افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 16 September , 2024
1

حداکثرسازی توان صنایع و پیمانکاران ایرانی در ساخت نیروگاه های هسته ای.

  • کد خبر : 205494
حداکثرسازی توان صنایع و پیمانکاران ایرانی در ساخت نیروگاه های هسته ای.

مدیرعامل شرکت نیروگاه اتمی ایران و هرمز از استفاده حداکثری از توانمندی های صنایع ملی و پیمانکاران در پروژه نیروگاه اتمی ایران هرمز در رأس سیاست های خود خبر داد. به گزارش ایسنا، همزمان با سفر رئیس جمهور و اعضای دولت به استان هرمزگان در دهه فجر 1402، عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک با ظرفیت […]

مدیرعامل شرکت نیروگاه اتمی ایران و هرمز از استفاده حداکثری از توانمندی های صنایع ملی و پیمانکاران در پروژه نیروگاه اتمی ایران هرمز در رأس سیاست های خود خبر داد.

به گزارش ایسنا، همزمان با سفر رئیس جمهور و اعضای دولت به استان هرمزگان در دهه فجر 1402، عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک با ظرفیت کل 5 هزار مگاوات آغاز شد. ساخت نیروگاه های اتمی در استان هرمزگان در راستای تعهد سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر افزایش تولید انرژی هسته ای به 20 هزار مگاوات تا سال 1420 است.

به گفته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، ابر پروژه نیروگاه ایران هرمز با سرمایه 15 میلیارد دلاری اجرا می شود و هیچ کشور خارجی در این پروژه حضور ندارد و تماماً توسط شرکت های ملی ساخته می شود. کارشناسان

وی در عین حال گفت: منابع مالی این نیروگاه هم از طریق فاینانس خارجی و هم از سرمایه گذاران ملی تامین می شود.

به گفته اسلامی، این طرح یکی از برنامه های مورد تاکید مقام معظم رهبری در سند راهبردی توسعه صنعت هسته ای در افق 1420 است.

احداث نیروگاه اتمی ایران – هرمز با ظرفیت پنج هزار مگاوات (چهار نیروگاه 1250 مگاواتی) در شهرستان سیریک در راستای اجرای طرح توسعه سواحل مکران است.

با آغاز ساخت اولین واحد نیروگاه ایران هرمز، ساخت سایت، کارگاه، راه دسترسی و زیرساخت ها آغاز شد.

این اولین بار پس از انقلاب اسلامی است که انتخاب و مکان یابی نیروگاه های اتمی توسط متخصصان کشوری انجام می شود و بر این اساس عملیات ساخت پروژه آغاز می شود.

آغاز ساخت نیروگاه اتمی ایران هرمز.

مدیرعامل شرکت نیروگاه اتمی ایران هرمز وی در گفت وگو با ایسنا، درباره برنامه و اهداف احداث نیروگاه اتمی سیریک در استان هرمزگان، گفت: شرکت نیروگاه اتمی ایران و هرمز در فروردین 1402 با هدف احداث نیروگاه اتمی در استان هرمزگان تاسیس شد. استان هرمزگان با توجه به نیاز کشور به انرژی الکتریکی یکی از راه های تولید برق در کشور ساخت و توسعه نیروگاه های هسته ای است که برای آن تصمیم گرفته شد 4 نیروگاه هسته ای در کلاس مدرن و پیشرفته داشته باشیم. و نیروگاه های با تکنولوژی بالا در استان هرمزگان 1250 مگاوات برق بسازیم در حال حاضر در کشور فقط نیروگاه اتمی بوشهر وجود دارد که با هزار مگاوات برق هسته ای در حال بهره برداری است و برق هسته ای تولید می کند و واحدهای 2 و 3 این نیروگاه با همین ظرفیت الکتریکی نیز با ایران هرمز در دست ساخت است. «نیروگاه های هسته ای واحدهای بعدی هستند. این کار کشور و سازمان انرژی اتمی ایران است».

وی در پاسخ به این سوال که ساخت نیروگاه اتمی چه تاثیری بر توسعه سبد انرژی کشور و همچنین توسعه منطقه هرمزگان و اطراف آن خواهد داشت، اظهار داشت: مطابق دستورات و توصیه های مقام معظم رهبری و بر اساس برنامه های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و همچنین مصوبات شورای اسلامی در دوره های اخیر مقرر شد 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای در سبد انرژی کشور قرار گیرد. متاسفانه به دلیل مشکلاتی که کشور درگیر آن بوده است با تاخیر در اجرای این پروژه مواجه شده ایم.

