افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
2

خروج دولت از اقتصاد انرژی به رفع نارضایتی کمک می کند

  • کد خبر : 162936
خروج دولت از اقتصاد انرژی به رفع نارضایتی کمک می کند

به گزارش بازار، جلسه کمیته انرژی های تجدیدپذیر کمیسیون انرژی خانه ایران برگزار شد. اولین موضوع این جلسه «آیین نامه اجرای ماده 10 قانون رفع موانع توسعه صنعت برق کشور» بود. یکی از اعضای انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران گزارشی از وضعیت، موانع و مشکلات صنعت برق ایران ارائه کرد. بر اساس قانون، تولید برق […]

به گزارش بازار، جلسه کمیته انرژی های تجدیدپذیر کمیسیون انرژی خانه ایران برگزار شد. اولین موضوع این جلسه «آیین نامه اجرای ماده 10 قانون رفع موانع توسعه صنعت برق کشور» بود.

یکی از اعضای انجمن انرژی های تجدیدپذیر ایران گزارشی از وضعیت، موانع و مشکلات صنعت برق ایران ارائه کرد. بر اساس قانون، تولید برق از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما سازمان امور مالیاتی این معافیت را نمی‌پذیرد و با وزارت نیرو اختلاف نظر دارد که منجر به سرگردانی فعالان اقتصادی شده است.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته تولید انرژی های تجدیدپذیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان مثال، ایالات متحده و چین در تولید انرژی های تجدیدپذیر پیشرو هستند. اما در کشور در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو مسیر دیگری را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال 1403 نسبت درآمد دولت از محل مالیات تقریباً 50 درصد افزایش یافت. در حالی که وقتی تولید کاهش می یابد باید راهی پیدا کرد که این ناهماهنگی ها در جهت درست تری قرار گیرد.

در ادامه بیان شد: باید وزارت نیرو را متقاعد کنیم که مالیات بر ارزش افزوده را خودش پرداخت کند و فعالان اقتصادی به پرداخت این بدهی ادامه دهند. همچنین گفته شد مالیات بر ارزش افزوده ربطی به تولیدکننده برق ندارد. زیرا انتهای زنجیره است.

داوود مددی، رئیس کمیته فنی انرژی های تجدیدپذیر کمیسیون خانه انرژی ایران نیز گفت: تجهیزاتی که برای تولید استفاده می شوند باید در رده تولید قرار گیرند. حالا این موضوع از وزارت نیرو به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شد، در حالی که بیشتر می شد در وزارت صنعت، معدن و تجارت چاره اندیشی کرد. طومار ما باید به عنوان یک لایحه در شورای گفتگو مطرح شود.

در ادامه آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران گفت: مراحل تدوین آیین نامه اجرایی ماده 10 قانون رفع موانع توسعه کشور در وزارت نیرو در حال انجام است. صنعت برق ; اما علیرغم مفاد ماده 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مبنی بر اخذ مشاوره و نظر تشکل های اقتصادی هنگام تدوین دستورالعمل ها و رویه ها، تاکنون در مورد این آیین نامه چنین اتفاقی نیفتاده است و نامه ارسالی توسط کمیسیون انرژی خانه ایران نیز در این زمینه پاسخی دریافت نکرده است. امیدواریم وزارت نیرو در این زمینه همکاری کند.

در این جلسه عنوان شد: بر اساس ماده 14 قانون رفع موانع توسعه صنعت برق و ماده 12 رفع موانع تولید، دولت موظف است منابع مالی لازم را برای خرید تامین کند. تضمین برق از ارزش سوخت صرفه جویی شده و تامین اعتبارات لازم در قبوض بودجه سالانه.

در ادامه این جلسه پیشنهاد کمیسیون انرژی خانه ایران در مورد ماده 12 بودجه 1403 مورد بررسی قرار گرفت و نماینده مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: در لایحه بودجه سال 1403 عدم تعادل در هدفمندی یارانه ها وجود دارد و وجود دارد. امکان پذیرش این بند در مجلس به دلیل عدم تعادل در بودجه وجود دارد. وجود ندارد و پیشنهاد می شود این بند را از هدف خود حذف کرده و به دنبال منابع مالی دیگری برای آن بگردید.

حمیدرضا صالحی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ایران نیز گفت: دولت به جای پول حواله سوخت بدهد. همچنین در لایحه بودجه باید تبصره 14 و ماده 12 تفکیک شود.

