افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
0

خبر فوری اسرائیل متوقف نمی شود. جز با این شرط!

  • کد خبر : 410875
خبر فوری اسرائیل متوقف نمی شود. جز با این شرط!

ماشین جنگی اسرائیل چگونه متوقف خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم: وقتی ماشین جنگی اسرائیل شروع به کار کرد چه اتفاقی افتاد؟ البته ماشینی که هنوز نتوانسته به یک پیروزی استراتژیک و تثبیت شده دست یابد. اگر بخواهم نتایج فرآیندها و جریان‌هایی را که منجر به تلقی […]

ماشین جنگی اسرائیل چگونه متوقف خواهد شد؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم: وقتی ماشین جنگی اسرائیل شروع به کار کرد چه اتفاقی افتاد؟ البته ماشینی که هنوز نتوانسته به یک پیروزی استراتژیک و تثبیت شده دست یابد.

اگر بخواهم نتایج فرآیندها و جریان‌هایی را که منجر به تلقی از وجود اسرائیل به‌عنوان یک تهدید شد، دسته‌بندی کنم، به نظر من سه محور اصلی وجود دارد که منجر به عملیات 7 اکتبر و رویدادهای بعدی شد:

1. آرمان نابودی اسرائیل در ایران و محور مقاومت

2. راهبرد اصلی ایران و مقاومت برای ایجاد نظم مطلوب در غرب آسیا و تبدیل شدن به نظم هژمونیک

3. رقابت قدرت های بزرگ جهانی برای ایجاد نظم چند بعدی مطلوب در منطقه برای کنترل قدرت رقیب (ایالات متحده و غرب) یا گسترش قدرت خود (چین و روسیه).

با تحلیل اجمالی هر یک از سه مورد فوق، می توان فهمید که چرا ماشین جنگی اسرائیل با این قدرت راه اندازی شد و چرا معتقدم این ماشین جنگی به این زودی ها خاموش نخواهد شد مگر اینکه گام هایی معادل این معادلات برداشته شود.

موضوع نابودی اسرائیل که وارد معادلات منطقه با انقلاب اسلامی ایران شد، زیرساخت اصلی تحولات منطقه در پنج دهه آینده را فراهم کرد. اساساً انقلاب ها بسته به موقعیت هر کشور در نظم بین المللی و منطقه ای معادلات جهانی و منطقه ای را تحت تأثیر قرار می دهند و انقلاب ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. آرمان نابودی اسرائیل و آزادسازی شهر مقدس در اواخر دهه 1970 در فضایی متولد شد که اسرائیل پس از شکل گیری و جنگ های متعدد و تلاش های گسترده، موجودیت خود را به گونه ای تامین و تثبیت کرده بود و تثبیت و جستجو کرده بود. تا سفارش مورد نظر خود را گسترش دهید. در چنین شرایطی، نقطه مقابل این نظم با انقلاب ایران به عرصه نظری و عملی منطقه کشیده شد که به نوعی سنگ بنای کنش و مقاومت ایران در دو سطح مرکزی پیش بینی شده در این متن بود.

سطح تحلیل محور دوم دقیقاً برگرفته از انقلاب ایران با آرمان است آزادی فلسطین و مقاومت در برابر استعمار و استکبار ایجاد شد. اگرچه مسئله آزادی فلسطین هدف اصلی نظم جدید بود، اما این دستور را نباید تنها در این مسئله خلاصه کرد، بلکه باید منافع مادی استراتژی را نیز به آن اضافه کرد. حوادثی مانند جنگ تحمیلی، جنگ داخلی لبنان و حمله اسرائیل به جنوب این کشور، فروپاشی شوروی، انتفاضه ها، تعهداتی مانند مادرید، حمله آمریکا به عراق، جنگ … 33 روز و بهار عربی از جمله وقایع دیگر در کنار سایر عناصر قدرت در تلاش و مقاومت ایران برای تعیین نظم مورد نظر خود در منطقه و تبدیل آن به نظم هژمونیک است.

محور دوم نتیجه حوادث پس از انقلاب ایران است که امروز بعد از قرن ها نظم منطقه را به طرز بی سابقه ای به نفع ایران تغییر داده است، مشکلی که سران اسرائیل را به شدت نگران کرده و آن را در کلمات کلیدی مانند نظم جدید یا تولد دوباره منطقه که به دنبال تخریب یا تضعیف جدی این نظم هستند.

اما سطح تحلیل محور سوم، سطح رقابت و فعالیت قدرت های بزرگ است. دو محور آخر تحت تأثیر این فضا هستند و می توانند این سطح را تحت تأثیر قرار دهند.

