افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
2

جنگ غزه اقتصاد اسرائیل را فلج کرده است

  • کد خبر : 333888
جنگ غزه اقتصاد اسرائیل را فلج کرده است

به گزارش بازار، روزنامه عبری زبان کاکالیس که یک رسانه تخصصی اقتصادی است به وضعیت بحرانی اقتصادی اسرائیل پرداخت و تاکید کرد که موتورهای رشد از حرکت بازمانده و اقتصاد اسرائیل وارد روند فروپاشی شده است. این رسانه در مقدمه متن خود اشاره کرده است که زیان‌های اقتصادی اسرائیل بخش‌های حیاتی از جمله سرمایه‌گذاری، صادرات […]

به گزارش بازار، روزنامه عبری زبان کاکالیس که یک رسانه تخصصی اقتصادی است به وضعیت بحرانی اقتصادی اسرائیل پرداخت و تاکید کرد که موتورهای رشد از حرکت بازمانده و اقتصاد اسرائیل وارد روند فروپاشی شده است.

این رسانه در مقدمه متن خود اشاره کرده است که زیان‌های اقتصادی اسرائیل بخش‌های حیاتی از جمله سرمایه‌گذاری، صادرات و فناوری‌های پیشرفته را نیز تحت تأثیر قرار داده و کاهش آن از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این رسانه می افزاید: نتیجه این روند در حال حاضر کاهش مشارکت افراد در درآمد ناخالص داخلی است و حتی میزان مصرف که افزایشی را نشان می دهد، به دلیل یارانه های متعدد ساختار حاکم، چنین شرایطی پیدا کرده است. .

به گفته این رسانه، پس از 7 اکتبر اقتصاد اسرائیل فلج شد و در سه ماهه آخر سال 2023 این وضعیت به اوج خود رسید و در سال 2024 به روند سینوسی خود ادامه داد تا اینکه در سه ماهه دوم سال جاری مجددا به اوج خود رسید. به فرود خود ادامه دهد

در جای دیگری از این گزارش آمده است که نگران‌کننده‌ترین آمار منتشر شده توسط مرکز آمار اسرائیل مربوط به حجم سرمایه‌گذاری‌ها و صادرات است، اگرچه در بخش سرمایه‌گذاری این آمار حکایت از افزایش 5.2 درصدی دارد، اما پرداختن به جزئیات حکایت از مشکلات دارد. این مقدار زیاد است، سرمایه گذاری در صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات 51.3 درصد کاهش یافته و سرمایه گذاری در سایر بخش ها کاهش قابل توجهی را نشان می دهد.

سرمایه گذاری در بخش تولید مالکیت فکری نیز 2.2 درصد کاهش یافته و پیامدهای آن را می توان در بخش زیرساخت و همچنین در افزایش بیکاری احساس کرد.

در جای دیگر این گزارش نیز با تاکید بر آمار صادرات، این آمار شگفتی‌های بدی را برای اسرائیل به وجود آورده است، به طوری که صادرات کالا و خدمات به جز الماس و شرکت‌های نوپا، در سه ماهه دوم سال 2024 حدود 7.1 درصد کاهش داشته است. اگرچه نسبت به سه ماهه چهارم سال 2023 که کاهش 24.4 درصدی را نشان می دهد، شرایط بهتری پیدا کرده است.

کارشناسان اسرائیلی تاکید می‌کنند که کاهش 12 درصدی صادرات خدمات، رقم بسیار نگران‌کننده‌ای است و تنها به توقف گردشگری مربوط نمی‌شود، بلکه به صادرات خدمات در سایر بخش‌ها نیز مربوط می‌شود که شرایط بدی را پشت سر می‌گذارند.

به گفته کاکالیست، زیان صادرات در اسرائیل پیامدهای بلندمدتی برای اقتصاد این کشور خواهد داشت، زیرا در سال‌های اخیر صادرات بین 31 تا 32 درصد از درآمد ناخالص اسرائیل را تشکیل می‌دهد که به معنای حدود یک سوم آن است. از عوامل ثبات اقتصادی است و حذف آن می تواند زیان های زیادی به بخش کار و درآمد دولت وارد کند.

از سوی دیگر شاهد افزایش مصرف در بخش های دفاعی هستیم که در سه ماهه دوم سال 2024 از 25 درصد فراتر رفته است.

در عین حال، این رسانه تخصصی عبری زبان تاکید می کند، بدترین ارقام در سه ماهه دوم سال جاری مربوط به کاهش سطح پیش بینی های مربوط به رشد و توسعه بخش های مختلف اقتصاد اسرائیل است، بنابراین این بود که در جولای گذشته، بانک مرکزی اسرائیل نیز پیش‌بینی رشد خود برای سال 2024 را از 2 درصد به 1.5 درصد کاهش داد و هفته گذشته نیز پیش‌بینی رشد خود را برای سال 2025 از 5 درصد به 4.2 درصد کاهش داد.

در همان زمان، جی پی مورگان، بزرگترین بانک سرمایه گذاری جهان، سطح پیش بینی رشد اسرائیل در سال جاری را به 1.6 درصد کاهش داد و شتاب رشد اقتصاد اسرائیل را ضعیف توصیف کرد. این پیش بینی بر اساس داده های سه ماهه دوم سال جاری است. سال، در حالی که وضعیت در سه ماهه سوم بدتر خواهد شد.

در پایان این گزارش آمده است که شرایط بلاتکلیفی، عدم ثبات ژئوپلیتیکی و داخلی، تداوم بدتر شدن موقعیت اسرائیل در سطح بین‌المللی، احتمال کاهش بیشتر بودجه‌ای که به‌طور غیرمسئولانه انجام می‌شود، عدم تصویب بودجه سال 2025 به دلیل درگیری سیاستمداران با یکدیگر، در کنار بازگشت نگران کننده تورم، بخشی از مشکلات اقتصادی امروز اسرائیل است. این مشکلات کار را برای امیر یارون سخت می کند. رئیس بانک مرکزی اسرائیل برای اجرای برنامه های خود.

شرایط اقتصادی اسرائیل روز به روز تیره تر می شود. برخلاف ادعای کابینه، انتظار نمی رود این شرایط به خودی خود حل شود و حتی اگر پیروزی قاطعی که کابینه به آن امیدوار است محقق شود، شرایط اقتصادی محقق نخواهد شد. بهبود بخشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=333888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.