افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

خداحافظی با مسکن ملی یا اصلاح مدل شکست خورد. نتیجه بی توجهی دولت به بخش خصوصی است

  • کد خبر : 343429
خداحافظی با مسکن ملی یا اصلاح مدل شکست خورد. نتیجه بی توجهی دولت به بخش خصوصی است

نجمه جهان تیغ، بازار; نهضت ملی مسکن شعاری بود که از ابتدای دولت سیزدهم بر آن تاکید شد و قرار بود سالانه یک میلیون مسکن در سراسر کشور ساخته شود. بر اساس این وعده در چهار سال دولت سیزدهم در گلستان باید 93 هزار مسکن به متقاضیان تحویل شود که 70 هزار مسکن برای سه […]

نجمه جهان تیغ، بازار; نهضت ملی مسکن شعاری بود که از ابتدای دولت سیزدهم بر آن تاکید شد و قرار بود سالانه یک میلیون مسکن در سراسر کشور ساخته شود. بر اساس این وعده در چهار سال دولت سیزدهم در گلستان باید 93 هزار مسکن به متقاضیان تحویل شود که 70 هزار مسکن برای سه سال برآورد می شود.

سقوط متقاضیان طرح ملی مسکن

حال اگر بخواهیم مروری بر روند اجرای این طرح داشته باشیم، می بینیم که پیشرفت پروژه های این طرح به سرعت پیش می رود و با توجه به تورم و کاهش قدرت خرید متقاضیانی که در این طرح ثبت نام کرده اند. برنامه ریزی کنید. مدام در حال سقوط هستند.

آنچه در این ماجرا جالب است، آمار اعلام شده از سوی مسئولان است. متولیان امر می گویند در طرح نهضت ملی سه میلیون متقاضی مسکن وجود دارد که بخش کوچکی از این تعداد قسط اول را پرداخت کرده اند و با افزایش تعداد اقساط آن قسمت کوچکتر و کوچکتر می شود و امکان خروج مالی وجود دارد. کاهش می یابد.

کارشناسان معتقدند موفقیت نهضت ملی مسکن نیازمند تقویت حوزه املاک است؛ موضوعی که دولت سیزدهم به آن توجهی نداشت. مالک شرکت ساختمانی به شیوه خود زمین هایی را در مناطق مختلف شهر به ویژه بافت فرسوده را برای ساخت و ساز واگذار می کند که این امر باعث کاهش فشار بر بخش پشتیبانی می شود.

از سوی دیگر فعالان حوزه مسکن معتقدند سیاست های سینوسی و مدرج مسکن بازخورد مناسبی نخواهد داشت و باید برنامه ای محکم با بازه زمانی حداقل 15 ساله برای اسکان مردم در نظر گرفته شود.

خبرنگار بازار در خصوص روی کار آمدن دولت جدید با عضو هیئت مدیره مرکز انبوه سازان ایران گفت و گو کرد تا نقاط ضعف این طرح را بشناسد و از فعالان حوزه مسکن و ساخت و ساز راهکار بگیرد. .

سید محمد مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بخشی از مسکن در هر کشوری متعلق به مسکن استیجاری است، همه مردم به مسکن ملکی علاقه ندارند و یا گاهی به دلیل شرایط زندگی مجبور به سکونت در اجاره می شوند.

عضو هیئت مدیره کانون انبوه سازان ایران: اگر مدت خانه دار شدن افراد از 30 سال بیشتر شود، آن جامعه دچار یک بیماری مزمن در حوزه مسکن می شود و اینجاست که دولت باید مسکن حمایتی تولید کند.

الگوهای محدود و انعطاف ناپذیر در طرح حرکت ملی

وی افزود: همیشه باید تولید مسکن را به گونه ای تنظیم کرد که بخشی از آن اجاره داده شود و اگر این مبلغ 20 تا 25 درصد باشد منطقی است اما اگر به 50 درصد برسد زنگ خطری برای مردم محسوب می شود. کشور و نشان دهنده رفاه کم مردم است.»

