افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

حقوق معدنی دولتی خود را خرج نمی کند

  • کد خبر : 161265
حقوق معدنی دولتی خود را خرج نمی کند

سعید عسکرزاده در بازار گذرش درباره حقوق دولتی معادن افزود: حقوق دولتی مجموع حقوقی است که دولت از بخش معدن مطالبه می کند، با توجه به اینکه معادن هم در قانون و هم در شرع به عنوان انفال شناخته می شوند و متعلق به شهر هستند. بنابراین بخشی از درآمد دولت باید به عنوان این […]

سعید عسکرزاده در بازار گذرش درباره حقوق دولتی معادن افزود: حقوق دولتی مجموع حقوقی است که دولت از بخش معدن مطالبه می کند، با توجه به اینکه معادن هم در قانون و هم در شرع به عنوان انفال شناخته می شوند و متعلق به شهر هستند. بنابراین بخشی از درآمد دولت باید به عنوان این حق به عموم مردم بازگردانده شود.

وی گفت: قبل از این تقسیم بندی حقوق دولتی متفاوتی داشتیم. منابع مختلفی برای اخذ مالیات از معادن تعریف شد و در نهایت از زمان تصویب قانون معادن، به منظور ایجاد امکان برنامه ریزی برای صاحب معدن، این پرداخت های مختلف به عنوان مالیات یا عوارض دولتی تعریف شد که از محل اخذ می شد. صاحب معدن تقریباً این قانون تکلیف معادن را روشن کرده است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران افزود: بنابراین بر اساس نص صریح قانون معادن، حقوق دولتی بر اساس محاسبه درآمد مشخص شده از معدنچی سلب و به بخش های مختلف نیز تقسیم می شود. به عنوان مثال، قانون معادن مقرر می کند که 15 درصد از این درآمد باید به توسعه زیرساخت های منطقه، شهر و شهرستان محل معدن اختصاص یابد و در نفت نیز این حق را داریم که بخشی از درآمد به محلی می رود که چاه نفت در آنجا واقع شده است، آنها برگردانده می شوند.

وی ادامه داد: همچنین در قانون تاکید شده است که اولویت با همان بخش، شهر و شهرستانی باشد که معدن در آن قرار دارد که البته این کار ارزشمندی است، زیرا معادن عموما در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند و در صورت داشتن این حقوق و حقوق اگر به درستی و آهسته تخصیص داده شود و به نحوی در بهسازی و توسعه آن مناطق هزینه شود، قطعاً شاهد شرایط بهتری از نظر توسعه در کشور خواهیم بود و توسعه متوازن حاصل می شود.

عسگرزاده درباره نحوه محاسبه عوارض دولتی نیز گفت: عوارض معدن بر اساس سه عامل که چند برابر می شود اخذ می شود. عدد اول درصد است، طبق قانون درصد مواد معدنی و معادن مختلف باید مختص همان معدن باشد که تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: بر اساس مولفه های مختلفی که در قانون پیش بینی شده است از جمله نسبت باطله برداری، دسترسی، عیار یا روباز و معادن زیرزمینی، حتی سود ترجیحی صاحب معدن در نظر گرفته شده و یک به یک مشخص می شود. سنت، که پایه است. ده درصد اما می تواند برای هر معدن کاملاً متغیر باشد و هر معدن درصد خود را دارد.

دبیر انجمن سنگ آهن گفت: عدد دومی که در آن ضرب می شود قیمت سنگ معدن موجود در معدن است که آن هم به اجزای متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها می توان به ویژگی های سنگ معدن، خواص مضر و مضر آن اشاره کرد. مفید عناصر معدنی و فاصله آن از جاده اصلی.

وی با بیان اینکه بیشتر این عوامل در تعیین قیمت یک ماده معدنی در معدن تاثیرگذار است، افزود: فرض کنید یک ماده معدنی در جاده آسفالته قیمتی دارد و در جاده خاکی قیمت دیگری دارد. وقتی می گویند معدن 50 کیلومتر جاده خاکی دارد و از جاده آسفالت فاصله دارد، یعنی معدنچی برای حمل آن مواد معدنی باید هزینه بیشتری بپردازد و خریدار مواد معدنی باید هزینه بیشتری برای حمل آن بپردازد. ارزش ماده معدنی در معدن تخفیف داده می شود.

عسگرزاده گفت: موضوع سوم میزان برداشت مواد معدنی است، میزان برداشت بر اساس آنچه در ماده 60 آیین نامه اجرایی قانون معادن که ملاک عددی ذکر شده در پروانه بهره برداری است، تعیین شده است. یعنی اگر بنا به دلایلی مالک معدن به جای 100 درصد ظرفیت اسمی مندرج در پروانه بهره برداری 60 درصد از این مبلغ را بگیرد اما دولت طبق میزان درج شده در پروانه بهره برداری سود و حقوق دولتی را سلب کند. . دولت می گوید من کاری ندارم، تقصیر شما بود و من به شما اجازه برداشتم دقیقاً همان مبلغی را که در مجوز ذکر شده برداشت کنید و باید متوجه می شدید که این کار را نکردید.

و افزود: گاهی معدنچی بیش از آنچه در پروانه بهره برداری مشخص است استخراج می کند و با هماهنگی نهادهای امنیتی استان تا 25 درصد مشکل بهره برداری بیش از حد وجود ندارد. اما بیشتر از آن جریمه خواهید شد.

