افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

جنجال بازسازی صدای خواننده زن با هوش مصنوعی!

  • کد خبر : 22423
جنجال بازسازی صدای خواننده زن با هوش مصنوعی!

انتشار آهنگ جدیدی که توسط هوش مصنوعی با صدای خواننده افسانه ای مصری “ام کلثوم” ساخته شده است، بحث حقوقی درباره تاثیر هوش مصنوعی بر موضوع مالکیت معنوی را دامن زده است. به گزارش صبح تایم به نقل از فرارو، «عمرو مصطفی» آهنگساز و تهیه کننده مصری پس از رونمایی از یک کلیپ تبلیغاتی در […]

انتشار آهنگ جدیدی که توسط هوش مصنوعی با صدای خواننده افسانه ای مصری “ام کلثوم” ساخته شده است، بحث حقوقی درباره تاثیر هوش مصنوعی بر موضوع مالکیت معنوی را دامن زده است.

به گزارش صبح تایم به نقل از فرارو، «عمرو مصطفی» آهنگساز و تهیه کننده مصری پس از رونمایی از یک کلیپ تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی که نمونه ای از آهنگسازی او به همراه صدای ایجاد شده توسط هوش مصنوعی از نماد موسیقی ام کلثوم را نشان می دهد. مصر معاصر خود را در کانون بحث های شدید در آن کشور قرار داده است.

مصطفی یک کلیپ صوتی 32 ثانیه ای به نام “آنچه از تو به یاد دارم” منتشر کرد که آهنگسازی و آهنگسازی آن را به همراه ویدئویی که شامل خود و کلثوم بود، منتشر کرد.

او بعداً این پست را حذف کرد اما نسخه‌ای از آن را در 19 می با ویدیویی از یک شمع در حال سوختن در صفحات رسانه‌های اجتماعی خود آپلود کرد.

مصطفی نام ام کلثوم را در عنوان جدید حذف کرد و اشاره کرد که این کلیپ با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شده و خلاقیت آزمایش او را نشان می دهد.

این موضوع واکنش های متفاوتی را در میان مصری ها برانگیخت و به بحث در مورد اصل مالکیت معنوی در صنعت موسیقی دامن زد.

به گزارش خاورمیانه؛ برخی نوآوری و خلاقیت مصطفی را تحسین کردند و از ظهور محتوای جدید مرتبط با نمادی که به عنوان یکی از بهترین خوانندگان جهان عرب زبان شناخته می شود، استقبال کردند.

اجراهای قدرتمند و احساسی «ام کلثوم» که به عنوان یک نماد ملی در مصر مورد احترام است، او را به نماد غرور فرهنگی مصر تبدیل کرد و چندین نسل از مصری ها و عرب ها مجذوب هنر او شدند.

در حالی که برخی از کاربران اظهار نظر کردند که این کلیپ را “ترسناک” یا “غیراصیل” می دانند، بسیاری نظرات مثبتی در مورد آن داشتند. اما این کلیپ به شدت مورد انتقاد «محسن جابر» مالک علم الفان، شرکت صاحب مجوز تولید و پخش آثار کلثوم قرار گرفت.

حق مالکیت اخلاقی

جابر با حضور در برنامه ای در تلویزیون مصر بر حقوق مالکیت معنوی خود بر آهنگ های ام کلثوم تاکید کرد و خاطرنشان کرد که استفاده از صدا یا تصویر او یا نسخه ای که توسط هوش مصنوعی تولید شده است بدون کسب رضایت صاحب امتیاز غیرقابل قبول است.

جابر معتقد بود که استفاده از تصویر صدا یا نام این نماد موسیقی مصری برای خواندن ملودی های مصطفی، به ویژه آهنگی که هنوز نیم قرن از مرگ ام کلثوم نگذشته است (ام کلثوم در سال 1975 درگذشت)، طبق قوانین مصر، نقض حقوق کلثوم و وارثان اوست. او بوده است.

نوه «جیهان الدسوکی» کلثوم نیز مخالفت خود را با انتشار صدای مادربزرگش که توسط هوش مصنوعی ساخته شده است، اعلام کرد. او که به نمایندگی از خانواده کلثوم در برنامه تلویزیونی مصر صحبت می کرد، ابراز نگرانی کرد که استفاده نادرست از فناوری هوش مصنوعی میراث مادربزرگش را خدشه دار کند.

