افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

حذف معلم وبلاگ نویس; «انتشار عکس دانش آموز اشتباه است»/ فرماندار دوگانه آموزش و پرورش: حضور دانش آموزان در مراسمات سیاسی

  • کد خبر : 219191
حذف معلم وبلاگ نویس;  «انتشار عکس دانش آموز اشتباه است»/ فرماندار دوگانه آموزش و پرورش: حضور دانش آموزان در مراسمات سیاسی

علی سلیمی: چند روز پیش ویدئویی در اینترنت منتشر شد که در آن دو معلم فعال در شبکه های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش و معروف به معلم وبلاگ نویسان از اخراج خود خبر دادند و در واکنش به این ویدئو سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و پوروشف خبر اخراج این دو معلم وبلاگ […]

علی سلیمی: چند روز پیش ویدئویی در اینترنت منتشر شد که در آن دو معلم فعال در شبکه های اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش و معروف به معلم وبلاگ نویسان از اخراج خود خبر دادند و در واکنش به این ویدئو سخنگوی وزارت آموزش و پرورش و پوروشف خبر اخراج این دو معلم وبلاگ نویس را تکذیب کرد و اظهار داشت که وبلاگ نویسی ممنوع است زیرا حریم خصوصی دانش آموزان محترم است و باید توسط خانواده و سیستم آموزشی در مدرسه محافظت شود.

این اولین بار نیست که چنین تصمیمی با واکنش های بسیاری از سوی کاربران مواجه می شود. بهمن ماه سال گذشته یک معلم قائم شهری به دلیل پخش آهنگ گانگستر شهر آمل در کلاس و ارسال فیلم مربوطه از کار اخراج شد. در هر دو مورد، کاربران نسبت به خبر اخراج این معلم وبلاگ نویسان واکنش منفی نشان دادند و انتقادات متعددی را وارد کردند.

نکته قابل توجه در اینجا این است که اکثر سیستم های آموزشی نسبت به انتشار تصاویر و فیلم های دانش آموزان توسط معلمان حساس بوده و محدودیت ها و مقررات زیادی در این زمینه ایجاد می کنند. محمدرضا نیک نژاد، استاد و کارشناس آموزش معتقد است: «انتشار عکس و فیلم دانش آموزان مصداق نادیده گرفتن حقوق آنان است و می تواند تبعات منفی زیادی برای دانش آموزان داشته باشد».

وی در گفتگو با خبرآنلاین خاطرنشان کرد: «دانشجویان در رویدادهای مختلف دولتی و سیاسی با سوء استفاده های گسترده مواجه می شوند و حقوق آنها پایمال می شود، اما هیچ منع و چارچوبی در این وزارتخانه وجود ندارد».

وی با اشاره به اینکه این دوگانگی نوعی سیاه نمایی در مورد اهمیت دانش آموزان برای تحصیل است، می افزاید: این موضوع در تمام دنیا قاب هایی دارد و همه دستگاه های آموزشی نگران امکان انتشار نام، عکس یا سایر اطلاعات هویتی دانش آموزان هستند. در شبکه های اجتماعی.عواقب آن چیست.آنها حساس هستند.مخصوصاً در مورد دانش آموزان زیر 18 سال که والدین آنها باید از این موضوع آگاه باشند و از این موضوع راضی باشند، زیرا مسئولیت اصلی دانش آموزان زیر 18 سال (در دوران کودکی) است. و نوجوانی) بر پدر و مادرشان می افتد و آنها «بر هر نهاد دیگری ارجحیت دارند. حق با آن هاست”.

این کارشناس آموزش و پرورش می گوید: اما در جلسه ای که برگزار می شود و به دنبال تصویب قانون و چارچوب است که در مجموع با توجه به پیامدهای احتمالی انتشار تصاویر دانش آموزان بسیار خوب و مثبت است. یک نکته مهم و آن این است که شرایطی وجود دارد که در این زمینه حقوق کودکان به طور گسترده ضایع می شود، به این معنی که شاهد استفاده ابزاری از دانش آموزان در تبلیغات جناح های انتخاباتی، در مراسم مختلف دولتی و سیاسی هستیم. از انتشار عکس های آنها گرفته تا بردن آنها به راهپیمایی ها به صورت سازمانی و توسط نهادهای مختلف، در اینجا حقوق دانش آموزان نیز به شکل بسیار گسترده تری نقض می شود، اما حساسیتی که در آموزش و پرورش وجود دارد در مورد “موضوع معلم وبلاگ نویس” در سایر موضوعاتی که ذکر شد دیده نمی شود. موضوعی که به طور گسترده دانش آموزان را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و حقوق آنها را تضییع می کند.”

