افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

جمع آوری آثار و نسخ خطی علمای استان بوشهر – خبرگزاری مهر از ایران و جهان ضروری است.

  • کد خبر : 413031
جمع آوری آثار و نسخ خطی علمای استان بوشهر – خبرگزاری مهر از ایران و جهان ضروری است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری بعدازظهر دوشنبه در دیدار اعضای دبیرخانه آیت الله مهدوی آبپخش با بیان اینکه استان بوشهر در طول تاریخ دارای مجتهدین و علمای بزرگی بوده است، گفت: همایشی که برگزار می کنند قطعا برای این است. احیای دین و مقاومت». کمک. نماینده ولی فقیه استان و امام […]

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری بعدازظهر دوشنبه در دیدار اعضای دبیرخانه آیت الله مهدوی آبپخش با بیان اینکه استان بوشهر در طول تاریخ دارای مجتهدین و علمای بزرگی بوده است، گفت: همایشی که برگزار می کنند قطعا برای این است. احیای دین و مقاومت». کمک.

نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه حضور روحانیون در این همایش ها حائز اهمیت است، بیان کرد: همایش ها باید دو جنبه داشته باشد که یکی از آن بزرگداشت بزرگواری چون آقای مهدوی مرتضوی است. از شاگردان ممتاز آیت الله ابوالحسن، در نجف بود و مورد توجه علمای نجف قرار گرفت و از بزرگان این شهر به شمار می رود. اما به دلیل عشق و ارادتی که به ولایت داشتند، نجف را ترک کردند و هیچ پیشنهادی را برای رفتن به شیراز، تهران و قم قبول نکردند.

امام جمعه بوشهر گفت: کتابی که منتشر کرد حاوی دیدگاه هایی است که به مسائل تربیتی و روحیه اخلاقی و انسان دوستانه آن مربوط می شود. این کتاب نمونه خوبی از معنویت هم در علم و هم در اخلاق است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: ایشان در عرصه سیاسی نیز حضور داشتند و در صحنه های مختلف سیاسی مانند ملی شدن نفت و مبارزه با ظلم رژیم پهلوی حضور داشتند. او هم شاهد انقلاب بود و مواضعش همیشه همین بود. ثابت و منضبط

آیت الله صفایی بوشهری تصریح کرد: اینکه فردی عالم، فاضل و متقی و با بینش سیاسی، درس انقلاب را در صحنه حمایت از جامعه هدایت می کند، نکته بزرگی است، به همین دلیل شخصیت حضرت آیت الله مهدوی مرتضوی، شخصیتی جامع است. و تک بعدی نیست. آنها هرگز از جامعه و انقلاب کنار نرفتند و با صحنه آشنا و آگاه بودند و از انقلاب امام حمایت کردند.

یکی از اعضای شورای خبرگان رهبری گفت: آنها به دلیل اعتقاداتشان با خوانین درگیر شدند و با ظلم و ستم روبرو شدند، به راحتی از آنها دفاع کردند، اما هرگز از مبارزه با استبداد و استعمار عقب نشینی نکردند و مانند جدشان حضرت در صحنه ماندند. اباعبدالله الحسین کامل، این ابعاد مختلف و ویژگی های بارز شخصیت او باید به جامعه نشان داده شود و تجلیل شود تا جوانان نسل جدید از آموزه های زندگی او بیاموزند.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه همایش بزرگداشت آیت الله مهدوی آبپخش دو بعد مهم تکریم و تربیت دارد، خاطرنشان کرد: در اینجا باید شخصیت های بزرگ را تکریم و در عین حال به تبیین معارف آنها پرداخت.

وی گفت: تکریم این شخصیت ها در واقع تجلی ارزش ها و اخلاق آنهاست.

وی بیان کرد: تلاش برای دستگیری جوانان و هدایت آنها به سوی خدا یکی از مهم ترین اهداف ما است و درک اینکه یک انسان بزرگ و آگاه چگونه می تواند در زندگی مردم تاثیرگذار باشد بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه واقعاً برای فردی مانند آیت الله مهدوی سخت است که از محیط علمی مانند نجف یا قم خارج شود و وارد فضایی مبتنی بر علم و تقوا شود، افزود: در محیط هایی مانند نجف هستند، زیارت امیرالمومنین و علی بن موسی الرضا برایشان آشنا بود و اکنون باید در فضای اجتماعی جدید و متفاوتی قرار گیرند. چنین فردی ممکن است احساس بیگانگی و جدایی از آن فضا را تجربه کند، اما این بیگانگی و رنج را با عشق به وطن و مردمش جبران می کند.

امام جمعه بوشهر افزود: کسانی که در حال حاضر در جاهای دیگر درس می خوانند برای همین فضا و رویا به آنجا رفتند. اما شخصیت های بزرگی چون آیت الله مهدوی که از شاگردان آیت الله ابوالحسن اصفهانی بودند پس از هجرت برای خدمت به مردم به وطن بازمی گردند.

