افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

حامی اصلاح طلب معروف عملیات حماس/اسرائیل می خواست نیروی مقاومت را به عنوان نیروی «داعش» معرفی کند، اما ناکام ماند.

  • کد خبر : 120386
حامی اصلاح طلب معروف عملیات حماس/اسرائیل می خواست نیروی مقاومت را به عنوان نیروی «داعش» معرفی کند، اما ناکام ماند.

حمیدرضا جلایی پور، فعال اصلاح طلب معتقد است: «دولت نامشروع و غاصب اسرائیل با حمایت کشورهای غربی و آمریکا در حال نسل کشی در غزه است و برخی کشورهای عربی عملاً در برابر اقدامات این قصابان غاصب سکوت کرده اند.» وی همچنین از عملیات حماس دفاع کرد و گفت: اسرائیل غاصب راه دیگری برای مقاومت […]

حمیدرضا جلایی پور، فعال اصلاح طلب معتقد است: «دولت نامشروع و غاصب اسرائیل با حمایت کشورهای غربی و آمریکا در حال نسل کشی در غزه است و برخی کشورهای عربی عملاً در برابر اقدامات این قصابان غاصب سکوت کرده اند.»

وی همچنین از عملیات حماس دفاع کرد و گفت: اسرائیل غاصب راه دیگری برای مقاومت و عملیات حماس باقی نگذاشته بود و دوم اینکه کدام قانون بین المللی به اسرائیل اجازه نسل کشی می دهد؟ در زیر مشروح این گفتگو پیش روی مخاطبان قرار گرفته است.

محسن رضایی: از جنگ نمی ترسیم/ اتفاقات مهمی در روزهای آینده رخ می دهد

هشدار سردار کشی به آمریکا و اسرائیل/ باید به منافع آمریکا حمله کنیم

نظرات حمیدرضا جلایی پور، فعال اصلاح طلب را بخوانید:

کشورهای غربی سال ها مدعی حقوق بشر بودند و جنگ هایی را برای حقوق بشر در نقاط مختلف جهان به راه انداختند و از آن به عنوان ابزاری برای تخریب برخی دولت ها و دولت ها به دلیل رعایت نکردن حقوق بشر و آزادی بیان استفاده کردند. اما امروز اسرائیل نه تنها حقوق بشر بلکه حقوق جنگ را نیز نقض کرده است. در این میان کشورهای غربی نه تنها اعتراضی به جنایات اسرائیل ندارند، بلکه امروز اسرائیل با حمایت غرب بر شدت جنایات خود افزوده است. حتی قطعنامه آتش بس دو بار توسط ایالات متحده وتو شد. چرا ما شاهد استانداردهای دوگانه در مورد حقوق بشر هستیم؟ آیا این استانداردهای دوگانه دلیل اصلی ناامنی و جنگ در نقاط مختلف جهان نیست؟

با گسترش وحدت سیاسی دولت-ملت (که اکنون تقریباً دویست کشور داریم) در جهان در قرن بیستم، اندیشمندان دریافتند که در داخل کشورها، دولت‌های مبتنی بر رضایت ملت بر اساس قانون حکومت می‌کنند. متأسفانه هنوز در عمل وجود ندارد و ما تا تحقق آن فاصله داریم. اما در همان قرن بیستم، همان متفکرانی چون «رایمون آرون» اشاره کردند که روابط کشورها و دولت ها در نظام بین الملل متأسفانه مبتنی بر قدرت و زور است نه مدنیت و قانون.

در شرایط کنونی، دولت نامشروع و غاصب اسرائیل با حمایت کشورهای غربی و آمریکا، بیست و نه روز است که در غزه دست به «نسل کشی» و زور زده است. برخی از کشورهای عربی عملاً در برابر اقدامات این قصابان غاصب سکوت کرده اند. حتی چین و روسیه هم به دنبال منافع خود هستند و نتوانستند آتش بسی را بر رژیم غاصب اسرائیل تحمیل کنند. رژیم غاصب تاکنون 9000 نفر از ساکنان نوار غزه را به قتل رسانده است که از این تعداد تقریبا 4000 نفر کودک هستند. سی هزار نفر مجروح شدند. یک چهارم خانه های شهر ویران شده است. تعداد بمب هایی که اسرائیل غاصب بر سر مردم غزه انداخته از بمب هایی است که دولت آمریکا در یک سال بر سر مردم افغانستان انداخته است. و زندگی دو میلیون غزه را بدتر از جهنم کرده است.

کشورهای عربی تا به امروز هیچ اقدام قوی و موثری علیه اسرائیل انجام نداده اند و حمایت ها فقط شفاهی بوده است. چه فکری در این باره دارید؟ امروزه کشورهای اسلامی نه تنها بی طرف هستند، بلکه برخی از کشورهای اسلامی مانند آذربایجان و امارات با ارسال سوخت و مواد غذایی حمایت خود را از اسرائیل شناخته و پنهان کرده اند.

به غیر از باند قصابان نتانیاهو، سایر گروه های سیاسی در اسرائیل حتی نامی از مردم فلسطین را به میان نمی آورند، و حتی کمتر از کشور فلسطین یاد می کنند. اکثر دولت های عربی و همسایه به مردم خود یا دولت فلسطین اهمیت نمی دهند. آنها بیشتر صحبت می کنند و در صحنه با دولت اسرائیل تعامل دارند. مثل امارات متحده عربی یا جمهوری آذربایجان که منتظر اسرائیل هستند. بله، این وضعیت دولت های منطقه است. و در مقابل حکومت غاصب قصاب سکوت کرده اند.