نیک نژاد درباره نقش معلمان در این مورد توضیح می دهد: مشکل دیگر این است که معلمان ما در این زمینه ها آموزش های لازم را ندیده اند و هیچ بخشنامه یا چارچوب قاطعی برای معلمی که قصد انجام این نوع فعالیت ها را دارد وجود ندارد. اشتباه اخراج معلم به خاطر چنین اشتباهی اول از همه باید حد و حدود مشخص شود و بعد اگر کسی آن را تخطی کرد مجازات شود من به شخصه با انتشار عکس دانش آموزان در فضای مجازی به خصوص بدون مجوز کاملا مخالف هستم. خانواده های آنها، اما در عین حال معتقدم تصمیم درستی برای اخراج معلم در شرایط نامشخص گرفته نشده است.

وی از دو معلم وبلاگ نویسی که خبر اخراج خود را در فضای مجازی منتشر کردند، گفت: باید در نظر داشته باشید که برخی از معلمان که این کار را انجام می دهند قبل از هر چیز علاقه مند هستند و سعی می کنند از خلاقیت خود در زمینه ای استفاده کنند. من یک پیگیری شخصی انجام دادم، دیدم این دو معلم بسیار علاقه مند و خلاق هستند و اتفاقاً آموزش و پرورش می تواند به جای اخراج آنها از پتانسیل آنها استفاده کند، هرچند حقوق همین دانش آموزان در سطوح بسیار بالاتری است.

حذف معلم وبلاگ نویس;

به طور کلی موضوع اشتراک گذاری عکس و فیلم کودکان با گسترش شبکه های اجتماعی در دهه های اخیر چه از طریق والدین و چه از طریق معلمان بسیار مورد بحث بوده است. بسیاری از روانشناسان بر این باورند که انتشار گسترده تصاویر کودکان در شبکه های اجتماعی می تواند دلیلی برای شکل گیری شخصیت های دراماتیک (هیستری) باشد، زیرا این کودکان دائماً به دنبال تأیید دیگران هستند و در بزرگسالی و مشکلات بسیاری جلب توجه می کنند. و شخصیت نیک نژاد همچنین در این باره توضیح داد: بسیاری از مردم از عواقب احتمالی انتشار عکس دانشجویان در شبکه های اجتماعی اطلاعی ندارند، به همین دلیل نسبت به این موضوع واکنشی نشان نمی دهند و وانمود می کنند که با این اتفاق مشکلی ندارند. اما واقعیت این است که می توان به طرق مختلف از این دانش آموزان سوء استفاده کرد. فرض کنید برخی از معلمان وبلاگ نویسی که احتمالاً (نمی توانم با اطمینان بگویم) از دانش آموزان خود به عنوان ابزاری برای کسب امتیاز، جذب فالوور و احتمالاً منافع مالی استفاده می کنند، با توجه به شرایط رو به رشد و گسترش رسانه های اجتماعی، این دانش آموزان آنها را در معرض پیامدهای مختلفی قرار می دهند. “

وی با اشاره به لزوم آگاهی بخشی به این موضوع می گوید: رسانه ها، خبرنگاران و خبرگزاری های مختلف باید به این موضوع ورود کنند و از متخصصان این حوزه کمک بگیرند که انتشار عکس های آنها در شبکه های اجتماعی چه خطراتی دارد. معلم وبلاگ نویسان، دانش آموزان را تهدید می کند.بسیاری از والدین و معلمان از این عواقب آگاه نیستند و زمانی که دیر شده است متوجه می شوند.به عبارت دیگر باید با کارشناسان رسانه، کارشناسان حقوقی و روانشناسان کودک در این زمینه بحث کرد تا هر یک از آنها می توانند پیامدهای منفی این موضوع را با تجربه خود روشن کنند و سپس رسانه ها برای انتشار این اطلاعات و افزایش حساسیت خانواده ها نسبت به این مهم حقوقی تلاش کنند.

نیک نژاد تاکید می کند: در نهایت به عنوان یک مدرس و عضو شبکه های اجتماعی تاکید می کنم که ما در این موضوعات خیلی تازه کار هستیم و تجربه لازم را نداریم بنابراین باید حساسیت خود را در هر دو طرف ماجرا افزایش دهیم یعنی اینکه معلمی که می خواهد چنین کاری را انجام دهد باید از خود بپرسد که آیا کاری که انجام می دهید درست است یا غلط و چه عواقبی می تواند داشته باشد؟ متأسفانه به نظر می رسد رویکرد قهری در این موارد راحت ترین ابزار باشد، اما نتیجه ای نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:تحصیلات: معلم نمی تواند وبلاگ داشته باشد

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=219191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.