وی بیان کرد: لازم به ذکر است که این افراد علی رغم میل شخصی همچنان امیدها و آرزوهای شما را زیر پا می گذارند و به دلیل عشق به مردم و وظیفه خود به تمامی خواسته های شخصی شما چشم پوشی می کنند. آنها با مشکلات مواجه می شوند، با رژیم شاه تعامل می کنند و وقت خود را صرف رهبری مردم می کنند.

وی گفت: شخصیت هایی مانند آقای مهدوی نه تنها مدافع اسلام و مکتب اهل بیت هستند، بلکه با مسائلی مانند قلیان و مواد مخدر نیز به شدت مخالف هستند. در ضمن خیلی از ما فقط به فتوا دادن بسنده می کنیم.

وی با بیان اینکه تجلیل از این شخصیت های بزرگ بسیار مهم است، گفت: در عین حال آموزش معارف و ویژگی های ممتاز آن ها نیز ضروری است، آیت الله مهدوی نیازی به تجلیل ندارد. این ما هستیم که باید بزرگان خود را بشناسیم و از خصوصیات و صفات آنها پیروی کنیم. خداوند در قرآن می فرماید: «یرفع الله الذین امینو منکم المجره» یعنی خداوند درجات افراد با ایمان و علم را بالا می برد. این درجات آنقدر عالی هستند که نمی توان آنها را توصیف کرد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه باید قدردان علمای خود در طول تاریخ باشیم و به حق عمل کنیم، تصریح کرد: آنها چراغ راهنمای ما در مسیر زندگی هستند.
وی افزود: در دشتستان و برازجان شخصیت های بزرگی مانند آقایان مرتضوی و مهدوی بودند که سهم ارزنده ای در تاریخ علم و دین ما دارند و بزرگان دیگری مانند مرحوم علامه بلدی و مرحوم حسن پور. که هر کدام در عالم علم و عرفان جایگاه ویژه ای دارند». این شخصیت ها نه تنها در تاریخ تشیع، بلکه در تاریخ استان بوشهر نیز نقش مهمی داشته اند، باید مورد توجه و تکریم قرار گیرند.

آیت الله صفایی بوشهری گفت: غفلت از این بزرگان و فراموشی تاریخ می تواند به ریشه کن شدن هویت فرهنگی و اجتماعی ما منجر شود. اگر ریشه هایمان را فراموش کنیم، مثل درختی می شویم که ریشه ندارد و طوفان ها و چالش ها را تاب نمی آورد. فعال شدن مجدد تاریخ روحانیت و شخصیت های موثر در عرصه مقاومت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: استان بوشهر اکنون به مرحله ای رسیده است که مردم آن بدانند ریشه در کجاست و کدام شخصیت ها با تلاش و خدمات خود پایه گذار این هویت و تاریخ بوده اند. این بزرگان نقش مهمی در دوران دفاع مقدس داشته و همواره در عرصه دین حضور فعال داشته اند. در همایش های علمی و فرهنگی پرهیز از کلیشه ها و دادن جایگاهی پویاتر و جذاب به این مراسم بسیار مهم است. نمایشگاه هایی که شامل عکس ها و آثار این شخصیت ها، مقالات و اسناد مرتبط با آنها باشد می تواند به عمق تاریخ و هویت فرهنگی ما کمک کند. و ایجاد خاطرات

آیت الله صفایی بوشهری افزود: جمع آوری آثار و نسخ خطی این بزرگواران می تواند به آشنایی بیشتر نسل های آینده با این شخصیت ها و آموزه های آنان کمک کند و ایجاد این فضاهای علمی و فرهنگی نه تنها به تکریم بزرگان کمک می کند، بلکه باعث دلگرمی نیز می شود. جوانان برای یادگیری و پیروی از آنها نتیجه می دهد.

وی بیان کرد: در نهایت امیدوارم این تلاش ها ادامه داشته باشد و همه با پایبندی به تاریخ و ریشه های فرهنگی خود در پیشرفت و اعتلای منطقه و کشور سهیم باشند انشاالله در این مسیر موفق باشیم. و فرصتی برای دیدار و تبادل نظر وجود خواهد داشت.

وی جمع آوری اسناد و مدارک تاریخی را برای حفظ فرهنگ و تاریخ منطقه و ارج نهادن به زحمات بزرگان برشمرد و گفت: این نوع اطلاعات به ویژه برای جوانان و نسل های آینده می تواند الهام بخش و آموزنده باشد. مقاله‌نویسی و دانشگاهیان نیز روشی خوب و مؤثر برای استفاده از نظرات و زوایای مختلف در مورد موضوعات مرتبط است. این اثر می تواند به گسترش دانش و دیدگاه های مختلف کمک کند و به تعمیق مفاهیم و فلسفه های نهفته در آثار کمک کند. شخصیت های بزرگ

امام جمعه بوشهر گفت: همچنین تکیه بر آموزش و انتقال دانش و تجربیات این شخصیت ها به جامعه نه تنها تجلیل از آنها نیست، بلکه می تواند به تربیت نسلی مبتنی بر ارزش های علم و تقوا کمک کند. و خدمت به مردم برنامه ریزی می شود تا فرصتی برای آموزش و ترویج فرهنگ و ارزش های آنها و همچنین ارج نهادن به شخصیت ها فراهم شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=413031

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.