افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 20 October , 2024
2

حبس سرمایه بانکی در خانه های خالی!| مالیات خانه هایی که 4 ماه استفاده نمی شود

  • کد خبر : 274461
حبس سرمایه بانکی در خانه های خالی!|  مالیات خانه هایی که 4 ماه استفاده نمی شود

بازار، گروه بانک و بیمه: دریافت مالیات از خانه های مجلل به عنوان یکی از پایه های مالیاتی جدید، اگرچه در سال های اخیر نتوانسته نتیجه چندانی داشته باشد، اکنون با اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی، قرار است از بانک های اطلاعاتی قوی به طرق مختلف استفاده شود. به عنوان مثال، خانه های […]

بازار، گروه بانک و بیمه: دریافت مالیات از خانه های مجلل به عنوان یکی از پایه های مالیاتی جدید، اگرچه در سال های اخیر نتوانسته نتیجه چندانی داشته باشد، اکنون با اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی، قرار است از بانک های اطلاعاتی قوی به طرق مختلف استفاده شود. به عنوان مثال، خانه های ثبت شده در سامانه املاک و مسکن، مالکان آنها شناسایی و مجبور به اطاعت از قانون برای پرداخت مالیات می شوند.

اکنون در شرایطی که نیاز به مسکن در کشور بسیار زیاد است و هر ساله به دلیل شکاف عمیق بین عرضه و تقاضا، میزان تقاضا برای این کالاهای مصرفی همچنان در حال انباشت است، اما برخلاف آمار، ده ها هزار مورد وجود دارد. واحدهای مسکونی خالی در کشور که بیشتر آن به این دلیل است که در یکی دو دهه اخیر برخی از سرمایه گذاران وجوه خود را با هدف کسب سود قابل توجه از ساخت و یا خرید خانوار به این بخش ارسال کرده اند. و سعی می کنند آنها را در انحصار خود درآورند تا بازار را تامین نکنند. در چنین شرایطی هم اکنون طرح اخذ مالیات از خانه های خالی و شناسایی مالکان واحدهای مسکونی بلااستفاده در صورت عدم اقدام برای عرضه به بازار اجرایی شده است. بازار مشمول پرداخت مالیات خواهد بود.

طبق قانون اگر خانه های دارای کاربری مسکونی بیش از ۱۲۰ روز خالی باشند و در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشند مشمول مالیات خانه خالی می شوند. شما باید 6 برابر مالیات معمولی بپردازید.

مالیات واحدهای مسکونی که 4 ماه خالی هستند

البته در سال های اخیر اطلاعات چندان دقیقی در مورد واحدهای مسکونی خالی از سکنه وجود نداشت، اما اکنون با الزام مالکان به ثبت آنها در سامانه املاک و مسکن، همه چیز مشخص شده است، از جمله اینکه کدام افراد یا سازمان ها و نهادها چه تعداد دارند. خانه های خالی کاملا مشخص است. بر اساس اطلاعیه اخیر مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی؛ طبق قانون اگر خانه های دارای کاربری مسکونی بیش از 120 روز خالی باشد و در سامانه املاک و اسکان ثبت نشده باشند مشمول پرداخت مالیات خانه خالی خواهند شد.

به عبارت دیگر، طبق قانون، مالکان خانه های خالی در صورت عدم عرضه به بازار، هر ساله با افزایش مالیات مواجه خواهند شد. حتی اگر آن خانه خالی باشد، 12 مالیات از شما دریافت می شود. راهبردی که از احتکار خانه ها و افزایش قیمت آن ها جلوگیری می کند و از سوی دیگر دست دلالان املاک را که نمی خواهند خانه های تمام شده را در بازار بفروشند، نگه می دارد. همچنین به دلیل اینکه دولت برای اولین بار توانسته از طریق سامانه ملی مسکن و املاک خانه های خالی را به صورت سیستمی شناسایی کند و تذکرات لازم را به صاحبان آنها داده است، شاهد تنظیم مقررات در حوزه مسکن هستیم.

اولین کسانی که از مسکن خالی استفاده می کنند، بانک ها هستند، علاوه بر بانک ها، فعالان ساختمانی نیز در این زمینه پیشتاز هستند و شاید برخی از شرکت های گروه سازمان ها و … نیز تا حدودی در این زمینه دخیل باشند. هستند

صاحبان واحدهای خالی انبوه چه کسانی هستند؟

آنچه قابل توجه است این است که صاحبان خانه های خالی از سکنه چه کسانی هستند و چگونه توانسته اند در این بخش سودآور سرمایه گذاری کنند. بر اساس گزارش های موجود اولین صاحبان مسکن های خالی علاوه بر بانک ها، فعالان ساختمانی و شرکت های بزرگ، بانک ها هستند. شرکت ها نیز در این زمینه پیشرو هستند و شاید برخی از شرکت ها در مجموعه سازمان ها و … تا حدودی در این زمینه دخیل باشند. سرمایه گذارانی که بازار سودآوری را با هدف گذاری سودآوری مناسب انتخاب کرده و پس از ساخت و یا خرید تعداد زیادی واحد مسکونی، حتی با وجود تقاضای بالا، از عرضه آن به بازار برای کسب سود هر چه بیشتر خودداری می کنند. ممکن است.