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: وظیفه شرکت انرژی اتمی ایران و هرمز تولید و تامین بخشی از 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای است که قرار است در استان هرمزگان تولید شود و هرمزگان یکی از استان های مهم است. ظرفیت و پتانسیل بالایی از نظر اقتصادی، صنعتی و کشاورزی دارد و در سال های اخیر نیز به سمت صنعتی شدن پیش رفته است و هم اکنون صنایع بزرگی مانند فولاد، کشتی سازی، پالایشگاه و سایر مراکز مهم هرمزگان در این حوزه فعال هستند. تامین برق این صنایع یکی از وظایف عمده مسئولان است و وزارت نیرو در راس آن قرار دارد و در این راستا سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان متولی تولید و توسعه انرژی هسته ای است. در کشور بخشی از اجرای این پروژه مهم را برعهده گرفته و با توکل به خداوند 4 نیروگاه اتمی با ظرفیت 1250 مگاوات در هر واحد احداث و راه اندازی کرده و در مجموع تولید حدود 5000 مگاوات از این نیروگاه را برنامه ریزی کرده است. تولید نهایی 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای در افق 14.20 در استان هرمزگان و در حوالی شهرستان میناب و شهرستان سیریک.

حداکثرسازی توان صنایع و پیمانکاران ایرانی در ساخت نیروگاه های هسته ای.

آغاز ساخت نیروگاه اتمی ایران هرمز.

وی در خصوص مشخصات و مشخصات این نیروگاه های اتمی و برنامه زمان بندی ساخت این واحدها گفت: پس از بررسی های انجام شده در بین چندین سایت که امکان ساخت نیروگاه اتمی وجود دارد، در نهایت محل مورد نظرمان را در همان نزدیکی پیدا کردیم. روستای کوهستک و شهرستان سیریک را انتخاب کردیم و حدود 500 هکتار زمین را برای ساخت این چهار واحد اختصاص دادیم که پس از کسب مجوز برای شروع فعالیت سامانه امنیت هسته ای کشور، مطالعات انتخاب ساخت و تملک زمین انجام شد. و نقشه برداری کامل؛ علاوه بر این مطالعات زلزله و موارد دیگر نیز در حال انجام است.در حال حاضر پروژه احداث راه دسترسی حاشیه ای به سایت و دیوارها در دست اقدام است و علاوه بر فعالیت های اجرایی، مذاکراتی انجام شد. تعیین نوع و فناوری نیروگاه هسته ای منتخب و انتخاب پیمانکار خارجی اصلی برای پروژه.

این مسئول سازمان خاطرنشان کرد: پیمانکاران اصلی و پیمانکاران فرعی در اجرای پروژه مذکور با یکدیگر همکاری می کنند.

وی در پاسخ به اینکه مذاکره برای تعیین پیمانکار ساخت و بهره برداری همزمان از چهار راکتور؟ وی گفت: اصولا برای 2 واحد ابتدا مذاکرات انجام می شود و با یک جدول زمانی مشخص، در آینده برای 2 واحد دیگر مذاکره می شود.

مدیرعامل شرکت نیروگاه اتمی هرمز-ایران تاکید کرد: بیشترین نیروگاه های مورد توجه کشور از نوع نیروگاه های آب سبک تحت فشار یا به اصطلاح PWR و به لطف تجربه نیروگاه اتمی بوشهر است. نیروگاه “ما قادر به یافتن بخش مهمی از تجهیزات این نیروگاه ها هستیم.” و عرضه توسط صنایع ملی این اهمیت در سند و نقشه راه مکان یابی نیروگاه های هسته ای مورد تاکید قرار گرفته است. بر اساس این سند، شرکت نیروگاه اتمی هرمز- ایران برنامه بومی سازی و استفاده حداکثری از توانمندی های صنایع و پیمانکاران داخلی را سرلوحه برنامه ها و سیاست های خود قرار داده است.

در مورد نقش نیروگاه های اتمی در توسعه و سبد انرژی کشور که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است: در حال حاضر مهمترین روش تولید برق در کشور نیروگاه های فسیلی است که از گاز یا سوخت استفاده می کنند همانطور که می دانید. این نیروگاه ها علاوه بر مصرف سوخت های فسیلی، مسئول انتشار گازهای آلاینده نیز هستند و این موضوع در سال های آینده مشکلاتی را به همراه داشته و احتمالا کشور باید جریمه های سنگینی برای آن بپردازد. در گذشته از نیروگاه های برق آبی نیز استفاده می شد، اما به دلیل کمبود آب، این نوع نیروگاه ها در سال های اخیر با مشکل مواجه شده اند و این نوع نیروگاه ها به دلیل کمبود آب تقریباً از کار افتاده اند.

