افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
1

جنگ به نفع ایران نیست/اقتصاد توان تحمل هزینه جنگ را ندارد

  • کد خبر : 317103
جنگ به نفع ایران نیست/اقتصاد توان تحمل هزینه جنگ را ندارد

آفتاب نیوز: همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم؛ اسماعیل هنیه مهمان مراسم تحلیف در تهران کشته شد. این اتفاق تنها با انتشار خبر انتقام گیری ایران از اسرائیل بر بازارهای داخلی تاثیر منفی گذاشت و نرخ دلار را افزایش داد. با توجه به آثار مخرب جنگ، این سوال مطرح می‌شود که در صورت تشدید […]

آفتاب نیوز:

همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم؛ اسماعیل هنیه مهمان مراسم تحلیف در تهران کشته شد. این اتفاق تنها با انتشار خبر انتقام گیری ایران از اسرائیل بر بازارهای داخلی تاثیر منفی گذاشت و نرخ دلار را افزایش داد. با توجه به آثار مخرب جنگ، این سوال مطرح می‌شود که در صورت تشدید تنش و درگیری‌های نظامی ایران و اسرائیل، چه کسانی و چه گروه‌هایی از جنگ سود می‌برند؟ ستاره صبح در جستجوی پاسخی برای این سوال گفت وگویی را با میرقاسم مومنی استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی آغاز کرد که در ادامه می خوانید:

چرا اسرائیل با ترور هنیه توپ را به زمین ایران انداخت تا تنش بیشتر شود؟

ترور اسماعیل هنیه مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل را تا زمان نامعلومی به تعویق انداخت.

ایجاد موانع برای آتش بس هدف نتانیاهو بود که پس از پایان جنگ غزه دیگر جایی در صحنه سیاسی اسرائیل نخواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو برای آماده سازی حضور ترامپ در کاخ سفید زمان خرید. طولانی شدن جنگ غزه و در دسترس نبودن صلح، موقعیت بایدن و دولت دموکراتیک آمریکا و همچنین نامزد آینده این حزب در انتخابات 2024 را به خطر می اندازد، نتانیاهو با طراحی این ترور، زمان را برای حضور در قدرت خرید در معادلات سیاسی اسرائیل، با ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، آنها در صلح آینده مزیت خواهند داشت. فراموش نکنیم که اسماعیل هنیه یکی از مهم ترین و برجسته ترین رهبران حماس بود. کشتن نیروهای کلیدی حماس به عنوان یک دستاورد برای نتانیاهو و دولت افراطی و جنایتکار او تلقی می شود.

با توجه به تاکید ایران بر خونخواهی هانیه، واکنش احتمالی آمریکا پس از عملیات متقابل ایران چه خواهد بود؟ آیا شرایط منطقه و واکنش آمریکا به حوادث آینده می تواند آتش یک جنگ تمام عیار را شعله ور کند یا خیر؟

پاسخ آمریکا به واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه بستگی دارد. اگر عملیات ایران در سطح آخرین رویارویی با اسرائیل یا در سطح عملیات عین الاسد باشد، آمریکا چشم خود را می بندد و غربی ها به بیانیه های سیاسی بسنده می کنند. دموکرات ها در حوزه انتخابیه جنگ نمی خواهند.

اما اگر عملیات ایران تا حد زیادی زیرساخت های اسرائیل را نابود کند، آمریکا ساکت نخواهد ماند و از وجود متحد و نیابتی خود در خاورمیانه حمایت خواهد کرد. نتانیاهو می داند که گستاخی او به جنگ نمی انجامد وگرنه با ایران مقابله نمی کرد. جنگ با ایران صدمات جبران ناپذیری به اسرائیل وارد می کند. اسرائیل عمق استراتژیک ندارد و در صورت وقوع جنگ بین تهران و تل آویو چیزی از پایتخت اسرائیل باقی نمی ماند.

نتانیاهو آخرین اقدام تروریستی را با اطمینان از عدم وقوع جنگ انجام داد. اقدامات آنها تا امروز مدیریت شده است، اما پاسخ ایران به این حمله ممکن است معادله را تغییر دهد.

با توجه به اینکه پرمخاطب ترین و تاثیرگذارترین رسانه های جهان در دست یهودیان است، در صورت درگیری بین ایران و اسرائیل، این رسانه ها افکار عمومی جهان را به گونه ای هدایت می کنند که همدردی و همدردی جهانیان را به همراه داشته باشد. ایران را شامل نمی شود و اهداف اسرائیل تضمین شده است.

جنگ به نفع ایران نیست. اقتصاد ظرفیت تحمل هزینه های جنگ را ندارد، به ویژه اینکه رویارویی با اسرائیل به معنای رویارویی با آمریکا، اروپا و متحدان منطقه ای اسرائیل خواهد بود. دورنمای چنین جنگی ایران را برنده نشان نمی دهد.

در حمله تلافی جویانه هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی ایران به اسرائیل، بسیاری از کشورهای عربی منطقه در کنار تل آویو قرار گرفتند. آیا در صورت درگیری گسترده ایران و اسرائیل می توان حمایت حداقل بخشی از کشورهای عربی یا بی طرفی آنها را پیش بینی کرد؟

تهران هشدار داده است که اگر کشورهای منطقه از اسرائیل حمایت کنند و بهشت ​​را به روی آن بگشایند، با این کشورها برخورد خواهد کرد. ایران در موضوع اخیر جدی و مصمم به نظر می رسد. رویارویی با اسرائیل صورت می گیرد، اما کیفیت این رویارویی به گونه ای نخواهد بود که شاهد یک جنگ تمام عیار باشیم.

به خصوص اینکه حضور خالد مشعل در راس گروه حماس بر کیفیت روابط تهران با این بخش از جبهه مقاومت تاثیر خواهد گذاشت. خالد مشعل اگرچه مدتی در تهران زندگی می کرد، اما مواضع او درباره سوریه با مواضع جمهوری اسلامی همخوانی نداشت.

منبع: روزنامه ستاره

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=317103

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.