افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

حرکت برای اتمام پروژه های نیمه تمام / سوت قطار به صدا درآمد + فیلم و عکس

  • کد خبر : 304926
حرکت برای اتمام پروژه های نیمه تمام / سوت قطار به صدا درآمد + فیلم و عکس

با حضور رئیس جمهور موقت و دستیار ویژه پوتین به گزارش سایت خبریحامیان ولایت» راه آهن رشت – خزر که به عنوان حلقه مکمل کریدور شمال – جنوب شناخته می شود، امروز با حضور محمد مخبر سرپرست رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان […]

با حضور رئیس جمهور موقت و دستیار ویژه پوتین


به گزارش سایت خبریحامیان ولایت»


راه آهن رشت – خزر که به عنوان حلقه مکمل کریدور شمال – جنوب شناخته می شود، امروز با حضور محمد مخبر سرپرست رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان راه اندازی شد. و جمعی از مسئولان استانی.

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن خزر رشت در سال 1394 آغاز شد، اما بین سال‌های 1384 تا 1387 تنها سه درصد پیشرفت داشت که بیشتر کار آن از سال 1387 آغاز شد.




اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آغاز به کار این پروژه که بیش از یک دهه برنامه ریزی شده بود، با سرعت بیشتری آغاز شد و در نهایت امروز شاهد بهره برداری از این پروژه مهم در یک کشور هستیم که از نظر ژئوپلیتیکی کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این خط ریلی به طول 37 کیلومتر، شهر رشت مرکز استان گیلان را به بندر کاسپین در شهر انزلی متصل می کند. احداث این راه آهن با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال برای 200 نفر به صورت مستقیم و 500 نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

استاندار گیلان می گوید: تکمیل راه آهن رشت – خزر و رشت – آستارا یکی از پروژه های ملی بود که مورد توجه و تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت، اما با وجود این، این پروژه در سال های اخیر به کندی پیش رفته است. یکی از مشکلات مهم کندی روند تکمیل راه آهن کاسپین رشت بود که بیکاری پیمانکار نام برد و بر همین اساس از قطع همکاری با پیمانکار قبلی و عقد قرارداد جدید با پیمانکار دیگری خبر داد.





این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا-دریا است که ارتباط ریلی بنادر جنوب کشور و بنادر شمالی استان گیلان را برقرار کرده و امکان تبادل محموله مختلط از طریق ایران به منطقه را فراهم می کند.

این کریدور در کشورمان دارای 3 انشعاب است که انشعاب غرب کریدور شمال به جنوب در قسمت راه آهن با ساخت 162 کیلومتر راه آهن رشت – آستارا تکمیل می شود و انشعاب شرقی آن نیز با چابهار – زاهدان تکمیل می شود. . و ریل راه آهن زاهدان-مشهد نیز در کریدور مسیر عبور از دریای خزر، مسیر رشت و دریای خزر حلقه مفقوده بود و با ساخت آن یک کریدور میانی برای ما تشکیل می شود. امکان استفاده از حمل و نقل ترکیبی دریای خزر و کشورهای اطراف دریای خزر برای دسترسی به جنوب کشور از طریق شبکه ریلی و کشور از مزایای ترانزیتی این مسیر بهره مند خواهد شد.

آنطور که عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می گوید: پیش بینی می شود این پروژه سه میلیون تن بار و 300 هزار مسافر را جابجا کند. حمل و نقل در سال اول بهره برداری، حداکثر باری که این خط جابه جا می کند به هفت میلیون تن و حجم جابجایی مسافر به 600 هزار نفر خواهد رسید.


هزینه ساخت این پروژه بزرگ ملی که توسط وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان منطقه آزاد تجاری انزلی به اتمام رسیده است بیش از 30 میلیارد ریال ارزش مشارکت سازمان منطقه آزاد تجاری انزلی بوده است. تقریباً 300 میلیارد تومان است.

مهم‌ترین اثر بین‌المللی، اتصال مجتمع بندری خزر به خطوط ریلی کشور، تکمیل زیرساخت‌های فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب و توسعه همکاری‌ها با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است. متصل است و زمین مناسب فراهم شده است. توسعه روابط بین اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس.




ساخت 18 پل بزرگ، 243 پل کوچک و 18 گذرگاه در راه آهن رشت – خزر
اما اگر جزییات این طرح را تحلیل کنید، به آمارهای شگفت انگیزی دست خواهید یافت که از جمله آنها می توان به ساخت 18 پل بزرگ، 243 پل کوچک و 18 تقاطع اشاره کرد. همچنین در این پروژه بیش از 4800 تن ریل، 66000 قطعه عرضی، 88000 متر مکعب بالاست، 42000 متر مکعب ساب بالاست و 35 کیلومتر فیبر نوری برای این خط ساخته شده است.
سرعت قطار مسافری در این طرح به 120 کیلومتر بر ساعت و سرعت قطار باری به 80 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

تکمیل کریدور شمال – جنوب، کاهش ترافیک جاده ای، توسعه اقتصادی منطقه و حفظ محیط زیست از دلایل اهمیت راه آهن رشت – خزر است.

با توجه به بهره برداری از این خط ریلی، انتظارات برای استفاده از این ظرفیت نیز وجود دارد، با توجه به موقعیت استراتژیک این راه آهن، لازم است برنامه ریزی های دقیقی برای ترانزیت کالا در این مسیر انجام شود تا از ظرفیت های آن استفاده شود. . از سوی دیگر با وجود جاذبه های گردشگری متعدد در استان های گیلان و مازندران، توسعه زیرساخت های گردشگری در این منطقه ضروری است تا بتوان از این راه آهن برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

البته یکی از مزایای این حمل و نقل ریلی و ریلی ایمنی بالا، ظرفیت جابجایی بار بالا، مصرف سوخت کمتر و آلایندگی کمتر است. به طور کلی راه آهن رشت – خزر به عنوان یکی از مهمترین پروژه های ریلی کشور است. نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی ایفا می کند، گردشگری شکوفا می شود، محیط زیست حفظ می شود و کریدور شمال به جنوب تکمیل می شود.

اتصال راه آهن رشت – خزر با منطقه آزاد تجاری انزلی می تواند به توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی در این منطقه کمک کند، از سوی دیگر با احداث این خط آهن امکان صادرات کالا به کشورهای اوراسیا فراهم می شود. به آسانی.

تخلیه

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=304926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.