود ساخت و ساز، قیمت پایین مسکن و کمبود نقدینگی مهمترین پارامترهای بازدارنده سرمایه گذاری در بازار آهن است.

سقوط آزاد قیمت آهن در سایه کاهش تقاضای جهانی

بازار آهن در بحران است. با وجود کاهش نرخ بهره بانکی در ایالات متحده و بهبود برخی بازارهای مالی، قیمت آهن همچنان در حال کاهش است. این کاهش شدید قیمت عمدتاً ناشی از عوامل زیر است:

کاهش تقاضای فولاد در چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان به دلیل افت شاخص PMI به زیر 50 درصد و رکود بخش ساختمان، یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت آهن است.

برای مقابله با رکود اقتصادی، چین صادرات فولاد ارزان به بازارهای جهانی را آغاز کرده است که منجر به عرضه بیش از حد و کاهش قیمت شده است.

به همین ترتیب کاهش تقاضای مسکن در کشورهای بزرگی مانند آمریکا و چین به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و افزایش نرخ بهره، تقاضای آهن را تحت تاثیر قرار داده است.

بنابراین، تا زمانی که چین به صادرات فولاد ارزان خود ادامه دهد و تقاضا در بازارهای جهانی به ویژه در بخش املاک و مستغلات بهبود نیابد، انتظار می‌رود قیمت آهن روند نزولی خود را حفظ کند.

به طور کلی بازار آهن در شرایط بسیار سختی قرار دارد و پیش بینی می شود این وضعیت در کوتاه مدت ادامه داشته باشد. با وجود این، همانطور که در تحلیل قبلی اشاره کردیم، وضعیت با ثبات بازار آهن و اصلاح تدریجی قیمت آهن، فرصت مناسبی برای خرید پروفیل های فولادی مورد نیاز تلقی می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=372304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.