دبیر انجمن آهن و فولاد ایران با بیان اینکه مجموع این سه عدد تعیین کننده عوارض دولتی معادن است، گفت: اکنون درصد عوارض دولتی بر اساس آن عدد در شورای عالی معادن تصویب و اخذ می شود.

وی در خصوص اینکه آیا اساساً میزان حقوق دولتی همان چیزی است که باید از معدنچی گرفته شود، افزود: در بسیاری از موارد فکر می کنم بیشتر از آن چیزی که باید از معدنچی گرفته شود، گرفته می شود، زیرا قاعده ای که باید برای هر یک از معدنکار گرفته شود. مال من درصد خاصی داره، رعایت نمیشه. در برخی موارد کمتر گرفته می شود و این برای برخی ظلم است و برای برخی دوستی.

عسگرزاده در ادامه به موضوع هزینه های دولتی وصول شده از معادن اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بحث هزینه دولت مشکل داریم و طبق محاسبه ای که در سال 1398 انجام دادم میزان حق الزحمه دولت دریافت شده است. معادن باید طبق قانون تخصیص می یافت: چیزی حدود دو درصد است، اگر بحث استان ها را هم به این اضافه کنیم، طبق آماری که دادند به حدود 5 درصد می رسد.

وی افزود: حدود 95 درصد از درآمد دستمزد دولت از معادن در بخش معدن هزینه نشده است. دولت آن را به عنوان درآمد می دید و آن را در جای دیگری خرج می کرد. در صورتی که بند پ ماده 43 قانون برنامه ششم به صراحت بیان می کند که این مبالغ باید در حساب جداگانه ای در خزانه نگهداری شود، این منابع 100 درصد تخصیص یافته تلقی می شود و صرف آن در جای دیگر تخلف محسوب می شود.

دبیر انجمن آهن و فولاد ایران گفت: اما مشکل اینجاست که سازمان مدیریت برنامه و بودجه اینگونه به موضوع نگاه نمی کند و شورای اسلامی نیز به آن رسیدگی نمی کند و این موضوع را از دولت می پذیرد.

و افزود: حتی وکلا هم به من گفتند که می توان در جای دیگری مثل حقوق عمومی و حوزه معدن این موضوع را مطرح کرد و وقتی مجلس پذیرفت و شورای نگهبان آن را تایید کرد، گفتند نه. مقام بالاتر نمی تواند دلیل عدم رعایت قانون قبلی را رد کند و این نقطه ضعف قانون است.

عسکرزاده با بیان اینکه از نظر هزینه ها مشکلات زیادی داریم، گفت: اگر این تخصیص ها درست انجام می شد الان اینقدر صحبت از اکتشاف نمی شد چرا که اکتشاف قسمت قابل توجهی از درآمد را می گرفت و به جایی می رسید. یا در بحث زیر این همه مشکل زیرساختی نداشتیم چون قبلا با این درآمدها هزینه می کردیم الان منابعی نیست که هزینه نشده باشد.

وی افزود: اکنون دیدن داشته های سازمان زمین شناسی فاجعه است. زمانی که اجرای طرح تحول زمین شناسی و کشف ذخایر معدنی مطرح شد. مشارکت سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، معاونت معادن و صنایع معدنی و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در طرح تحول تا این سازمان بتواند پروژه را تامین مالی کند، یعنی پول. که متعلق به جاهای دیگر در بخش معدن خرج می شود و درآمد ایمیدور که باید به خزانه واریز شود به بخش اکتشاف می رود.

وی ادامه داد: در واقع اگر اجازه می دادیم تخصیص ها به درستی انجام شود، این ارقام فضایی که در بحث حقوق دولتی از معادن دریافت می شود به فراموشی سپرده می شد.

دبیر انجمن آهن و فولاد ایران گفت: از 100 درصد حقوق دولتی که در بودجه لحاظ شده است، چند ردیف برای مصارف تعیین شده است که باید حقوق دولت صرف آن ردیف ها شود، اما رقمی که تعیین شده است. به ردیف‌های تخصیص منابع 5 است. درصد درآمدی است که از بخش معدن جمع‌آوری و دریافت شده است، 95 درصد معلوم نیست چه اتفاقی افتاده است، به جای دیگری واگذار شده است.

وی افزود: مشکل اینجاست که این تخصیص ها در بودجه سالانه لحاظ نشده و کردها این هزینه را دقیقا مشخص نکرده اند. فرض کنید اکنون حقوق دولتی معادن را به طور کامل حذف کرده ایم. بر اساس قانون معدن، هزینه های دولتی باید به جای آن هزینه شود.

عسکرزاده ادامه داد: حقوق دولت در یک بخش 15 درصد است که باید به توسعه زیرساخت های آن محدوده از طرح معدنی اختصاص یابد، یک قسمت آن 12 درصد است که باید برای بازسازی خسارت های ناشی از معادن باشد. به منابع طبیعی آن منطقه و محیط زیست تحت تاثیر قرار گرفته است. سه درصدی که باید به نظام مهندسی اختصاص یابد که البته در سال های اخیر بهبود یافته است و 65 درصدی که ماده 43 بند ص قانون برنامه ششم آن را مشخص می کند در چه سطوحی باید هزینه شود. و بیشتر آن مربوط به اکتشاف و زیرساخت است.

وی گفت: اما اکنون 65 درصد از این رقم زیر 5 درصد تخصیص یافته است، این با تمام تلاش هایی است که در این چند سال انجام شده است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=161265

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.