افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

حق بیمه کارگران ساختمانی یک نگرانی جدید است

  • کد خبر : 141372
حق بیمه کارگران ساختمانی یک نگرانی جدید است

بازار، گروه استان ها: بیمه کار مصوب 1986 برای حمایت از کارگران ساختمانی ایجاد شد تا بتوانند از مزایای تامین اجتماعی و بازنشستگی برخوردار شوند. این قانون کج و معوج توانست بخشی از نیازهای کارگران را برطرف کند. اسفندماه سال گذشته بود که نظر مجلس در اصلاح این قانون به قدری ضعیف و غیرکارشناسی بود […]

بازار، گروه استان ها: بیمه کار مصوب 1986 برای حمایت از کارگران ساختمانی ایجاد شد تا بتوانند از مزایای تامین اجتماعی و بازنشستگی برخوردار شوند. این قانون کج و معوج توانست بخشی از نیازهای کارگران را برطرف کند.

اسفندماه سال گذشته بود که نظر مجلس در اصلاح این قانون به قدری ضعیف و غیرکارشناسی بود که نه تنها وضعیت کارگران بهبود نیافت، بلکه اعتراض کارفرمایان و کارگران را نیز برانگیخت تا اینکه هشت ماه بعد، مجلس به قول خود عقب نشینی کرد. قانون به روال قبلی بازگشت.

اما این هفت ماه مشکلات عدیده ای را برای کارآفرینان ساختمانی ایجاد کرد که از آن جمله می توان به عدم پرداخت حق بیمه و عدم اعمال کاهش نرخ بیمه اشاره کرد.

ما در لیست نیستیم!

یکی از کارگران در این رابطه به خبرنگار بازار گفت: ابتدای ماه چون نامم در لیست بیمه نبود به صندوق تامین اجتماعی مراجعه کردم، در همان لحظه صاحب ملک را دیدم که معترض بود. و چون تخفیف را در حق بیمه ساختمان اعمال کردند، انجام نشد، شکایت کرد و در نهایت حق بیمه را پرداخت نکرد.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان در سال 1385 قانون بیمه کار را با هدف حمایت از کارگران ساختمانی تصویب کرد.

علی ادامه می دهد: کمی بعد از او جزئیات اعتراض را جویا شدم که پاسخ داد اردیبهشت امسال برای پرداخت حق بیمه ساختمان به تامین اجتماعی رفتم که البته به 9 میلیون تومان رسیده است. مجلس می تواند این نرخ را اصلاح کند.

وی افزود: حق بیمه این کار را پرداخت نکردم و اکنون نرخم را کاهش داده اند اما به من اعلام کردند که کد ملی من در سامانه ثبت نشده است و باید همان قیمت قبلی را پرداخت کنم. سوال من این است که چگونه باید این کار را انجام دهم؟

هفت ماه مشکل!

اشاره این فرد به تغییر رویه قانونی از 7 درصد حقوق کارگران به 4 درصد کل حق بیمه بود که در مجلس تصویب شد و به مدت 7 ماه برای کارگران مشکل ایجاد کرد، موضوعی که البته تایید می شود. توسط تامین اجتماعی

یک تاجر در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کاهش حق بیمه برای ما اعمال نشده است، گفت: از یک سو باید هزینه مواد گران شده را پرداخت کنیم و از سوی دیگر، بیمه. مشکل ایجاد کرده است. ما تقاضای تامین اجتماعی کرده ایم اما می گویند شما مشمول قانون قبلی هستید و باید بیشتر هزینه کنید، سوال ما این است که آیا اینها باعث افزایش هزینه ساختمان و در نتیجه قیمت آن نمی شود؟

اوضاع به حالت قبل برگشت.

مدیرکل بیمه های اجتماعی استان سمنان به خبرنگار بازار گفت: برخی از کارفرمایان استان سمنان از ماده 5 بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی گلایه دارند و این مقاله بحث هایی را درباره میزان حق بیمه تامین اجتماعی مطرح می کند.

