افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
3

حقایق در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نباید تحریف شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 123383
حقایق در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نباید تحریف شود – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: این نگران کننده است که برخی کشورها همچنان با نقض قوانین برجام از دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناوری هسته ای خودداری می کنند. اتحاد. اتصال. آژانس انرژی و NPT، در حالی […]

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی گفت: این نگران کننده است که برخی کشورها همچنان با نقض قوانین برجام از دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناوری هسته ای خودداری می کنند. اتحاد. اتصال. آژانس انرژی و NPT، در حالی که برخی سخاوتمندانه از رژیم اسرائیل حتی با زرادخانه های مخفی سلاح های کشتار جمعی حمایت می کنند. اقدامات اجباری یکجانبه و استانداردهای دوگانه به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و همکاری فنی آسیب می رساند.

متن کامل سخنرانی امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در هفتاد و هشتمین اجلاس مجمع عمومی در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شرح زیر است:

نام خدای مهربان

آقای رئیس جمهور،

من از گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قدردانی می کنم، اما باید بر لزوم تهیه گزارش های حرفه ای و بی طرفانه تر تاکید کنم.

انرژی هسته ای برای تامین نیازهای انرژی کم کربن، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، حیاتی است. بر اساس اساسنامه NPT و آژانس بین المللی انرژی اتمی، انتقال دانش و فناوری هسته ای به این کشورها حیاتی تلقی می شود. پادمان ها باید از توسعه علم و فناوری هسته ای بدون تداخل با حقوق یا حاکمیت کشورهای NPT حمایت کنند. بهره برداری سیاسی از نگرانی های مربوط به اشاعه هسته ای برای محدود کردن این حقوق غیرقابل قبول است.

نگران‌کننده است که برخی کشورها همچنان از دسترسی کشورهای در حال توسعه به فن‌آوری هسته‌ای محروم می‌کنند، که نقض آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و NPT است، در حالی که برخی سخاوتمندانه از رژیم اسرائیل، از جمله با زرادخانه‌های مخفی سلاح‌های کشتار جمعی، حمایت می‌کنند. اقدامات اجباری یکجانبه و استانداردهای دوگانه به استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و همکاری فنی آسیب می رساند.

در خصوص برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، ذکر این نکته ضروری است که آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت های راستی آزمایی و نظارتی فشرده و مستمری را در تاسیسات هسته ای کشور من انجام می دهد. امیدواریم این همکاری مستمر و عمیق که به برکت حسن نیت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید تاکید شود که ایران حق دارد از حقوق خود همانطور که در توافقنامه پادمان جامع (CSA) ما با آژانس در مورد پذیرش بازرسان و سایر موارد مرتبط ذکر شده است استفاده کند. ما روابط سازنده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی و دبیرخانه آن با هدف حل و فصل مسائل باقی مانده حفظ می کنیم.

با این حال، تاکید بر این نکته مهم است که وقتی صحبت از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران می شود، نباید حقایق را تحریف کرد یا به صورت انتخابی ارائه کرد. خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام در سال 2018 از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به نظر می رسد برخی کشورها عمداً آن را نادیده می گیرند.

همانطور که به طور مداوم اشاره کرده ایم، باید تمایز واضحی بین تعهدات قانونی کشورهای عضو تحت موافقت نامه های پادمان مربوطه و تعهدات داوطلبانه آنها وجود داشته باشد. فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت برجام داوطلبانه است و به CSA مربوط نمی‌شود. بنابراین تلاش مکرر برای پیوند دادن آنها به موضوعات ادعایی کاملاً بی اساس و غیرقابل قبول است.

واقعیت مهم دیگر این است که تمامی مواد و فعالیت های هسته ای ایران به طور کامل توسط آژانس اعلام و تایید شده است. جمهوری اسلامی ایران با بیشترین تعداد بازرسی های پادمانی از برنامه صلح آمیز هسته ای خود، سابقه ستودنی در همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی دارد.

آژانس و جمهوری اسلامی ایران روابط کاری نزدیک در زمینه های مختلف دارند. همانطور که آژانس در چندین نوبت راستی آزمایی و تایید کرده است، هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران از فعالیت های صلح آمیز هسته ای وجود ندارد.

با این حال، بی طرفی، استقلال و حرفه ای بودن آژانس هرگز نباید تحت تأثیر تعهدات پادمان قرار گیرد، به طوری که همه کشورها از حقوق مندرج در منشور آژانس برخوردار شوند.

رژیم صهیونیستی با ارتکاب وحشیانه ترین جنایات، فلسطینیان بی دفاع را قتل عام می کند. از دیگر نقش های منفی که او در منطقه ایفا کرده است، ترور دانشمندان هسته ای ما و خرابکاری در تاسیسات صلح آمیز هسته ای ایران است. این اقدامات شنیع تروریستی باید توسط جامعه جهانی به شدت محکوم شود. این رژیم باید مسئولیت اعمال خود را بپذیرد و هیچ یک از این جنایات نباید بدون مجازات بماند.

همزمان با محکومیت بین المللی رژیم اسرائیل به دلیل تهدید به استفاده از سلاح هسته ای، در دو ماه اخیر علیه ایران و اخیراً علیه غزه، این رژیم را به دلیل داشتن سلاح های کشتار جمعی و همچنین تهدید به استفاده از آن به شدت محکوم می کنیم.

رژیم اسرائیل از پیوستن به NPT و پایبندی به پادمان های جامع آژانس امتناع کرده است. آژانس باید با رویکردی بی طرفانه و حرفه ای با این رژیم برخورد کند. اکنون زمان خلع سلاح این رژیم و برقراری صلح و امنیت در منطقه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=123383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.