به نظر شما اسرائیل در آینده چه موضعی خواهد داشت؟ آیا آتش بس را می پذیرید؟

پیش بینی آینده دشوار است. اما دو حدس می توان زد. اول، در روز اول، اسرائیل گفت که هدف از بین بردن غزه و حماس است. این دولت غاصب 75 سال است که آن هدف را داشته، اما هنوز به آن نرسیده و در آینده هم نخواهد رسید. اما مانند گذشته مردم و کودکان غزه را می کشد و خانه هایشان را ویران می کند، البته به مقصد نمی رسند. اکنون پس از گذشت بیست و پنج روز، “نیروی مقاومت” در غزه همچنان در حال دفاع از خود و شلیک موشک به سمت اسرائیل است و مانع از نفوذ ارتش اسرائیل به غزه شده است. مگر اینکه در چند روز آینده شرایط تغییر کند.

ثانیاً دولت غاصب و قصاب اسرائیل در روز اول می خواست نیروی مقاومت و حماس را به عنوان نیروی «داعشی» در افکار عمومی جهان معرفی کند که ناکام ماند. اکنون افکار عمومی اروپا و آمریکا مخالف دولت غاصب اسرائیل است. ادامه جنایات اسرائیل افکار عمومی یک و نیم میلیارد مسلمان را جریحه دار کرده و آنها را در خط مقدم سیاست های حمایتی آمریکا علیه رژیم غاصب قرار داده است، بنابراین می توان تصور کرد که غرب و آمریکا به اسرائیل اجازه کشتار خواهند داد. دوباره در غزه و سپس احتمالاً آتش بس را اعلام کنند.

حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه چه پیامدهایی برای این رژیم خواهد داشت؟ آیا او می تواند نژاد و نسل را در این شهر پاک کند؟ آیا می توانید مردم را از غزه بیرون کنید؟

آنچه واضح است این است که رژیم غاصب قصاب تا به امروز در غزه نسل کشی کرده است. اما ورود به غزه به دلیل وجود تونل ها دشوار است. با این حال، در حال حاضر نمی توان وضعیت را به طور دقیق پیش بینی کرد.

برخی از مردم به دلیل مخالفت خود با سیاست های رژیم با حمایت کورکورانه از اسرائیل و یا حتی بدون در نظر گرفتن اشغالگری و غصب حقوق فلسطینیان توسط رژیم، سعی می کنند چشمان خود را بر کشتار وحشیانه کودکان و غیرنظامیان در غزه ببندند. گاهی می بینیم که حتی ایران هم مقصر این جنگ است. نظر شما در مورد این نوع وضعیت چیست؟

متأسفانه آنچه شما گفتید درست است. باید دید چرا بخشی از مردم ایران در مقابل جنایات اسرائیل و غاصبان و قصابان منفعل هستند؟ به نظر من عده ای بیست سال است که می خواهند جمهوری اسلامی را به امارت اسلامی تبدیل کنند. این اقدام عده ای را ناراضی کرده است. اعتراضات 96، 98 و 1401 که از خلاء بیرون نیامدند. از درون همین نارضایتی ها برخاسته است. این مردم ناراضی به اخبار رسمی و کار دولت اعتماد ندارند. بنابراین خودشان آنقدر با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند که به جنایات نتانیاهو در غزه و علل واقعی آن توجهی ندارند. از نظر تاریخی در هشت دهه گذشته مردم ایران در کنار اسرائیل نبودند و این حکومت را دروغین و غاصب می دانستند.

خیر؛ مقصر اصلی جنایات اخیر رژیم غاصب اسرائیل و حامیان آن است و جمهوری اسلامی از اول انقلاب علیه رژیم اسرائیل بوده و از نیروهای مقاومت حمایت کرده است.

البته برخی می گویند حماس موازنه نیروها را محاسبه نکرده و بعد از عملیات فکری نکرده است و بنابراین این ضرباتی که مردم غزه می خورند ناشی از افراط گرایی حماس است. پاسخ من این است که اسرائیل غاصب چاره ای جز مقاومت و عملیات برای حماس باقی نگذاشته بود و ثانیاً کدام قانون بین المللی به اسرائیل اجازه نسل کشی می دهد؟

به نظر شما جنگ غزه چه تاثیری بر تحولات منطقه ای آینده خواهد داشت؟ آیا می توان نتیجه گرفت که این نبرد وزن محور مقاومت را برای تأثیرگذاری بر معادلات منطقه ای افزایش می دهد؟

من معتقدم که جایگاه ایران در مذاکرات منطقه ای پس از آتش بس در غزه بهبود خواهد یافت.

در سایه این تحولات، مذاکرات آینده ایران و آمریکا را چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما امکان مذاکره و توافق وجود دارد؟ برخی کارشناسان معتقدند که به لطف برقراری موازنه قوا پس از عملیات هجومی الاقصی، ایران بهتر می تواند در مذاکرات شرکت کند و امتیاز کسب کند.

اتفاقاً به نظر من بعد از آتش بس در غزه، جایگاه ایران در مذاکره با آمریکا بهتر خواهد شد. اقدام حکیمانه جمهوری اسلامی در بیست و پنج روز گذشته حمایت معنوی از نیروی مقاومت و عدم مواجهه با ایران با خطر جنگ بوده است. این یک سیاست اصولی مبتنی بر در نظر گرفتن توازن قوا است.

۲۱۹۲۲۰

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=120386

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.