سید کمال نیک اقبال ادامه داد: حق بیمه بر اساس 15 درصد مالیات پرداختی شهرداری تا 30 اسفند 1300 اخذ می شد که از آن تاریخ بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس این موضوع به 4 درصد تغییر یافت. . حق بیمه ماهانه از تاریخ مذکور تغییر رویه کرد و البته اعتراضاتی نیز در پی داشت و در نهایت مجلس مجدداً این نرخ را تصویب کرد و از 12 آبان 1402 مجدداً در این نرخ تجدید نظر شد.

وی افزود: اما مشکل اینجاست که از 30 اسفند سال گذشته تا اوایل آبان ماه امسال باید حق بیمه کارگران بر اساس چهار درصد محاسبه شود. آیا نامه شما ثبت شده و منجر به صدور رسید شده است؟ یا نه؟ در غیر این صورت این کارگران می توانند از شهرداری نامه گرفته و به تامین اجتماعی ارجاع دهند تا بیمه آنها بر اساس نرخ جدید مصوب 12 آبان ماه سال جاری محاسبه شود. کسانی که حق بیمه آنها محاسبه شده و دریافتی ارائه شده است، متأسفانه باید همان مدت چند ماهه قانون را رعایت کنند و به دلیل عدم تغییر قانون در آن زمان، باید حق بیمه بیشتری بپردازند.

حل مشکل بیمه

مدیرکل بیمه های اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه این اصلاحیه مشکل را حل کرد اما برخی از حق بیمه های کارگران همان حق بیمه سال قبل بود، تاکید کرد: قانون بیمه کارگران در سال 1385 با هدف حمایت به تصویب رسید. کارگران ساختمانی و اگر شخصی کارفرما و مالک حق بیمه ساختمانی خود را بپردازند، نمونه آن بخشی از 20 درصد حق بیمه صندوق تامین اجتماعی است که باید پرداخت شود اما 7 درصد توسط کارگر پرداخت می شود.

نیک اقبال ادامه داد: در نتیجه 20 درصد پرداختی کارفرما به اضافه 7 درصد پرداختی کارگر 25 درصد حق بیمه کارگران ساختمانی را تشکیل می دهد. از طرفی اگر کارگر بیمه شده تامین اجتماعی باشد و هر ماه هفت درصد حق بیمه را پرداخت کند، حتی اگر مدتی کار کند مثلا مدتی در خانه لوله کشی کند، از تمام امنیت برخوردار خواهد بود. مزایای اجتماعی و حتی حوادث را شامل می شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان: اگر کارگری در ساختمانی که حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت می شود دچار حادثه شود، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرد.

وی همچنین درباره مشاغل موقت کارگران مانند لوله کش، گچ کاری و … که تنها چند روز به طول می انجامد، توضیح داد: اگر کارگری در ساختمانی که حق بیمه آن توسط کارفرما پرداخت می شود دچار حادثه شود، تحت پوشش تامین اجتماعی قرار می گیرد. . دارد.

ترس بزرگ از صدمه دیدن

در نهایت باید گفت که قانون بیمه کار اصلاح شد و اولین رویه برای حل مشکل کارگران بازگردانده شد، اما در این بین دیر شده بود، اما کارفرمایان دریافت کننده بیمه ظرف هفت ماه لغزش کردند. به قانون جدید متاسفانه با مشکلی مواجه شدند، مشکلی که البته از این به بعد حل نخواهد شد، وجود ندارد و شاید از اقبال این دسته از فروشندگان بوده است که با تغییر در بازار مشکل داشته اند. قانون روش فقط برای چند ماه

حال باید دید آیا اصلاح رویه قبلی که آشکارا نادرست و ناکافی بود می تواند دردی از کشاورزان و کارگران را دوا کند یا خیر؟ گروهی که هم اکنون در دام بسیاری از مشکلات اقتصادی و معیشتی گرفتار شده اند و بزرگترین ترس آنها بیماری هاست.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=141372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.