این در حالی است که بر اساس اظهارات اخیر مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، 560 هزار خانه خالی ساخته شده در سراسر کشور شناسایی و تذکرات لازم به مالکان آنها داده شده است که با پیگیری های انجام شده، بیش از 182 هزار خانه خالی از سکنه است. واحدها وارد بازار املاک شده و بیش از 120 واحد برای اولین بار بر اساس اولویت غلات درشت به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. اقدامی که نشان دهنده ضربه سختی برای سرمایه گذاران یا به نوعی سفته بازان در بخش املاک و مستغلات است که با این رویکرد مسکن را دارایی سرمایه ای می دانند.

الزام مالکان به ثبت مسکن در سامانه املاک و مسکن، با حفظ واحدهای مسکونی ساخته شده در این بازار و از سوی دیگر شناسایی فعالان مسکن که اقدام به خرید و ساخت واحدهای مسکونی می کنند، اما نمی کنند، موجب سفته بازی در حوزه املاک می شود. تی برای تسهیل در پرداخت مالیات به بازار نفروشید.

پایان سفته بازی با ثبت واحدهای مسکونی در سامانه املاک و اسکان

محسن صادقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص اقدام دولت در اخذ مالیات قانونی از صاحبان خانه های خالی گفت: اینکه سازمان امور مالیاتی با همکاری نهادهای مرتبط اقدام به شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه کرده است، رویکرد صحیحی است که از چند جهت قابل بحث است. به عنوان مثال، الزام، اهتمام و توجه مالکان به ثبت نام خانه در سامانه املاک و اسکان، با حفظ واحدهای مسکونی ساخته شده در این بازار و از سوی دیگر شناسایی فعالان مسکن آغاز به سفته بازی در حوزه املاک خواهد کرد. برای خرید و ساخت. آنها به طور انبوه مسکن می سازند اما آنها را در بازار نمی فروشند تا در پرداخت مالیات مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه بهترین راه حل برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی الزام مالکان به ثبت نام در سامانه املاک و مسکن است، افزود: البته راهکارهای دیگری نیز برای شناسایی با فسخ پروانه وجود دارد شهرداری، انشعابات، آب، برق، گاز و … وجود دارد. زیرا هزاران واحد مسکونی خالی از سکنه وجود دارد اما تقاضای مسکن در کشور بسیار زیاد است. صادقی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر آمار بالایی از خرید واحدهای مسکونی خالی از سکنه توسط بانک ها منتشر شده است. جدا از اینکه به دلیل عدم پرداخت وام و تسهیلات برخی از مشتریان، بانک ها ساختمان ها را به عنوان وثیقه در اختیار دارند و بانک نیز مالک آن شده است.

در سال‌های اخیر برخی بانک‌ها بخشی از سرمایه خود را به ساخت و خرید مسکن اختصاص داده‌اند و برای کسب سود قابل توجه از این بخش، از فروش آن خودداری می‌کنند. اقدامی غیرقانونی و نادرست که به ضرر جامعه و به نفع بانک هاست

حبس بخشی از سرمایه بانک ها در حوزه املاک!

اکنون علاوه بر این خانه‌ها، در سال‌های اخیر برخی بانک‌ها بخشی از سرمایه خود را به ساخت و خرید مسکن اختصاص داده‌اند و برای کسب سود قابل توجه از این بخش، از فروش آن خودداری می‌کنند. اقدامی غیرقانونی و نادرست که به ضرر جامعه و سود بانک ها است، زیرا منابع بانکی که در قالب سپرده های مردمی به آن سپرده می شود، نباید برای خرید مسکن استفاده شود، منابعی که در عوض مردم در حال تردد هستند. بخش‌های اقتصادی در حال حاضر در واحدهای مسکونی بلااستفاده به سر می‌برند که در قفل هستند و با کمبود منابع بانک مواجه هستند که مجبور به استقراض از بانک مرکزی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، وضع مالیات بر خانه های خالی از سکنه، اقدامی بازدارنده در اعمال قانون تنظیم بازار املاک با هدف عرضه واحدهای مسکونی بلااستفاده به بازار و اشخاص یا مؤسساتی است که در این زمینه همکاری نمی کنند. جریمه خواهند شد. این اقدام با احتکار خانه های خالی منجر به سفته بازی در بخش املاک و مستغلات می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=274461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.