وی با اشاره به ژانری از موسیقی فولکلور-الکترونیک مصری که از محله های فقیر نشین سرچشمه می گیرد و اغلب شامل ترانه هایی با مضامین صریح درباره مواد مخدر و تمایلات جنسی است، گفت:

می ترسیدیم که استفاده از این فناوری باعث شود موسیقی او راه جشنواره ها را طی کند.

رضایت خانواده کلثوم

مصطفی در 23 می به همراه «یاسر کانتوش» وکیل خانواده در خبری از توافق و رفع نگرانی خانواده کلثوم خبر دادند.

کانتوش در این زمینه پاسخی به «چشم خاورمیانه» نداده است.

ابهام حقوقی

این بخشی از موجی از موسیقی های تولید شده توسط هوش مصنوعی است که پلتفرم های رسانه های اجتماعی و سایت های پخش موسیقی در سراسر جهان را فرا گرفته است.

در حالی که ظهور محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی فرصت هایی را برای نوازندگان، خلاقان و نوآوران ایجاد می کند، هنوز یک منطقه خاکستری قانونی در اطراف آن وجود دارد.

توجیه مصطفی برای استفاده از “صدای” کلثوم در کارش با بیان اینکه این یک اجرای مصنوعی است و واقعی نیست، بحث در مورد موسیقی تولید شده توسط هوش مصنوعی را دامن می زند.

در سال‌های اخیر، جریان ثابتی از موسیقی «جدید» در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با استفاده از صدای هنرمندان زنده و مرده، از عبدالحلیم حافظ تا امی واینهاوس تولید شده توسط هوش مصنوعی به اشتراک گذاشته شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی حتی از صدای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای تولید مصنوعی آهنگ محبوب ستاره پاپ شیرین عبدالوهاب به نام کتار خیری استفاده کرده‌اند.

موسیقی بدون اجازه تولید شده است

با این وجود انتشار این نوع موسیقی از تولیدات آلاب بدون کسب مجوز از هنرمندان و پدیدآورندگان اثر انجام شده و زنگ خطر قانونی و اخلاقی بودن چنین اقداماتی را به صدا در آورده است.

دکتر «نورهان موسی» کارشناس حقوقی و محقق امنیت سایبری به «میدل ایست آی» می گوید که اگرچه توسعه هوش مصنوعی در همه صنایع حیاتی است، اما سرعت سریع توسعه آن برای قانونگذاران بی سابقه بوده است.

همانطور که در مورد «عمرو مصطفی» عواقب حقوقی آن نه تنها مربوط به فناوری است، بلکه نقض حقوق مربوط به نام و مالکیت معنوی یک فرد است. موسی می‌گوید: «توسعه الگوریتم‌ها در این زمینه فناوری بسیار سریع است و هیچ چارچوب قانونی مشخصی در مورد این تحولات در قوانین یا کنوانسیون‌ها وجود ندارد.

همانطور که هوش مصنوعی با سرعت قابل توجهی پیشرفت می کند، یک شکاف اساسی بین تنظیم کننده ها و توسعه دهندگان نرم افزار وجود دارد. این موضوع زمانی پیچیده تر می شود که تعادل بین پرورش خلاقیت و نوآوری در عین حفظ حقوق افراد در نظر گرفته شود.

موسی می افزاید: پیشرفت های فناوری در راستای رفاه اجتماعی صورت می گیرد، بنابراین قوانین مربوطه نیز باید در همین راستا باشد.

قانونگذاران با درک اهمیت اعطای اعتبار به پدیدآورندگان و هنرمندان، می‌خواهند چارچوب قانونی جامعی تهیه کنند که هم نقض و هم حمایت از حقوق را تأیید کند.

«محمد عجمی»، کارشناس حقوقی در شرکت حقوقی Links & Gains، مستقر در قاهره، می گوید: «در واقع، ما نوآوری را تشویق می کنیم، ما خلاقیت را تشویق می کنیم، اما باید به حقوق بشر و قوانین مالکیت احترام بگذاریم.

ما به عنوان فعالان عرصه حقوقی باید تفکر همیشگی و قدیمی را تغییر دهیم و سعی کنیم خود را با دنیای جدید فناوری تطبیق دهیم. دنیای مجازی بزرگتر از دنیای فیزیکی است.

جنجال بازسازی صدای خواننده زن با هوش مصنوعی! اولین بار در صبح. ظاهر شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=22423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.