قدرت نوظهور چین و قدرت توسعه طلب روسیه که نفوذ زیادی در منطقه دارند و کنترل منطقه را یکی از مولفه های حیاتی خود می دانند، به دنبال تسخیر منطقه و تثبیت استراتژی های خود در رقابت با آمریکا هستند. . طرح مهار چین آمریکا یا طرح یک کمربند، یک جاده چین و جایگزین آن، طرح کمربند کریدور جنوبی خلیج فارس و اتصال هند و اقیانوس آرام به اروپا با نقطه کانونی اسرائیل و کنترل روسیه در منطقه از موضوعات مهم در این زمینه است. رقابت قدرت بزرگ، که به شدت معادلات فعلی را تحت تأثیر قرار می دهد، یک حوزه تأثیرگذار است. اما این نفوذ یک جانبه نیست و نظم ایران در منطقه می تواند متغیری تأثیرگذار و حتی تعیین کننده در این فضا باشد.

با این توضیحات می توان فهمید که این حوزه ها بر یکدیگر تأثیر می گذارند، یعنی آرمان های انقلاب اسلامی ایران، نظم مستقر و مستقر منطقه ای ایران، همراه با بازی ها در سطح جهانی، اسرائیل را با چالش جدی مواجه کرده است. تهدید تقریباً در تمام جنبه های تاریخ آن پس از طوفان الاقصی. و گاهی اوقات موجودی را در مقابل خود می بینید. (در اینجا من وارد بحث داخلی فلسطین و مشکلات این مردم و فراموشی آرمان فلسطین در جهان عرب نشدم.) اگر چنین تحلیلی را بپذیریم، حتی می توان نتیجه گرفت که این ماشین جنگی حتی شروع به کار می کرد. بدون طوفان الاقصی.

ماشین جنگی در نتیجه این سه محور، بعید به نظر می رسد که به این زودی متوقف شود، مگر اینکه اقداماتی برای نتیجه گیری انجام شود که خاموش کردن این دستگاه آسیب کمتری نسبت به روشن کردن آن به آنها وارد می کند.

اسرائیل و غرب به این نتیجه رسیدند که برجام به ترتیب معادله هسته ای>موشکی>منطقه ای (نیابتی)، در حال دمیدن در شیپور از سمت وسیع خود است. آنها دیدند که بعد از برجام نه آرمان فلسطین در ایران تضعیف شد، نه نظم منطقه ای ایران تضعیف شد و نه ایران جزیی از محور غرب برای رقابت قدرت های بزرگ محسوب می شد، بنابراین ترتیب معادله را تغییر دادند. منطقه ای (نیابتی) > موشکی > هسته ای. آنها با مختصاتی که ذکر شد به دنبال بستن پرونده ایران هستند.

امروز غرب با عمل به عنوان عامل اسرائیل و سوء استفاده از اراده اسرائیل سعی در نابودی بازوی قدرتمند مقاومت جمهوری اسلامی ایران دارد. ماشین جنگی اسرائیل حداقل تا زمانی که این معادله ضعیف نشود متوقف نخواهد شد مگر اینکه ایران و محور مقاومت تحولی اساسی در میدان و به تبع آن معادلات جنگی کنونی و منطقه ایجاد کنند. در زیر به مواردی که برای تغییر معادلات ضروری است اشاره می کنم.

1. ضربه مستقیم اساسی ایران به اسرائیل، که قول صدوق دو نفر علیه او یک حساب می شود.

2. قطع جریان های تدارکاتی اسرائیل، از ناامن ساختن بنادر مدیترانه و شمالی اسرائیل (مانند دریای سرخ و بندر ایلات) تا زنجیره تامین زمینی آن از امارات متحده عربی و حمل و نقل هوایی منطقه ای از امارات متحده عربی به اسرائیل و حتی شریان های انرژی به اسرائیل.

3. حضور گسترده نیروهای مقاومت چند ملیتی در لبنان و حتی فتح چند کیلومتری عمق خاک اسرائیل به همراه افزایش شلیک موشک و پهپاد مقاومت به شهرها و بنادر و زیرساخت های مهم اسرائیل.

4. فشار بر عمق استراتژیک اسرائیل در آمریکا و غرب. امروز نباید اسرائیل را محدود به سرزمین های اشغالی بدانیم. عمق استراتژیک اسرائیل چه از نظر مقاومت اقتصادی و چه از نظر امنیت در آمریکا و غرب است. تا زمانی که شاخص های تاثیرگذار مانند قیمت انرژی، بیمه دریایی، ریسک اقتصادی، بازار سهام در غرب و آمریکا تحت تاثیر قرار نگیرد، به عمق استراتژیک اسرائیل آسیبی وارد نخواهد شد.

5. سعی کنید یک بازی طراحی کنید که در آن قدرت های بزرگی مانند روسیه و چین جایگزین هایی برای برنامه هایی که برای مهار آنها ایجاد شده است پیدا کنند و به نوعی غرب را مجبور به خاموش کردن ماشین جنگی اسرائیل کنند.

6. هسته ای شدن ایران.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=410875

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.