نجفی در این خصوص اظهار داشت: باید بتوانیم ماده 12 آیین نامه را اصلاح کنیم و از تبصره 14 جدا شود در غیر این صورت به دلیل کمبود توان مالی، تبصره 14 اجرایی نمی شود. طبق قانون، هزینه سوخت صرفه‌جویی شده باید به بخش خصوصی بازگردانده شود. در اینجا ما نیاز به تغییر یا اصلاح داریم. نکته ای که نماینده مرکز پژوهش های مجلس پاسخ داد: حساب بهینه سازی در ماده 43 برنامه هفتم توسعه دیده شده است.

در ادامه محمد اسکندری، مدیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: شورای گفت‌وگو اصل 12 را از اولویت‌های خود می‌داند. دستور اجرایی نقطه ورود بهتری است. در زمینه اجرا، شفاف سازی کنیم که چه می خواهیم و بر اساس آیین نامه اجرایی به اجماع برسیم.

یکی از فعالان اقتصادی حاضر در جلسه نیز اظهار داشت: بر اساس ماده 12، پروژه هایی به ارزش 134 میلیارد دلار تعریف شده است، اما بخش خصوصی یک ریال کمک نکرده است و این خلاف نظر بخش خصوصی است. وزارت نفت بخشی از این را با شرکت های خود اجرا کرده است. مشکل اصلی ما قانون نیست بلکه مسئولانی هستند که به این مسائل توجهی ندارند.

در ادامه به تعیین اثرات آلودگی و انتشار کاغذهای کربنی و استفاده از این ابزارها در مسیر بهینه سازی انرژی پرداخته شد.

صالحی نایب رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران تاکید کرد: آنچه مشخص است این است که دولت به جای اینکه دولت حضور خود را در حوزه انرژی تقویت کند، باید از اقتصاد انرژی خارج شود و این حوزه را به بخش خصوصی بسپارد. اقتصاد هر روز البته دولت فکر می کند که اگر یارانه انرژی را قطع کند، نیروگاه های کوچک از کار می افتند، اما اینطور نیست. اقتصاد انرژی ظرفیت بازیابی را دارد و دولت این موضوع را بهانه ای برای رها نکردن بخش انرژی کرده است.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی برای خروج از رکود برنامه دارد و می تواند با سرمایه گذاری عدم تعادل برق را حل کند. از سوی دیگر هدفمندی یارانه ها در شرایطی است که هر بودجه ای را مصرف می کند.

صالحی ادامه داد: مدیریت اقتصاد انرژی و بحث خروج دولت از معادلات اقتصاد انرژی که می تواند به توسعه صنعت انرژی کمک کند و دولت در مقابل آن مقاومت می کند، نشان از ادامه این روند دارد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی خانه ایران افزود: دولت سرمایه لازم برای توسعه این بخش را ندارد، یعنی شرایط مانند گذشته نیست که بتوان پول نفت را در این بخش خرج کرد. بخش خصوصی و همچنین به بخش خصوصی اجازه نمی دهد که کنترل این موضوع را در دست بگیرد. علاوه بر این، اجازه اصلاح قوانین و اصلاح معادلات مصرف انرژی را نمی دهد که می تواند ارزش آفرینی کند. می بینیم که در اقتصاد برق دولت فقط حضور دارد. این اجازه را به نیروگاه ها نمی دهد تا معاملات عرضه و تقاضا را به طور مستقیم با صنایع انجام دهند. در میدان گاز هم همین اتفاق می افتد.

وی تصریح کرد: بخش خصوصی می تواند طی دو یا سه سال پروژه های توسعه گاز را انجام دهد و این مشکل را حل کند اما عملا دولت اجازه ورود بخش خصوصی به این حوزه را نمی دهد. دولت باید به سرمایه گذاران اجازه سرمایه گذاری و تعیین قیمت کالاهای عرضه شده را بدهد و دائماً نقش خود را در این معاملات کمرنگ کند. اما این اتفاقات نه تنها رخ نداده، بلکه به نظر می رسد که دیگر تکرار نخواهند شد. زیرا رویکرد فعلی نمی تواند منجر به این تحولات شود.

توافق شد که در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، طرح و ابعاد متعدد آن بررسی شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=162936

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.