حداکثرسازی توان صنایع و پیمانکاران ایرانی در ساخت نیروگاه های هسته ای.

نیروگاه اتمی بوشهر

این مقام مسئول در سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از جمله مواردی که در آینده نزدیک مطرح خواهد شد، انتشار گازهای آلاینده نیروگاه های فسیلی است که امروزه بیش از 80 درصد برق تولیدی کشورمان را تشکیل می دهند. در این راستا تصمیمات اتخاذ شده در نشست بین المللی باید رعایت شود، لازم به ذکر است که کمیته تغییرات آب و هوایی موسوم به COP 28 که در ابوظبی برگزار شد، بر استفاده از انرژی های پاک برای تولید انرژی در کشور تاکید و خواستار شد. جهانی و جلوگیری از انتشار گازهای آلاینده به جو برای همه کشورها. علاوه بر این موارد، علاوه بر اهمیت نیروگاه های هسته ای به عنوان انرژی پاک، باید به این نکته اشاره کرد که در شرایطی که با عدم تعادل در تامین و مصرف گاز و برق در کشور مواجه هستیم، این مشکل آشکار خواهد شد. خود بیشتر در آینده، وجود نیروگاه های هسته ای می تواند کمک بزرگی برای حل مشکل عدم تعادل انرژی باشد. همچنین ساخت و توسعه نیروگاه های هسته ای به دلیل حساسیت و استانداردهای خاص و بالای صنعت که در آنها رعایت می شود، موجب توسعه علمی و صنعتی در کشور می شود و تجربه کشورهای صاحب این صنعت نیز موید است. این نشان می دهد. این مشکل.

وی ادامه داد: بر این اساس مسئولان و مدیران ارشد کشور همواره بر برنامه توسعه نیروگاه های هسته ای تاکید داشته اند و در دیداری که کارشناسان صنعت هسته ای با مقام معظم رهبری (مدظله العالی) داشتند، ایشان تاکید و هشدار دادند. اهمیت و ارزش صنعت هسته ای در کشور گفت: حداقل به 20 هزار مگاوات انرژی هسته ای نیاز داریم تا شاهد تنوع سبد انرژی کشور و توزیع عادلانه برق در کشور باشیم که در این راستا اقدامات مهمی به صورت دقیق و دقیق انجام شد. به طور کامل انجام شد، از جمله بررسی مطالعات امکان سنجی احداث نیروگاه های هسته ای در منطقه اورمز که قبل از انقلاب انجام شده بود و این مطالعات در قالب بروشور امکان سنجی (FS) برای ایران تهیه و تدوین شد. نیروگاه های هرمز این بررسی ها نشان می دهد که در افق 20 ساله وجود 20000 مگاوات انرژی هسته ای در سبد انرژی برای تنوع بخشیدن به برق کشور در منابع مختلف ضروری است.

مدیرعامل شرکت انرژی اتمی ایران و هرمز طول عمر نیروگاه های اتمی و پاک بودن انرژی هسته ای را برشمرد و گفت: نیروگاه های هسته ای ویژگی های مثبت و جالبی دارند به طوری که دوره بهره برداری از این نیروگاه ها بین 60 تا 60 سال بوده است. 70 سال نسبت به آینده و برای نیروگاه های تولید ثالثاً این مدت را می توان تا 100 سال افزایش داد پاک بودن انرژی هسته ای یکی دیگر از خصوصیات مثبتی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا در یک نیروگاه هسته ای جدا از شکافت در هسته ، هیچ ترکیبی از مواد سوختی با اکسیژن و تولید گازهای گلخانه ای تولید نمی کند، بنابراین باید گفت که برق هسته ای یکی از انرژی هایی است که خالص محسوب می شود.

وی در خصوص سودآوری تولید انرژی هسته ای اظهار داشت: عملکرد واحد اول نیروگاه اتمی بوشهر در 10 سال گذشته نشان می دهد که این واحد نیروگاهی حدود 64 میلیارد کیلووات ساعت انرژی تولید کرده است. 97 میلیون بشکه نفت خام یا حدود 16 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=205494

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.