وی گفت: اگر بازه زمانی مسکن مردم از 30 سال بیشتر شود جامعه دچار بیماری مزمن مسکن می شود و اینجاست که دولت باید مسکن حمایتی تولید کند.

وی تصریح کرد: با استفاده از مدل محدود و غیر قابل انعطاف نمی توان به همه اعشار پاسخ داد. نمونه بارز آن جنبش ملی مسکن است که در این طرح هیچ فرصتی برای اصلاح ندید.

مرتضوی تصریح کرد: نهضت ملی مسکن موفقیت چندانی کسب نکرد و در مقایسه با هدف گذاری که ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود، موفق نبود و در عمل به 10 درصد این هدف نرسید.

دخالت دولت در مسکن عامل اصلی کمبود و هزینه های بالاست

یکی از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان در گفت و گو با بازار اظهار داشت: مرکز پژوهش های مجلس دخالت دولت در حوزه مسکن را عامل اصلی کمبود و گرانی مسکن می داند.

حسین ویزواری افزود: دولت ها باید مشکلات بخش خصوصی را که شامل سازندگان، انجمن های انبوه سازان مسکن، انجمن های شرکت های ساختمانی و خدمات عمومی و سازمان نظام های مهندسی ساختمان می شود، حل و تقویت کنند و نقش حاکمیت و سیاست گذاری را بر عهده بگیرند. .

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بازوی فنی بهره برداران آینده صنعت ساختمان پاسخگوی دغدغه های مردم است و قطعا نیازمند تقویت است.

سخنگوی کمیسیون ساخت و ساز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر حرکت ملی مسکن و وضعیت این پروژه در دولت سیزدهم اظهار داشت: در حال حاضر نیاز کشور به مسکن پنج هزار واحد مسکونی است.

عبدالجلال ایری با بیان اینکه در ابتدای دولت سیزدهم دولت توانست 200 هزار واحد مسکونی بسازد افزود: دولت سیزدهم در تولید مسکن موفق تر از دولت روحانی بود.

وی ادامه داد: در ابتدای دولت روحانی ظرفیت تولید مسکن در کشور 600 هزار واحد بود که پس از هشت سال این رقم به 200 هزار واحد کاهش یافت و با شروع دولت شهید رئیسی، تولید مسکن ظرفیت از 200 هزار به 700 هزار واحد افزایش یافت.

سخنگوی کمیسیون عمران: مسکن سازی کار یک ساله نیست، چند وزیر در دولت سیزدهم تغییر کردند و این موضوع بر موضوع تولید مسکن تاثیر گذاشت.

سخنگوی کمیسیون عمران گفت: تاکنون 2 میلیون و 300 هزار واحد زمین به متقاضیان واگذار شده است.

کمبود ظرفیت وزارت راه و شهرسازی برای جذب بخش خصوصی

وی با تاکید بر اینکه ساخت و ساز مسکن کار یک ساله نیست، گفت: در دولت سیزدهم چند وزیر تغییر کردند و این موضوع بر موضوع تولید مسکن تاثیر گذاشت. همچنین ناتوانی وزارت راه و شهرسازی در جذب بخش خصوصی در طرح نهضت ملی مسکن دلیلی دیگر بر عدم تحقق وعده تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال بود.

نماینده مردم غرب گلستان در شورای اسلامی، عدم مشارکت بخش خصوصی در این طرح را یکی از انتقاداتی عنوان کرد و تصریح کرد: امیدواریم دولت چهاردهم سیاست ویژه ای را در راستای اجرای این طرح اتخاذ کند. اجرای طرح جهش در تولید مسکن

تسهیلات تق و لق به بخش خصوصی

تولید مسکن در استان گلستان که یکی از استان های شمالی کشور است، به ویژه در برخی از شهرستان های آن که شامل قوانین زمین درجه یک و دو است، کار را برای این استان سخت کرده است.

