افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 11 October , 2024
1

حملات هوایی و عملیات تروریستی سرعت نابودی اسرائیل را تشدید می کند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 392701
حملات هوایی و عملیات تروریستی سرعت نابودی اسرائیل را تشدید می کند – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر صبح امروز (جمعه ۲۹ مهرماه) در همایش بین بین المللی سی امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان بر لزوم امضای موافقتنامه همگرایی پارلمانی بین کشورهای منطقه تاکید کرد. متن کامل سخنان رئیس مجلس به شرح زیر است: به نام خداوند مهربان ترین، مهربان ترین است […]

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدباقر قالیباف رئیس شورای اسلامی شهر صبح امروز (جمعه ۲۹ مهرماه) در همایش بین بین المللی سی امین سالگرد قانون اساسی جمهوری تاجیکستان بر لزوم امضای موافقتنامه همگرایی پارلمانی بین کشورهای منطقه تاکید کرد.

متن کامل سخنان رئیس مجلس به شرح زیر است:

به نام خداوند مهربان ترین، مهربان ترین است

جناب رئیس جمهور، نمایندگان محترم، روسای محترم مجلس و مردم شریف تاجیکستان

با سلام

قانون اساس خانه است و بام تخطی محض.

(شعر لایق شیرعلی)

من بسیار خوشحالم که با شما در این نشست بین الملل بین الملل در شهر زیبای دوشنبه به مناسبت سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان شرکت می کنم. بدینوسیله از استقبال آبرومندانه مجلس تاجیکستان تشکر و قدردانی می نمایم و همچنین از جناب آقای رستم امام علی رئیس مجلس شورای ملی برای دعوت به این جلسه تشکر می نمایم. من به نمایندگی از مردم عزیز کشورم خوشحالی خود را به ملت و دولت جمهوری تاجیکستان اعلام می کنم.

در ابتدای سخنانم همبستگی خود را با ملت و دولت لبنان در پی شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعلام می کنم. جنایات آشکار رژیم صهیونیستی و اقدامات تروریستی در یک سال گذشته نشانه بارز ناتوانی این رژیم در مقابله با ملت های فلسطین و لبنان است. رژیم صهیونیستی باید بداند که نمی تواند شکست های راهبردی خود را با حملات هوایی و عملیات تروریستی جبران کند و این تنها به زوال موجودیتش سرعت می بخشد. می تواند ببخش بنابراین بلکه حملات هوایی و کشتار مردم بیگناه، بهتر است هر چه زودتر در مسیر توافق آتش بس با رعایت حداقل حقوق مردم غزه و لبنان قدم برداریم. ما رؤسای مجالس و مجالس کشورها به نمایندگی از مردم خود وظیفه داریم در برابر اقدامات خودسرانه و وحشیانه رژیم صهیونیستی در تخریب زنان و کودکان و تضییع حقوق اولیه مردم مظلوم فلسطین واکنش نشان دهیم. . و صدای آزادی و عدالتخواهی آنها باشد.

خانم ها و آقایان؛

تاجیکستان و کشور من ایران نصف تاریخ و فرهنگ مشترک پیوندهایی فراتر از مرزهای جغرافیایی دارند. زبان فارسی که نگین مشترک دو ملت است، اساس همدلی فکری و فرهنگی است. امروزه این میراث غنی فرهنگی می تواند به عنوان یک سرمایه راهبردی در توسعه روابط دوجانبه به ویژه در زمینه های فرهنگی، علمی و آموزشی مورد استفاده قرار گیرد. همکاری های دانشگاهی و پروژه های علمی مشترک و رویدادهای فرهنگی می تواند بستری برای نوآوری و پیشرفت برای هر دو کشور فراهم کند.

از نقطه نظر اقتصادی، تاجیکستان به لطف منابع طبیعی غنی و موقعیت جغرافیایی استراتژیک از قابلیت های توسعه بالایی برخوردار است. ایران با تجارب خود در زمینه های انرژی، زیرساخت، کشاورزی و صنعت آمادگی دارد تا با همکاری نزدیک و اجرای پروژه های مشترک، این قابلیت ها را ارتقا دهد. یکی از زمینه های کلیدی که می تواند به عنوان محرک این همکاری ها عمل کند، توسعه زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات است. ایران می تواند با بهبود کریدورهای حمل و نقل و تقویت مبادلات تجاری، نقش مهمی در اتصال تاجیکستان به بازارهای بین المللی ایفا کند.

همکاران گرامی

امروز ما گرد هم آمده ایم تا این روز مبارک را گرامی بداریم که در آن جهان و منطقه ما با چالش ها و تهدیدهایی مانند: یکجانبه گرایی، تجاوز و نقض حاکمیت سیاسی و استقلال کشورها، تروریسم، افراط گرایی و تغییرات اقلیمی دوجانبه، چندجانبه و منطقه ای مواجه است. همکاری مشترک و در یک کلام اقدام جمعی موثر از بین نخواهد رفت.

راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای منطقه و همسایگان همواره مبتنی بر سه اصل حسن همجواری، کاهش تنش و همکاری همه جانبه بوده است. به نظر ما تنها یک راه برای پیشرفت و ساختن کشورها در منطقه وجود دارد و آن همزیستی مسالمت آمیز است. آمیز و توسعه همکاری ها در همه زمینه ها و در همه سطوح.

من به نمایندگی از شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد می کنم «توافقنامه همگرایی پارلمانی برای صلح و توسعه پایدار» بین مجالس کشورهای منطقه امضا شود. این ابتکار می تواند شامل تشکیل یک شورای پارلمانی مشترک بین کشورهای منطقه با هدف ارتقای دیپلماسی چندجانبه و ایجاد مکانیزمی برای گفت و گوی منظم بین پارلمان های کشورها باشد. نهاد پارلمان نماینده و تبلور اراده ملت هاست و ما به نمایندگی از ملت های خود از همه نهادها و سازمان های بین المللی که به دنبال صلح، ثبات و امنیت در منطقه هستند دعوت می کنیم. این توافق راهی برای مذاکره با کشورهای منطقه و جهان برای حل و فصل است سوء تفاهم ها و گفتگو پیش خواهد رفت.

در خاتمه تاکید می‌کنم که روابط ایران و تاجیکستان در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، اما هنوز فرصت‌های زیادی برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها وجود دارد. به دلیل پیوندهای تاریخی و فرهنگی قوی، امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم روابط خود را به سطحی از ثبات و توسعه برسانیم که نه تنها به نفع دو ملت، بلکه ثبات و شکوفایی منطقه‌ای باشد. . تاجیکستان همواره در نزد دولت و ملت ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از همه ظرفیت های موجود برای توسعه و تعمیق این روابط استفاده کند.

ایران همیشه دوست و شریک تاجیکستان خواهد بود.

درود بر شما و رحمت خدا و برکات

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=392701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.