افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
3

خاندوزی بر رفع موانع فنی و مهندسی صادرات ایران و عراق تاکید کرد.

  • کد خبر : 255796
خاندوزی بر رفع موانع فنی و مهندسی صادرات ایران و عراق تاکید کرد.

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی روز دوشنبه در دیدار با اثیر داوود سلیمان الغریری وزیر بازرگانی عراق و هیئت همراه اظهار داشت: علیرغم موانع متعددی که پیش آمده است، ایجاد شده است. در مسیر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، اما با تلاش های فراوان کمیسیون مشترک همکاری های […]

به گزارش بازار، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی روز دوشنبه در دیدار با اثیر داوود سلیمان الغریری وزیر بازرگانی عراق و هیئت همراه اظهار داشت: علیرغم موانع متعددی که پیش آمده است، ایجاد شده است. در مسیر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور، اما با تلاش های فراوان کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و عراق بخشی از این موانع برطرف شده و شاهد افزایش روابط تجاری دو کشور هستیم.

وی در خصوص فعال شدن شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق گفت: همکاران ما در ایران در این زمینه تلاش زیادی کرده اند و اگر موضوع انتقال زمین به نقطه نزدیک به مرز دو کشور باشد. حل شود، می توانیم به سرعت وارد فاز عملیاتی صنعتی شدن این شهر شویم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه خطاب به وزیر بازرگانی عراق افزود: مقامات ارشد عراقی جابجایی را پذیرفته اند اما در سطوح پایین اجرایی هنوز این اتفاق نیفتاده است و اگر قبل از سفر ریاست محترم جمهوری جمهوری ایران به عراق زمین باید تحویل داده شود. با سفر آقای رئیس جمهور شاهد اجرای این پروژه مشترک خواهیم بود.

خاندوزی یکی دیگر از موضوعات مورد علاقه دو کشور را توسعه خط ریلی ایران و عراق برشمرد و در این زمینه گفت: ما در ایران تلاش خواهیم کرد که به سرعت شرکت مین روب توسط ایران معرفی شود و همچنین می خواهیم طرف عراقی برای تسریع در تحویل زمین برای اجرای پروژه.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در خصوص جعل اسناد تجاری برخی از محصولات تجاری، راه حل اساسی و نحوه حل آن مشخص است و این مشکل از طریق تبادل آنلاین و الکترونیکی اسناد قابل حل است.

خاندوزی همچنین رفع محدودیت های پولی و بانکی برای تجار و صادرکنندگان محصولات ایرانی به عراق را یکی دیگر از موضوعات مهمی دانست که باید به آن توجه شود و در این زمینه گفت: آسیب شناسی هایی که در زمینه کاهش مبادلات تجاری بین دو کشور صورت گرفته است. دو کشور نشان می دهد این نشان می دهد که برخی محدودیت ها و بخشنامه هایی که برای تجار و یا برای مبادلات پولی و مالی بین دو کشور صادر می شود در کاهش انگیزه تجار ایرانی برای مبادلات تجاری با طرف عراقی تأثیر بسزایی دارد و این مغایر با اهداف و تلاش هایی که ما و شما در کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور به دنبال آن هستیم.

وی با اشاره به تاکید طرف عراقی بر تسریع در ساخت پروژه بزرگراه خسروی – خانقین – بغداد، خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه می تواند مسیری جدید و پویا در ترانزیت کالا بین دو کشور ایجاد کند.

وزیر اقتصاد و دارایی موضوع مربوط به استانداردهای دو کشور را یکی دیگر از محورهای مهمی دانست که باید در آن همکاری کرد و تاکید کرد: پذیرش متقابل استانداردها و گواهی انطباق و همچنین فعالیت شرکت های بازرسی است مورد قبول سازمان استاندارد ماست که می تواند روابط و همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور را تسهیل کند و پیشنهاد ایران این است که قبل از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق در این زمینه تفاهم حاصل شود.

خاندوزی با اشاره به توانمندی های فراوان شرکت های فنی و مهندسی ایران گفت: رفع موانع در این زمینه می تواند به افزایش همکاری های دو کشور به ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی به عراق کمک کند به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی در هیئت دولت، صدور ضمانت نامه دولتی برای شرکت های فنی و مهندسی ایرانی به منظور همکاری در بخش فنی و مهندسی صادرات با شرکت های عراقی را تایید می کنیم و امیدوارم با تاکید شما، عراقی ها دولت وزارت دارایی نیز این ضمانت نامه ها را تصویب خواهد کرد که زمینه را برای همکاری شرکت های ایرانی و عراقی فراهم می کند.

در ادامه این نشست وزیر بازرگانی عراق درباره مشکلات مربوط به نقل و انتقالات مالی بین دو کشور گفت: با توجه به تحریم های اعمال شده بر دو کشور ایران و عراق در سال های اخیر، موسسات مالی و بانک های عراقی اقدامات احتیاطی را انجام دادند. مبادلات عراق از این نظر محترم است، اما ما منکر بوروکراسی پیچیده و شدید حاکم بر روابط بین مؤسسات مالی نیستیم و این نیز ممکن است یکی از دلایل برخی مشکلات در هموارسازی روابط مالی دو کشور باشد.

اثیر داود سلیمان الغریری افزود: به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی عراق اعلام می کنم که به جز همه این موارد، همه مشکلات و موانع بر سر راه توسعه تجارت و همکاری های اقتصادی دو کشور بررسی می شود. از جمله مشکل اخیر.

وی تاکید کرد: سیاستی که در این زمینه و بر اساس مسئولیت خود در این کمیسیون اتخاذ کرده ام، بر این اساس است که مسئولیت تمامی حوزه های اقتصادی و حتی غیرتجاری، عمرانی، عمرانی و سرمایه گذاری های منطقه را بر عهده دارم. از شما میخواهم اگر هر یک از شرکتهای ایرانی برای ورود به بازار عراق نگرانی یا مشکلی دارند، آقای دکتر خاندوزی یا هر یک از نهادهای ذیربط به من اطلاع دهید یا اینکه این نامه از طریق سفارت عراق در ایران نوشته شود. دبیرخانه ما به همه این شکایات رسیدگی خواهد کرد تا طرف عراقی در این زمینه پاسخگو باشد و در صورت عدم پاسخگویی، این موارد به نخست وزیر عراق ارجاع خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=255796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.