در مقطعی انبوه سازان گلستانی از عدم استفاده از بخش خصوصی داخلی در این پروژه انتقاد کردند اما هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت.

آنها معتقد بودند با توجه به کمبود زمین در گلستان باید به بخش ملک خصوصی توجه بیشتری شود و یکی از انگیزه های سازندگان برای ورود به این بخش، واگذاری تسهیلات 550 میلیونی بود.

انبوه سازان گلستانی در ادامه تلاش خود برای ورود به این طرح و کمک به تولید مسکن بیشتر، در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان موارد را مطرح کردند و در نهایت برای رفع مشکل تسهیلات در این جلسه به تصویب رسید. بانک ها به تعهد قانونی خود مبنی بر پرداخت تسهیلات 550 میلیون تومانی طرح نهضت ملی مسکن به بخش خصوصی عمل کنند.

خداحافظی با مسکن ملی یا اصلاح مدل شکست خورد. نتیجه بی اعتنایی دولت سیزدهم به بخش خصوصی

مدیر کل شهرسازی و راهداری گلستان بیان کرد: تعهد استان گلستان برای تولید مسکن در طرح حرکت ملی 70 هزار واحد مسکونی در یک دوره سه ساله بوده است.

سید محمد حسینی مانع اصلی ما در تولید مسکن را مشکل زمین عنوان کرد و افزود: متاسفانه طبق قانون نمی توانیم از زمین درجه یک و دو برای ساخت زمین استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه کار نهضت ملی دیر شروع شد، گفت: قرار بود 70 هزار واحد در 36 نقطه شهری و 1000 نقطه روستایی ساخته شود.

تحقق 10 درصد وعده

حسینی یادآور شد: سازمان بازرسی از فردا اقدامات سازمان های مختلفی را که باید در زمینه تامین زمین همکاری می کردند، بررسی می کند.

وی با اشاره به آمار تولید مسکن در دولت سیزدهم گفت: در سه سال گذشته 58 هزار پروانه ساخت در مناطق روستایی و شهری گلستان صادر شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: در طول سه سال دولت شهید رئیسی بیش از 39 هزار واحد مسکونی در گلستان اجرا و 7 هزار و 300 واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان: بسیاری از بانک ها بر اساس سهمیه ای که به آنها اعلام شد با نهضت ملی همکاری نکردند و بانک های خصوصی گلستان هم در این زمینه همکاری خوبی نداشتند.

وی افزود: همچنین 16 هزار واحد نیز به پایان مراحل سفت کاری رسیده است.

خداحافظ پیمانکاران داخلی کم کار

وی انتقاد کرد: بسیاری از بانک ها بر اساس سهمیه ای که به آنها اعلام شد با نهضت ملی کار نکردند و بانک های خصوصی گلستان در این زمینه همکاری خوبی نداشتند.

حسینی بیان کرد: در تلاش هستیم تا با مشارکت مردمی احداث واحدهای زیربنایی و پروژه های کوچک مقیاس یک و دو طبقه را برنامه ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال رصد پروژه های نهضت ملی هستیم، گفت: پیمانکاران غیربومی را اخراج می کنیم، با آنها خداحافظی می کنیم و پروژه ها را به پیمانکاران بومی واگذار می کنیم.

بر اساس گزارش های بازار، بانک ها، متقاضیان، عدم بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی و بسیاری از موضوعات مطرح شده از سوی نخبگان و فعالان این صنعت، کار را برای پیشبرد پروژه های مسکن متوقف کرده است که لازم است دولت چهاردهم این طرح را با اقتباس اجرایی کند. واقعیت جیب مردم است و بخش خصوصی را در کنار خود ببینند و از نظرات و پیشنهادات این قشر بهره ببرند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=343429

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.